Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
dotyczy ucznia klasy I
Cele główne:
- wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego rozwoju ucznia,
- pomoc uczniowi w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności.
Cele szczegółowe:
- wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i graficznej,
- rozwijanie umiejętności czytania,
- rozwijanie umiejętności w zakresie edukacji matematycznej,
- podniesienie poziomu graficznego pisma,
- rozwijanie umiejętności poprawnego pisania,
- usprawnianie funkcji poznawczych, w tym ćwiczenia pamięci, koncentracji i uwagi,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, wzmacnianie postępów ucznia w celu pokonywania trudności,
- rozwijanie uwagi słuchowej, pamięci słuchowej oraz analizy i syntezy słuchowej.
Metody:
- praktyczne działanie,
- metody słowne, wyjaśnienia,
- nauka przez zabawę,
- obserwacja,
- metody aktywizujące.
Zadania terapeutyczne:
Materiał bezliterowy:
- układanie historyjek obrazkowych,
- składanie obrazków z części,
- wskazywanie prawej i lewej strony ciała,
- praca z układankami,
- poszukiwanie takich samych wzorów.
Materiał literowy:
- szukanie podobieństw między wyrazami,
- nazywanie liter podobnych,
- uzupełnianie ciągów literowych według wzoru,
- porównywanie i wskazywanie różnic w ciągach literowych,
- wyodrębnianie wyrazów krótszych w dłuższych,
- tworzenie nowych wyrazów, np. przez dodanie sylaby,
- zabawa w korektora: poprawianie zdań z trzema rodzajami nieprawidłowości: literą dodaną, opuszczoną, przestawioną,
- czytanie wyrazów, zdań, tekstów,
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,
- uzupełnianie luk w zdaniach,
- tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter przeczytanych słów.
Ćwiczenia sprawności manualnej:
- układanki płaskie,
- nawlekanie koralików,
- przewlekanie sznurówek,
- lepienie.
Podnoszenie sprawności grafomotorycznej:
- kreślenie linii łączących wyznaczone punkty, np. łączenie kropek według wskazówek,
- rysowanie szlaczków,
- pisanie po śladzie,
- rysowanie w kratkach według wzoru,
- praca nad poprawą umiejętności estetycznego pisania – przepisywanie ze zwróceniem uwagi na kształt liter i ich łączenie, utrzymywanie pisma w liniaturze.
Usprawnienie funkcji słuchowej: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci słuchowej:
- układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek,
- wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów,
- powtarzanie ciągów sylab,
- powtarzanie zdań,
- powtarzanie wyrazów przeczytanych przez nauczyciela,
- nauka na pamięć krótkich rymowanek.
Doskonalenie techniki i tempa czytania:
- czytanie sylab i wyrazów, zdań i tekstów,
- ćwiczenia w głośnym i cichym czytaniu ze zrozumieniem.
Przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu:
- ćwiczenia umiejętności pisania ze słuchu i pamięci,
- ćwiczenia w pisaniu z zachowaniem właściwego kształtu liter, ich połączeń, właściwego położenia w liniaturze,
- pisanie dyktand.
Kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych:
- ćwiczenia rachunku pamięciowego,
- rozwiązywanie zadań tekstowych,
- doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
Trening koncentracji uwagi:
- porządkowanie elementów, cyfr, liter według wzoru,
- odszyfrowanie wyrazów według podanego kodu,
- przenoszenie liter do odpowiednich kratek,
- zwracanie uwagi na koncentrowaniu się na danej czynności.
Procedury osiągnięcia celów:
- systematyczne uczęszczanie na zajęcia,
- aktywny udział w zajęciach,
- zauważanie postępów i sukcesów w pracy ucznia – stosowanie pochwał i nagród ...