Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Integracja Sensoryczna
Zaburzenia Integracji Sensorycznej u dziecka z Zespołem Aspergera
Marcin Zieliński
Spis treści:
Wstęp..........................................................................................................................................3
Rozdział 1. Rys teoretyczny zespołu Aspergera.........................................................................5
1.1 Ogólny zarys dziecka z zespołem Aspergera........................................................................5
Tabela 1 Kryteria diagnostyczne zespołu Aspergera ICD-10.....................................................6
1.2 Strategie terapeutyczne wspomagające rozwój komunikacji................................................7
Rys. 1 Skrypt do budowy komunkacji z otoczeniem u dzieci z zespołem Aspergera................8
Rys. 2 Skrypt pomagający w komunikacji dzieci zzespołemAspergera............................8
1.3 Kontakty społeczne oraz relacje z rówieśnikami.........................................................9
Rys.3 Rysunek smoka wykonany przez dziecko z zespołem Aspergera.........................10
Rozdział 2. Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka z Aspergerem.......................11
2.1 Motoryka duża oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa...........................................11
Rys. 4 Przykładowe pismo dziecka z zespołem Aspergera …........................................12
2.2 Zaburzenia percepcji dotyku.....................................................................................13
Rozdział 3. Terapia dzieci z Aspergerem.........................................................................15
3.1 Funkcjonowanie w szkole oraz usprawnianie zaburzonych funkcji..........................15
Rys. 5 Plan dnia dziecka z zespołem Aspergera..............................................................16
3.2 Systemy motywacyjne...............................................................................................17
Rys.6 Plan dnia dziecka z zespołem Aspergera...............................................................17
Tabela 2 Zachowania trudne u dziecka z zespołem Aspergera........................................18
Zakończenie.....................................................................................................................19
Bibliografia......................................................................................................................20
Wstęp
Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu, czyli ASD zazwyczaj pojawiają się w
późniejszym okresie po niemowlęcym. Dziecko przechodząc przez okres niemowlęcy oraz pełnej
zależności od rodziców (opiekunów) do autonomii, traci prewerbalne kompetencje społeczne, które
zdążyło rozwinąć. W wielu przypadkach nie pojawiają się lub też rodzice nie zauważają objawów
związanych z załamaniem się prawidłowego rozwoju ich dziecka. Dzieci ze spektrum autyzmu
tracą stopniowo posiadane (lub nie) kompetencje społeczne, stają się często bardzo drażliwe, a
także podatne na układ ośrodkowy nerwowy do tego stopnia, że dążenia zagrażają integralności
psychofizycznej dziecka, powodując pojawianie się mechanizmów obronnych, które odcinają
dziecko od zewnętrznych bodźców.
Dzieci z ASD stają się więc odcięte od rzeczywistości i jednocześnie niezdolne do tego, aby
nawiązywać więzi z ludźmi – jest to związane z nietolerancją na doznania. Bodźce akceptowalne
przez normalnie rozwijające się dzieci, a często przez nie poszukiwane, dla dzieci z autyzmem są
odbierane,
i przerażającego, nawet zagrażające ich życiu. Tym samym dzieci takie izolują się od bodźców
zewnętrznych, powodując zamknięcie na świat zewnętrzny, a także lęk, który narasta i wzmacnia
jeszcze bardziej zaburzenia w funkcjonowaniu.
ekstremalnego
coś
jako
Tematem niniejszej pracy postanowiono uczynić Metody integracji sensorycznej i dziecka z
zespołem Aspergera. Celem pracy jest przedstawienie zagadnień teoretycznych w zakresie
niniejszej pracy w oparciu o przeprowadzony przegląd literatury. Praca składa się z trzech
rozdziałów oraz zakończenia.
W pierwszej części pracy przedstawiono zagadnienia ...