Dodaj publikację
Autor
Karolina Główczewska
Data publikacji
2023-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program dotyczy dzieci z diagnozą wymienionych zaburzeń: alalii, afazji, zaburzeń mowy wynikających ze spektrum autyzmu, niepełnosprawności sprzężonych (w tym zespół Downa), innymi zaburzeniami niezależnie od przyjętej nomenklatury, obejmującymi zaburzenia w nabywaniu mowy lub utratę funkcji o podłożu ośrodkowym lub na tle całościowych zaburzeń rozwojowych.
 Pobierz (docx, 19,8 KB)

Podgląd treści

Program terapii logopedycznej niesamoistnego opóźnionego rozwoju mowy

Dotyczy dzieci z diagnozą wymienionych zaburzeń: alalii, afazji, zaburzeń mowy wynikających ze spektrum autyzmu, niepełnosprawności sprzężonych (w tym zespół Downa), innymi zaburzeniami niezależnie od przyjętej nomenklatury, obejmującymi zaburzenia w nabywaniu mowy lub utratę funkcji o podłożu ośrodkowym lub na tle całościowych zaburzeń rozwojowych.

Wstępna diagnoza logopedyczna w toku badań przesiewowych.

Pogłębiona, poszerzona diagnoza logopedyczna (jeśli wskazane: włącznie z diagnozą specjalistyczną: laryngologiczną, neurologiczną, foniatryczną, psychologiczną, psychiatryczną, itd.)

Ćwiczenia funkcji podstawowych:

uświadamianie dziecku użytkowej funkcji języka;

ćwiczenia doskonalące utrzymywanie kontaktu wzrokowego;

nauka tworzenia pola wspólnej uwagi;

ćwiczenia doskonalące naśladownictwo.

Ćwiczenia słuchowe:

Ćwiczenia uważności słuchowej;

Ćwiczenia słuchu fonemowego;

Ćwiczenia słuchu fonetycznego.

Ćwiczenia procesów podstawowych:

Pamięci słuchowej, wzrokowej, ruchowej;

Percepcji słuchowej, wzrokowej, czuciowej;

Koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;

Spostrzegania;

Myślenia, wnioskowania.

Programowanie i organizowanie zasobów językowych:

Ćwiczenia leksykalne;

Ćwiczenia gramatyczne;

Tworzenie podstawowej bazy językowej: sygnalizowanie potrzeb, preferencji, nauka zwrotów grzecznościowych;

Rozwijanie umiejętności kategoryzowania, tworzenia zbiorów;

Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem (zagadki, opowiadania, historyjki obrazkowe);

Ćwiczenia mowy narracyjnej;

Ćwiczenia mowy opowieściowej;

Ćwiczenia mowy dialogowej.

Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania głosek nie występujących w zasobach dziecka.

Ćwiczenia funkcji prymarnych: oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, połykanie;

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy;

Ćwiczenia emisyjno-głosowe.

Ćwiczenia właściwe prowadzące do automatyzacji prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

Ćwiczenia ortofoniczne;

Logorytmika;

Stymulacja ogólnego rozwoju dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).

Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.

Współpraca:

Elementem koniecznym dla prawidłowego przebiegu terapii jest realizacja zaleceń logopedy w domu;

Terapia przebiega ze wsparciem osób mających udział w wychowaniu dziecka, w tym: psychologa, pedagoga, nauczycieli, pozostałych terapeutów.