Dodaj publikację
Autor
Karolina Główczewska
Data publikacji
2023-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
75

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program terapii NIEDOSŁUCH.
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

Program terapii logopedycznej dziecka z niedosłuchem

Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.

Pogłębiona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.):

Kontrola stosowania aparatów słuchowych, jeśli wymaga

Ćwiczenia słuchowe:

Ćwiczeń pamięci słuchowej;

Ćwiczeń percepcji słuchowej;

Ćwiczenia uważności słuchowej;

Doskonalenie umiejętności lokalizowania źródła dźwięku;

Ćwiczenia słuchu fonemowego;

Ćwiczenia słuchu fonetycznego.

Ćwiczenia rozumienia mowy, słownictwa biernego:

Doskonalenia rozumienia wypowiedzi prostych i złożonych;

Kategoryzowania – budowania i rozwijania kategorii;

Ćwiczenia gramatyczne;

Doskonalenia rozumienia pojęć abstrakcyjnych, związków frazeologicznych.

Ćwiczenia nadawania mowy, słownictwa czynnego:

Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi prostych i złożonych;

Ćwiczenie mowy dialogowej;

Ćwiczenie mowy narracyjnej, opowieściowej;

Ćwiczenia gramatyczne;

Wzbogacanie zasobu leksykalnego.

Ćwiczenia emisji głosu, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia ortofoniczne.

Ćwiczenia słuchu muzycznego, umiejętności rytmizowania, logorytmika.

Ćwiczenia wspomagające:

Ćwiczenia pamięci wzrokowej, ruchowej;

Ćwiczenia percepcji wzrokowej, czuciowej;

Nauka czytania i pisania;

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;

Ćwiczenia spostrzegania;

Doskonalenie myślenia, wnioskowania.

Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania głosek nie występujących w zasobach dziecka.

Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;

Ćwiczenia emisyjno-głosowe.

Ćwiczenia właściwe prowadzące do automatyzacji prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).

Współpraca:

Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;

Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.