Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć „Kolorowe zjawiska przyrody wokół nas”
Prowadzący: Andrzej Drynda – nauczyciel wychowania fizycznego i biologii
Zajęcia przygotowano dla dzieci młodszych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Przebieg zajęć:
Dzieci będą przeprowadzały doświadczenia samodzielnie przy wsparciu nauczyciela
w cztero-osobowych grupach. Wszystkie doświadczenia przygotowane są z materiałów
i substancji bezpiecznych dla dzieci i łatwo dostępnych w każdej kuchni. Dzieci mogą je
powtórzyć z rodzicami w domu.
Wykorzystane pomoce:
- naczynia (kubeczki, słoiczki, talerzyki, miseczki, itp.), słomki, łyżeczki, plastikowe butelki;
- substancje: kwasek cytrynowy i ocet, płyn do naczyń, olej, mleko, barwniki spożywcze,
tabletki musujące, pisaki do tablicy, wywar z modrej kapusty, sok z jagód;
- przygotowany przez nauczyciela lub wspólnie z dziećmi krążek barw Newtona
Doświadczenie 1 – wywar z modrej kapusty
Do dwóch słoiczków dzieci wlewają wywar z niebieskiej kapusty (fioletowy).
Do pierwszego słoiczka dodają kwasek cytrynowy, do drugiego sodę oczyszczoną.
Pierwszy roztwór zmieni barwę na czerwoną, drugi na zieloną.
Doświadczenie 2 – sok z jagód
Do dwóch słoiczków dzieci rozlewają sok z jagód (jasno - fioletowy)
Do pierwszego słoiczka dodają kwasek cytrynowy, do drugiego sodę oczyszczoną.
Pierwszy roztwór zmieni barwę na jasno-czerwoną, drugi na ciemno-granatową.
Rozmawiamy z dziećmi, dlaczego nie wolno myć rąk z jagód mydłem, tylko np. potrzeć
skórką z cytryny lub umyć kwaskiem cytrynowym. Można poprosić dzieci, aby sprawdziły
w domu jak zmieni się kolor herbaty po dodaniu cytryny.
Doświadczenie 3 – przygotowane barwników spożywczych: czerwony, żółty, niebieski
Do trzech słoiczków dzieci wlewają wodę i wsypują barwniki spożywcze (farbki do jajek
wielkanocnych).
W trzech przeźroczystych pojemnikach mieszają kolory dodając je kroplami za pomocą
słomki.
czerwony + żółty = pomarańczowy
czerwony + niebieski = fioletowy
niebieski + żółty = zielony
Prosimy dzieci, aby podczas najbliższego malowania farbami próbowały bawić się kolorami
i mieszać różne barwy.
Przygotowane barwniki (czerwony, niebieski, żółty, zielony, pomarańczowy, fioletowy)
wykorzystujemy do kolejnych doświadczeń.
Doświadczenie 4 – kolory tęczy na mleku – barwny wir
Na talerzyk plastikowy nalewamy dzieciom mleko, a one kroplami za pomocą słomek dodają
różnych barwników. Następnie patyczek do uszu zanurzają w płynie do naczyń i przykładają
na środku.
Zaobserwujemy kolorowy wir rozchodzący się od środka na zewnątrz.
Doświadczenie 5 – kolorowy wulkan z sody i octu
Wysoki słoiczek umieszczamy w miseczce. Dzieci wlewają jeden z barwników
(kolor wybierają dzieci, każda grupa inny). Dodają 2 łyżeczki sody (mieszają), wlewają płyn
do mycia naczyń , a na końcu wlewają ocet.
Zaobserwujemy gwałtowne wydzielenie kolorowej piany, która wypływa gwałtownie ze słoika.
Doświadczenie 6 – wulkan w słoiku z olejem - lampa lawa
Do wysokiego słoiczka dzieci wlewają niewielką ilość wody (1/4) i olej. Następnie ...