Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Temat: Instrumenty muzyczne.
Cel główny: Zapoznanie dzieci z instrumentami muzycznymi.
Cele szczegółowe: dziecko:
nazywa instrumenty muzyczne, określa pierwszą i ostatnią głoskę w ich nazwach,
eksperymentuje z rytmem i dźwiękami,
tworzy zbiorów, obiektów ze względu na określone cechy;
rozpoznaje litery H, h.
Metody: słowna, działalności praktycznej, oparta na obserwacji, badawcza.
Formy: grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Załączniki z kartami pracy, kieliszek, woda, ołówek, instrumenty muzyczne.
Przebieg zajęć:
• „Miesiące w roku” – dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie
Zamieniają nogi. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy
miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
• Najlepszy instrument – Opiekun zaprasza dzieci do słuchania wiersza. Przed
przeczytaniem utworu prosi, aby dzieci zwróciły szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach
może grać instrument, o którym pisze autor (zał. 1)
„Najlepszy instrument”
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Opiekun prowadzi rozmowę z dziećmi:
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
W czym jest podobny?
Jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na któreś pytania, może przeczytać odpowiedni
fragment wiersza jeszcze raz.
• „Grająca woda” – zabawa badawcza. Dzieci siedzą przy stolikach. Przed każdym stoi
kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Opiekun prosi, aby dzieci
suchym palcem pocierały wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pyta: Czy słyszycie jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.
Następnie dzieci wykonują tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry.
Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na
stole. Opiekun:
Czy teraz słyszycie dźwięk? Jeśli dzieci wykonały ćwiczenie prawidłowo – usłyszą dźwięk.
Następnie dzieci wlewają do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym
palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Opiekun. zachęca dzieci ...