Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Mamy sprawne języki” – projekt ćwiczeń logopedycznych na lekcjach języka polskiego
Cele ogólne:
wspomaganie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i zapobieganie powstawaniu wad wymowy
profilaktyka logopedyczna
pobudzanie rozwoju mowy
rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego
usprawnianie motoryki dużej i małej
rozwijanie sprawności ruchowej
rozbudzenie i rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez ekspresję słowną i muzyczno-ruchową
pobudzanie rozwoju intelektualnego.
2. Cele szczegółowe – uczeń:
usprawnia motorykę narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy
usprawnia aparat oddechowy: pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, wydłużenie fazy wydechowej, kształcenie ruchów przepony, różnicowanie faz wydechowych
kształci słuch fonematyczny, fonetyczny i muzyczny
doskonali mowę i komunikację niewerbalną polegającą na umiejętności wyrażania swoich potrzeb, emocji
rozwija potencjał twórczy
doskonali pamięć, w tym pamięć muzyczną
doskonali poczucie rytmu, tempa, akcentacji oraz metrum w muzyce i wypowiedzi słownej
usprawnia tzw. dużą motorykę, w tym rozwija umiejętności sprawnego i celowego wykonywania ruchu
rozwija procesy poznawcze, doskonali szybką orientację przestrzenną, koncentrację uwagi, stymulowania się do sprawniejszego myślenia poprzez reakcję ruchową na sygnały słowne, dźwięk, ciszę
kształtuje takie cechy charakteru jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność i poczucie odpowiedzialności
doskonali umiejętności społeczne i współpracę w grupie
buduje świadomość własnej osoby i akceptacji samego siebie poprzez reakcje innych i własną aktywność
rozwija dyspozycję twórczą do kształtowania ekspresji twórczej
zaspokaja naturalne potrzeby dziecka: działania, ekspresji i samorealizacji.
3. Warunki realizacji projektu
Program adresowany jest do uczniów klas IV – VIII.
4. Metody pracy:
zabawowa
obserwacyjno-demonstracyjne
treningu mięśniowego
mechaniczne
fonetyczne
aktywności ruchowej
pogadanka, rozmowa
naśladowcze
zabawowo-naśladowcze
bezpośredniej celowości ruchu
pogadanka, opowiadanie, praca z tekstami kultury żywego słowa
pokaz, ćwiczenia praktyczne
gry dydaktyczne.
5. Formy zajęć:
zbiorowa
grupowa
indywidualna.
Łącząc powyższe metody i formy pracy, można wszechstronnie rozwijać oraz korygować i usprawniać zaburzone funkcje językowe, ruchowe, emocjonalne, intelektualne i społeczne. Dziecko za pomocą tych metod, poprzez główną formę aktywności jaką jest zabawa, zdobywa nowe wiadomości, umiejętności, uczy się współdziałania i współżycia w grupie rówieśników.
6. Program ćwiczeń logopedycznych na lekcjach języka polskiego:
Dbając o rozwój mowy dziecka warto wykorzystywać różne okazje do ćwiczeń narządów mownych. Prezentowane poniżej ćwiczenia mają doskonalić funkcjonowanie mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój mowy. Podczas wykonywania ćwiczeń należy zwracać uwagę, aby były wykonywane precyzyjnie. Dzieci powinny dokładnie powtórzyć prezentowane ćwiczenie, dlatego nauczyciel prowadzący zajęcia musi pokazywać je powoli, wielokrotnie powtarzać i stale kontrolować poprawność wykonywanych ćwiczeń.
Ćwiczenia słuchowe:
rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, zwierzęta, instrumenty
rozpoznawanie źródeł dźwięków, głośności, wysokości
ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
powtarzanie rymów, rytmu
wyodrębnianie głosek, różnicowanie wyrazów, np. jedną głoską, w nagłosie itd., rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej ...