Dodaj publikację
Autor
Anna Matkowska
Data publikacji
2023-04-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
78

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program opracowany przez zespół, który ma za zadanie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia-upośledzenie intelektualne w stopniu lekkim.
 Pobierz (docx, 25,7 KB)

Podgląd treści

Data opracowania: …

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY

Na okres: etapu edukacyjnego tj. klas I – III szkoły podstawowej

I. MetryczkaImię i nazwisko ucznia: …Data urodzenia: …Klasa: 2 Wychowawca: …

Orzeczenie

Rozpoznanie: niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim

Zalecenia zawarte w orzeczeniu

Data wydania: …

Numer: …

Kto wydał: Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w …

Na jaki okres: etap edukacyjny klas I-III

1.Kształcenie specjalne z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.

2.Kształcenie specjalne odbywać się powinno w oparciu o indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych dziecka.

3. W kształceniu specjalnym należy kierować się zasadami życzliwej pomocy, dominacji wychowania, indywidualizacji, treści kształcących- treści nauczania powinny uwzględniać materiał konkretny, przystępny, użyteczny w życiu społecznym.

4. Konieczność zachowania indywidualnego podejścia w warunkach pracy zespołowej.

5. Stosować głównie metody oparte na naśladownictwie, demonstrowaniu oraz metody oparte na obserwacji , kreowanie sytuacji edukacyjnych jak najbliższych życia codziennego w celu rozwijania kompetencji społecznych.

6. Indywidualizowanie stosownie do potrzeb tempa pracy oraz przyswajania nowych umiejętności i treści.

7. Wykorzystywać indywidualne i zespołowe formy kształcenia, pracę z pomocą nauczyciela.

8. Kierowanie prostych, konkretnych poleceń. Wzmacnianie przekazu gestem, pomocami konkretno-wizualnymi. W miarę potrzeby powtarzać i modyfikować polecenia tak, aby były zrozumiane.

9. Stosowanie w trakcie lekcji dyskretnej kontroli, w razie potrzeby zwalniania tempa pracy, porządkowanie działań, kształtowanie nawyków autokontroli w trakcie pisania, rozumienia czytanych poleceń.

10. Zwracanie uwagi na tempo i jakość pracy uczennicy (w razie potrzeby dzielenie materiału na mniejsze partie, dzielenie zadań na etapy, przedłużenie czasu na opanowanie wybranych treści, udzielenie dodatkowych wyjaśnień, instrukcji, pomoc w porządkowaniu wiadomości, wyciąganiu wniosków, zaznaczanie w podręcznikach, zadaniach z treścią istotnych informacji potrzebnych przy ich rozwiązywaniu).

11. Tworzyć sytuacje wychowawcze umożliwiające doświadczenie różnych relacji społecznych, uczących zasad współżycia społecznego.

12. Poszerzyć orientację i wiadomości dotyczące środowiska, w tym orientację czasową (zegar, kalendarz, obliczenia zegarowe).

13. Umożliwiać osiągnięcie sukcesu poprzez powierzanie zadań i funkcji stosownych do możliwości psychofizycznych.

14. Zwracać uwagę dziecka na zachodzące związki przyczynowo - skutkowe, wskazywać logiczne powiązania między sytuacjami, zdarzeniami a ich skutkami.

15.Zachęcanie do wypowiadania się, bogacenie zasobu słownictwa, kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się.

16. Kształtowanie pojęć związanych z orientacją w schemacie ciała.

17. Prowadzenie ćwiczeń w pisaniu, utrwalenie znajomości poznanych liter.

18. Ćwiczenie techniki pisania i wdrażanie do czytania ze zrozumieniem.

19. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach matematycznych, kształtowanie myślenia operacyjnego.

20. Dostarczenie możliwie dużo różnorodnych doświadczeń wprowadzających w przestrzeń, czas, wielkość, kształty, pojęcia liczbowe.

21. Bazowanie w pracy na mocnych stronach uczennicy, jakimi są np ...