Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Data opracowania: …
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY
Na okres: etapu edukacyjnego tj. klas I – III szkoły podstawowej
I. MetryczkaImię i nazwisko ucznia: …Data urodzenia: …Klasa: 2 Wychowawca: …
Orzeczenie
Rozpoznanie: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Zalecenia zawarte w orzeczeniu
Data wydania: …
Numer: …
Kto wydał: Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w …
Na jaki okres: etap edukacyjny klas I-III
1.Kształcenie specjalne z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
2.Kształcenie specjalne odbywać się powinno w oparciu o indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dziecka.
3. W kształceniu specjalnym należy kierować się zasadami życzliwej pomocy, dominacji wychowania, indywidualizacji, treści kształcących- treści nauczania powinny uwzględniać materiał konkretny, przystępny, użyteczny w życiu społecznym.
4. Konieczność zachowania indywidualnego podejścia w warunkach pracy zespołowej.
5. Stosować głównie metody oparte na naśladownictwie, demonstrowaniu oraz metody oparte na obserwacji , kreowanie sytuacji edukacyjnych jak najbliższych życia codziennego w celu rozwijania kompetencji społecznych.
6. Indywidualizowanie stosownie do potrzeb tempa pracy oraz przyswajania nowych umiejętności i treści.
7. Wykorzystywać indywidualne i zespołowe formy kształcenia, pracę z pomocą nauczyciela.
8. Kierowanie prostych, konkretnych poleceń. Wzmacnianie przekazu gestem, pomocami konkretno-wizualnymi. W miarę potrzeby powtarzać i modyfikować polecenia tak, aby były zrozumiane.
9. Stosowanie w trakcie lekcji dyskretnej kontroli, w razie potrzeby zwalniania tempa pracy, porządkowanie działań, kształtowanie nawyków autokontroli w trakcie pisania, rozumienia czytanych poleceń.
10. Zwracanie uwagi na tempo i jakość pracy uczennicy (w razie potrzeby dzielenie materiału na mniejsze partie, dzielenie zadań na etapy, przedłużenie czasu na opanowanie wybranych treści, udzielenie dodatkowych wyjaśnień, instrukcji, pomoc w porządkowaniu wiadomości, wyciąganiu wniosków, zaznaczanie w podręcznikach, zadaniach z treścią istotnych informacji potrzebnych przy ich rozwiązywaniu).
11. Tworzyć sytuacje wychowawcze umożliwiające doświadczenie różnych relacji społecznych, uczących zasad współżycia społecznego.
12. Poszerzyć orientację i wiadomości dotyczące środowiska, w tym orientację czasową (zegar, kalendarz, obliczenia zegarowe).
13. Umożliwiać osiągnięcie sukcesu poprzez powierzanie zadań i funkcji stosownych do możliwości psychofizycznych.
14. Zwracać uwagę dziecka na zachodzące związki przyczynowo - skutkowe, wskazywać logiczne powiązania między sytuacjami, zdarzeniami a ich skutkami.
15.Zachęcanie do wypowiadania się, bogacenie zasobu słownictwa, kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się.
16. Kształtowanie pojęć związanych z orientacją w schemacie ciała.
17. Prowadzenie ćwiczeń w pisaniu, utrwalenie znajomości poznanych liter.
18. Ćwiczenie techniki pisania i wdrażanie do czytania ze zrozumieniem.
19. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach matematycznych, kształtowanie myślenia operacyjnego.
20. Dostarczenie możliwie dużo różnorodnych doświadczeń wprowadzających w przestrzeń, czas, wielkość, kształty, pojęcia liczbowe.
21. Bazowanie w pracy na mocnych stronach uczennicy, jakimi są np ...