Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program terapii logopedycznej dziecka z niedosłuchem
Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.
Pogłębiona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.):
Kontrola stosowania aparatów słuchowych, jeśli wymaga
Ćwiczenia słuchowe:
Ćwiczeń pamięci słuchowej;
Ćwiczeń percepcji słuchowej;
Ćwiczenia uważności słuchowej;
Doskonalenie umiejętności lokalizowania źródła dźwięku;
Ćwiczenia słuchu fonemowego;
Ćwiczenia słuchu fonetycznego.
Ćwiczenia rozumienia mowy, słownictwa biernego:
Doskonalenia rozumienia wypowiedzi prostych i złożonych;
Kategoryzowania – budowania i rozwijania kategorii;
Ćwiczenia gramatyczne;
Doskonalenia rozumienia pojęć abstrakcyjnych, związków frazeologicznych.
Ćwiczenia nadawania mowy, słownictwa czynnego:
Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi prostych i złożonych;
Ćwiczenie mowy dialogowej;
Ćwiczenie mowy narracyjnej, opowieściowej;
Ćwiczenia gramatyczne;
Wzbogacanie zasobu leksykalnego.
Ćwiczenia emisji głosu, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia ortofoniczne.
Ćwiczenia słuchu muzycznego, umiejętności rytmizowania, logorytmika.
Ćwiczenia wspomagające:
Ćwiczenia pamięci wzrokowej, ruchowej;
Ćwiczenia percepcji wzrokowej, czuciowej;
Nauka czytania i pisania;
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
Ćwiczenia spostrzegania;
Doskonalenie myślenia, wnioskowania.
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania głosek nie występujących w zasobach dziecka.
Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;
Ćwiczenia emisyjno-głosowe.
Ćwiczenia właściwe prowadzące do automatyzacji prawidłowej wymowy.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Współpraca:
Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;
Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.