Dodaj publikację
Autor
Karolina Główczewska
Data publikacji
2023-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć korekcyjno kompensacyjnych dla ucznia klasy I (autyzm).
 Pobierz (docx, 18,0 KB)

Podgląd treści

Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych

dotyczy ucznia klasy I

Cele główne:

- wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego rozwoju ucznia,

- pomoc uczniowi w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności.

 

Cele szczegółowe:

- wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i graficznej,

- rozwijanie umiejętności czytania,

- rozwijanie umiejętności w zakresie edukacji matematycznej,

- podniesienie poziomu graficznego pisma,

- rozwijanie umiejętności poprawnego pisania,

- usprawnianie funkcji poznawczych, w tym ćwiczenia pamięci, koncentracji i uwagi,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości, wzmacnianie postępów ucznia w celu pokonywania trudności,

- rozwijanie uwagi słuchowej, pamięci słuchowej oraz analizy i syntezy słuchowej.

 

Metody:

- praktyczne działanie,

- metody słowne, wyjaśnienia,

- nauka przez zabawę,

- obserwacja,

- metody aktywizujące.

 

Zadania terapeutyczne:

Materiał bezliterowy:

- układanie historyjek obrazkowych,

- składanie obrazków z części,

- wskazywanie prawej i lewej strony ciała,

- praca z układankami,

- poszukiwanie takich samych wzorów.

Materiał literowy:

- szukanie podobieństw między wyrazami,

- nazywanie liter podobnych,

- uzupełnianie ciągów literowych według wzoru,

- porównywanie i wskazywanie różnic w ciągach literowych,

- wyodrębnianie wyrazów krótszych w dłuższych,

- tworzenie nowych wyrazów, np. przez dodanie sylaby,

- zabawa w korektora: poprawianie zdań z trzema rodzajami nieprawidłowości: literą dodaną, opuszczoną, przestawioną,

- czytanie wyrazów, zdań, tekstów,

- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,

- uzupełnianie luk w zdaniach,

- tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter przeczytanych słów.

Ćwiczenia sprawności manualnej:

- układanki płaskie,

- nawlekanie koralików,

- przewlekanie sznurówek,

- lepienie.

Podnoszenie sprawności grafomotorycznej:

- kreślenie linii łączących wyznaczone punkty, np. łączenie kropek według wskazówek,

- rysowanie szlaczków,

- pisanie po śladzie,

- rysowanie w kratkach według wzoru,

- praca nad poprawą umiejętności estetycznego pisania – przepisywanie ze zwróceniem uwagi na kształt liter i ich łączenie, utrzymywanie pisma w liniaturze.

Usprawnienie funkcji słuchowej: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci słuchowej:

- układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek,

- wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów,

- powtarzanie ciągów sylab,

- powtarzanie zdań,

- powtarzanie wyrazów przeczytanych przez nauczyciela,

- nauka na pamięć krótkich rymowanek.

Doskonalenie techniki i tempa czytania:

- czytanie sylab i wyrazów, zdań i tekstów,

- ćwiczenia w głośnym i cichym czytaniu ze zrozumieniem.

Przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu:

- ćwiczenia umiejętności pisania ze słuchu i pamięci,

- ćwiczenia w pisaniu z zachowaniem właściwego kształtu liter, ich połączeń, właściwego położenia w liniaturze,

- pisanie dyktand.

Kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych:

- ćwiczenia rachunku pamięciowego,

- rozwiązywanie zadań tekstowych,

- doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

Trening koncentracji uwagi:

- porządkowanie elementów, cyfr, liter według wzoru,

- odszyfrowanie wyrazów według podanego kodu,

- przenoszenie liter do odpowiednich kratek,

- zwracanie uwagi na koncentrowaniu się na danej czynności.

Procedury osiągnięcia celów:

- systematyczne uczęszczanie na zajęcia,

- aktywny udział w zajęciach,

- zauważanie postępów i sukcesów w pracy ucznia – stosowanie pochwał i nagród ...