Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program terapii logopedycznej dyslalii
Dotyczy dzieci z diagnozą wymienionych zaburzeń: sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, betacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, zaburzenia artykulacji pozostałych głosek na zasadzie elizji, substytucji, zniekształceń głosek.
Dotyczy zaburzeń o podłożu obwodowym.
Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.
Pogłębiona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.)
Ćwiczenia słuchowe:
Ćwiczenia uwagi słuchowej;
Ćwiczenia słuchu fonemowego;
Ćwiczenia słuchu fonetycznego.
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.
Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;
Ćwiczenia emisyjno-głosowe.
Ćwiczenia właściwe:
Wywołanie głoski w izolacji.
Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), w zdaniach.
Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.
Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie na podstawie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
Ćwiczenia ortofoniczne;
Logorytmika;
Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
Współpraca:
Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;
Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.