Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Tytuł: Tajemnice wody - badam, obserwuję, eksperymentuję
SPIS TREŚCI
Motywacja wprowadzenia innowacji
Cel główny
Cele szczegółowe
Sposób realizacji innowacji pedagogicznej
Treści kształcenia
Metody pracy
Formy pracy
Środki dydaktyczne
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji
Sposób ewaluacji
MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI
Innowacja Tajemnice wody - badam, obserwuję, eksperymentuję jest odpowiedzią na naturalne potrzeby dziecka, a także podniesieniu oferty edukacyjnej zawartej w podstawie programowej. Dzieciom w przedszkolu najbardziej brakuje samodzielnego doświadczenia, badania i eksperymentowania z wykorzystaniem atrakcyjnych środków dydaktycznych. Dzieci najbardziej wzbogacają swoją wiedzę, doskonalą swoje umiejętności praktyczne w obcowaniu z otaczającym je światem poprzez działanie i obserwacje. Jednym z elementów realizowanej innowacji będzie zachęcanie rodziców do udziału w zajęciach oraz pomocy przy wspólnym eksperymentowaniu, badaniu czy odkrywaniu. Przedszkolacy będą prezentowały w różny sposób zdobyte umiejętności przed sobą nawzajem, bez względu na wiek.
CEL GŁÓWNY
Rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Dziecko punktu przedszkolnego
Poszerzy wiedzę o roli wody w przyrodzie
Wyrabia nawyk picia wody
Poznaje właściwości i tajemnice wody
Wie jak nazywają się stany skupienia wody
Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje)
Rozumie, potrzebę oszczędzania wody
Poznaje przyrodę poprzez oglądanie, badanie, eksperymentowanie
Umiejętnie współpracuje w grupie
Potrafi być odpowiedzialny za pracę swoją i całej grupy
Rozwija empatię w stosunku do środowiska przyrodniczego
Kształtuje pozytywne postawy wobec przyrody
SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Niniejsza innowacja programowo - metodyczna „Tajemnice wody – badam, obserwuję, eksperymentuję” skierowana jest do dzieci z Punktu Przedszkolnego w wieku od 3 do 5 lat. Innowacja zrealizowana zostanie metodą projektu podczas zajęć obowiązkowych, która polegała będzie na zabawie, obserwacji, eksperymentowaniu z wodą wszystkimi zmysłami. Dzieci będą oglądać, szukać, porównywać, obserwować, eksperymentować. Metoda projektów jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci, które przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami. Większa część pracy polega na szukaniu przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania przy wsparciu nauczyciela. Poprzez obserwacje, badania, eksperymentowanie, rozmowy dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu. W czasie projektu dzieci mają okazję do pracy samodzielnej, w małych grupach i całej grupie. Dzięki podejmowaniu wspólnych działań związanych z rozwiązywaniem problemów, rozwijają umiejętności pracy zespołowej, uczą się od siebie wzajemnie, uczą się współpracy i współdziałania. Jednym z najistotniejszych aspektów pracy ...