Dodaj publikację
Autor
Beata Krzenciessa
Data publikacji
2023-04-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja opisuje proces kształtowania systemu edukacji muzycznej w Polsce do 1 września 1999 roku.
 Pobierz (pdf, 188,2 KB)

Podgląd treści

Zarys historii polskiego szkolnictwa muzycznego

1.

Początki szkolnictwa muzycznego

System edukacji muzycznej polskiego społeczeństwa kształtował się dzięki

znamienitym ludziom kultury oraz różnorodnym systemom i reformom oświaty. Jego rozwój,
niejednokrotnie warunkowały zawiłe dzieje historyczne i polityczne naszego kraju.

Pierwsze lekcje muzyki związane były z działalnością kapelmistrzów, organistów,
kantorów i kompozytorów, którzy dzielili się swoją wiedzą i umiejętnościami z młodszym
pokoleniem. W czasach I Rzeczpospolitej dużą rolę w rozwoju oświaty odegrały kolegia
jezuickie w Braniewie, Gdańsku i Toruniu oraz protestanckie gimnazja
akademickie w Gdańsku, Toruniu i Elblągu. Te ostatnie odznaczały się wysokim poziomem
dydaktycznym, jak również osiągały sukcesy w badaniach naukowych. Wiadomo, że lekcje
muzyki odbywały się w młodszych klasach, a ich uzupełnieniem był udział w chórze
lub w zespole wokalno-instrumentalnym. W Gimnazjum Toruńskim na przełomie XVI/XVII
wieku muzyka zajmowała około jednej godziny w tygodniu, w Gdańsku natomiast około
czterech godzin . 1


Początki polskiego szkolnictwa muzycznego wiążą się także z osobą prepozyta
K a t e d r y Wa w e l s k i e j k s . K a n o n i k a Wa c ł a w a S i e r a k o w s k i e g o . B y ł o n
muzykiem i organizatorem życia muzycznego w Krakowie na przełomie XVIII–XIX wieku 2
oraz autorem trzytomowego dzieła pt. „Sztuka muzyki dla młodzieży krajowej”. Jego
ciekawą inicjatywą było zgłoszenie Sejmowi Wielkiemu projektu państwowej szkoły śpiewu
„Allumnatus Vocalistarum”, do której rekrutować mieli się kandydaci z różnych stanów
społecznych i środowisk. Projekt, zgodnie z założeniami szkolnictwa publicznego,

1
L. Mokrzecki, Charakterystyka źródeł do dziejów wychowania muzycznego w szkolnictwie staropolskim na
przykładzie Prus Królewskich. W: Z teorii i praktyki wychowania muzycznego. Red. H. Danel-Bobrzyk.

Katowice 1997, s. 10–12.

2

W. Sierakowski. Hasło w: Muzyka. Encyklopedia PWN. Kompozytorzy i wykonawcy, prądy i kierunki, dzieła.

Red. S. Żurawski. Warszawa 2007, s. 726.

1

przewidywał trzy szczeble nauki. Niestety, inicjatywa ta nie weszła w życie, niemniej jednak
była bardzo znamiennym faktem w historii polskiej pedagogiki muzycznej . 3


Kolejnym ważnym wydarzeniem w dziejach polskiego szkolnictwa muzycznego było
powołanie w 1810 roku Publicznej Szkoły Muzycznej przy Szkole Dramatycznej Teatru
Narodowego w Warszawie. Twórcą Szkoły był Wojciech Bogusławski, a drugim dyrektorem
Józef Elsner, który podczas tworzenia podstaw teoretycznych dla kształcenia muzycznego
sięgnął do założeń słynnego pedagoga i reformatora elementarnego nauczania Johanna
Heinricha Pestalozziego. Idee te były bliskie J. Elsnerowi, ponieważ nie tylko klasyfikowały
początki nauki muzyki i ...