Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program terapii logopedycznej niesamoistnego opóźnionego rozwoju mowy
Dotyczy dzieci z diagnozą wymienionych zaburzeń: alalii, afazji, zaburzeń mowy wynikających ze spektrum autyzmu, niepełnosprawności sprzężonych (w tym zespół Downa), innymi zaburzeniami niezależnie od przyjętej nomenklatury, obejmującymi zaburzenia w nabywaniu mowy lub utratę funkcji o podłożu ośrodkowym lub na tle całościowych zaburzeń rozwojowych.
Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.
Pogłębiona, poszerzona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.)
Ćwiczenia funkcji podstawowych:
uświadamianie dziecku użytkowej funkcji języka;
ćwiczenia doskonalące utrzymywanie kontaktu wzrokowego;
nauka tworzenia pola wspólnej uwagi;
ćwiczenia doskonalące naśladownictwo.
Ćwiczenia słuchowe:
Ćwiczenia uważności słuchowej;
Ćwiczenia słuchu fonemowego;
Ćwiczenia słuchu fonetycznego.
Ćwiczenia procesów podstawowych:
Pamięci słuchowej, wzrokowej, ruchowej;
Percepcji słuchowej, wzrokowej, czuciowej;
Koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
Spostrzegania;
Myślenia, wnioskowania.
Programowanie i organizowanie zasobów językowych:
Ćwiczenia leksykalne;
Ćwiczenia gramatyczne;
Tworzenie podstawowej bazy językowej: sygnalizowanie potrzeb, preferencji, nauka zwrotów grzecznościowych;
Rozwijanie umiejętności kategoryzowania, tworzenia zbiorów;
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem (zagadki, opowiadania, historyjki obrazkowe);
Ćwiczenia mowy narracyjnej;
Ćwiczenia mowy opowieściowej;
Ćwiczenia mowy dialogowej.
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania głosek nie występujących w zasobach dziecka.
Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;
Ćwiczenia emisyjno-głosowe.
Ćwiczenia właściwe prowadzące do automatyzacji prawidłowej wymowy.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
Ćwiczenia ortofoniczne;
Logorytmika;
Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
Współpraca:
Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;
Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.