Dodaj publikację
Autor
Karolina Główczewska
Data publikacji
2023-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program terapii DYSLALIA.
 Pobierz (docx, 21,6 KB)

Podgląd treści

Program terapii logopedycznej dyslalii

Dotyczy dzieci z diagnozą wymienionych zaburzeń: sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, betacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, zaburzenia artykulacji pozostałych głosek na zasadzie elizji, substytucji, zniekształceń głosek.

Dotyczy zaburzeń o podłożu obwodowym.

Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.

Pogłębiona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.)

Ćwiczenia słuchowe:

Ćwiczenia uwagi słuchowej;

Ćwiczenia słuchu fonemowego;

Ćwiczenia słuchu fonetycznego.

Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.

Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;

Ćwiczenia emisyjno-głosowe.

Ćwiczenia właściwe:

Wywołanie głoski w izolacji.

Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), w zdaniach.

Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.

Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie na podstawie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.

Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

Ćwiczenia ortofoniczne;

Logorytmika;

Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).

Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.

Współpraca:

Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;

Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.