Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
elkaslaska, 2023-07-12, ocena:
Bardzo ciekawy pomysł, na pewno do wykorzystania
(Nie)zwykłe karteczki
Ostatnie lata pełne niespodziewanych wydarzeń zmieniły naszą nauczycielką
rzeczywistość i postawiły przed nami nowe wyzwania. Otworzyły nas także na nowe
możliwości
i wyposażyły w nowe narzędzia i metody pracy, zwłaszcza związane z
nowoczesnymi technologiami. Do tego, że TIK stał się nieodłącznym elementem nauczania i
nauki nie trzeba nikogo przekonywać, tym bardziej, że rzeczywistość wirtualna, smartfony,
gry czy aplikacje są dla naszych uczniów codziennością, bez której nie wyobrażają sobie
funkcjonowania. Poza ogromem zalet nowoczesnych technologii coraz dobitniej podkreśla
się negatywne skutki nadużywania jej przez młodzież. Mam wrażenie, że dziś jednym z
największych wyzwań jest oderwanie ich na chwilę od ekranów smartfonów, wzbudzienie ich
zainteresowanie i utrzymanie uwagi na lekcji
jeszcze trudniejsze;),
zachęcenie do działania, zaangażowania się i…wysiłku. Dlatego ja coraz częściej odkładam
na bok telefon, a sięgam po codzienne przedmioty, aby urozmaicić zajęcia. Moim
tegorocznym odkryciem jest rzecz zwykła, która w swym zastosowaniu na lekcji okazuje się
być…niezwykła.
(co czasem jest
O! znowu karteczki!” - nieraz słyszę
to w trakcie lekcji. I wcale nie chodzi tu o
dobrze nam znane “wyciągamy karteczki!”,
ponieważ karteczki wyciągam ja - różnych
wielkości, kształtów, samoprzylepne lub
nie, kolorowe czy białe, gotowe - kupione
czy przygotowane własnoręcznie. Rzecz,
po którą sięgnęłam z przypadku a została
ze mną i moimi uczniami na stałe, bo
okazała się być świetnym narzędziem do
pracy nad językiem obcym (a zakładam,
że nie tylko).
A oto kilka ich zastosowań:
- Na kolorowych kartkach zapisuję pytania do lekcji
i umieszczam w różnych
miejscach w sali. Uczniowie szukają “zadania” dla siebie. Jeżeli używam karteczek
samoprzylepnych to ważne, aby pytania były zapisane po stronie klejącej, by nie były od
razu dla uczniów widoczne. Można takie karteczki przykleić także pod ławkę lub krzesło,
oczywiście przed rozpoczęciem lekcji. Efekt zaskoczenia, ciekawości oraz fakt, że każdy z
nich otrzymuje inne pytanie czy inny zestaw pytań (nawet jeśli zestawy różnią się tylko
kolejnością) sprawia, że uczniowie wykazują większą chęć do zaangażowania się w pracę.
- Powyższe materiały często zachowuję na kolejne zajęcia i wykorzystuję jako
rozgrzewkę językową. Każdy z uczniów losuje kartkę z pytaniem i formułuje odpowiedzi w
oparciu o materiał z poprzedniej lekcji.
- Inną wersją ćwiczenia z pytaniami jest zapis nowych słów czy wyrażeń w języku
obcym, których znaczenie mają “wyłapać” w trakcie lekcji, lub słowo/słowa w języku polskim
do odszukania odpowiednika w języku obcym. Karteczki ze słowami polskimi dobrze się
sprawdzą jako wprowadzenie tematu i celów lekcji, które na tej podstawie są formułowane
przez samych uczniów ...