Dodaj publikację
Autor
Magdalena Bajsicka
Data publikacji
2023-04-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program ćwiczeń logopedycznych na lekcjach języka polskiego skierowany do uczniów szkoły podstawowej (klas IV - VIII). Ćwiczenia wplatane (w miarę indywidualnych potrzeb i możliwości) na początku lub końcu zajęć mają służyć profilaktyce logopedycznej.
 Pobierz (docx, 30,0 KB)

Podgląd treści

„Mamy sprawne języki” – projekt ćwiczeń logopedycznych na lekcjach języka polskiego

Cele ogólne:

wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i zapobieganie powstawaniu wad wymowy

profilaktyka logopedyczna

pobudzanie rozwoju mowy

rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego

usprawnianie motoryki dużej i małej

rozwijanie sprawności ruchowej

rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez ekspresję słowną i muzyczno-ruchową

pobudzanie rozwoju intelektualnego.

2. Cele szczegółowe – uczeń:

usprawnia motorykę narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy

usprawnia aparat oddechowy: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych

kształci słuch fonematyczny, fonetyczny i muzyczny

doskonali mowę i komunikację niewerbalną polegającą na umiejętności wyrażania swoich potrzeb, emocji

rozwija potencjał twórczy

doskonali pamięć, w tym pamięć muzyczną

doskonali poczucie rytmu, tempa, akcentacji oraz metrum w muzyce i wypowiedzi słownej

usprawnia tzw. dużą motorykę, w tym rozwija umiejętności sprawnego i celowego wykonywania ruchu

rozwija procesy poznawcze, doskonali szybką orientację przestrzenną, koncentrację uwagi, stymulowania się do sprawniejszego myślenia poprzez reakcję ruchową na sygnały słowne, dźwięk, ciszę

kształtuje takie cechy charakteru jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność i poczucie odpowiedzialności

doskonali umiejętności społeczne i współpracę w grupie

buduje świadomość własnej osoby i akceptacji samego siebie poprzez reakcje innych i własną aktywność

rozwija dyspozycję twórczą do kształtowania ekspresji twórczej

zaspokaja naturalne potrzeby dziecka: działania, ekspresji i samorealizacji.

3. Warunki realizacji projektu

Program adresowany jest do uczniów klas IV – VIII.

4. Metody pracy:

zabawowa

obserwacyjno-demonstracyjne

treningu mięśniowego

mechaniczne

fonetyczne

aktywności ruchowej

pogadanka, rozmowa

naśladowcze

zabawowo-naśladowcze

bezpośredniej celowości ruchu

pogadanka, opowiadanie, praca z tekstami kultury żywego słowa

pokaz, ćwiczenia praktyczne

gry dydaktyczne.

5. Formy zajęć:

zbiorowa

grupowa

indywidualna.

Łącząc powyższe metody i formy pracy, można wszechstronnie rozwijać oraz korygować i usprawniać zaburzone funkcje językowe, ruchowe, emocjonalne, intelektualne i społeczne. Dziecko za pomocą tych metod, poprzez główną formę aktywności jaką jest zabawa, zdobywa nowe wiadomości, umiejętności, uczy się współdziałania i współżycia w grupie rówieśników.

6. Program ćwiczeń logopedycznych na lekcjach języka polskiego:

Dbając o rozwój mowy dziecka warto wykorzystywać różne okazje do ćwiczeń narządów mownych. Prezentowane poniżej ćwiczenia mają doskonalić funkcjonowanie mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój mowy. Podczas wykonywania ćwiczeń należy zwracać uwagę, aby były wykonywane precyzyjnie. Dzieci powinny dokładnie powtórzyć prezentowane ćwiczenie, dlatego nauczyciel prowadzący zajęcia musi pokazywać je powoli, wielokrotnie powtarzać i stale kontrolować poprawność wykonywanych ćwiczeń.

Ćwiczenia słuchowe:

rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, zwierzęta, instrumenty

rozpoznawanie źródeł dźwięków, głośności, wysokości

ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

powtarzanie rymów, rytmu

wyodrębnianie głosek, różnicowanie wyrazów, np. jedną głoską, w nagłosie itd., rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej ...