Dodaj publikację
Autor
Edyta Sudnik
Data publikacji
2023-05-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
32

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja Tajemnice wody - badam, obserwuję, eksperymentuję jest odpowiedzią na naturalne potrzeby dziecka, a także podniesieniu oferty edukacyjnej zawartej w podstawie programowej.
 Pobierz (docx, 28,9 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Tytuł: Tajemnice wody - badam, obserwuję, eksperymentuję

SPIS TREŚCI

Motywacja wprowadzenia innowacji

Cel główny

Cele szczegółowe

Sposób realizacji innowacji pedagogicznej

Treści kształcenia

Metody pracy

Formy pracy

Środki dydaktyczne

Przewidywane efekty wdrożenia innowacji

Sposób ewaluacji

MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI

Innowacja Tajemnice wody - badam, obserwuję, eksperymentuję jest odpowiedzią na naturalne potrzeby dziecka, a także podniesieniu oferty edukacyjnej zawartej w podstawie programowej. Dzieciom w przedszkolu najbardziej brakuje samodzielnego doświadczenia, badania i eksperymentowania z wykorzystaniem atrakcyjnych środków dydaktycznych. Dzieci najbardziej wzbogacają swoją wiedzę, doskonalą swoje umiejętności praktyczne w obcowaniu z otaczającym je światem poprzez działanie i obserwacje. Jednym z elementów realizowanej innowacji będzie zachęcanie rodziców do udziału w zajęciach oraz pomocy przy wspólnym eksperymentowaniu, badaniu czy odkrywaniu. Przedszkolacy będą prezentowały w różny sposób zdobyte umiejętności przed sobą nawzajem, bez względu na wiek.

CEL GŁÓWNY

Rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych.

CELE SZCZEGÓŁOWE

Dziecko punktu przedszkolnego

Poszerzy wiedzę o roli wody w przyrodzie

Wyrabia nawyk picia wody

Poznaje właściwości i tajemnice wody

Wie jak nazywają się stany skupienia wody

Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje)

Rozumie, potrzebę oszczędzania wody

Poznaje przyrodę poprzez oglądanie, badanie, eksperymentowanie

Umiejętnie współpracuje w grupie

Potrafi być odpowiedzialny za pracę swoją i całej grupy

Rozwija empatię w stosunku do środowiska przyrodniczego

Kształtuje pozytywne postawy wobec przyrody

SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Niniejsza innowacja programowo - metodyczna „Tajemnice wody – badam, obserwuję, eksperymentuję” skierowana jest do dzieci z Punktu Przedszkolnego w wieku od 3 do 5 lat. Innowacja zrealizowana zostanie metodą projektu podczas zajęć obowiązkowych, która polegała będzie na zabawie, obserwacji, eksperymentowaniu z wodą wszystkimi zmysłami. Dzieci będą oglądać, szukać, porównywać, obserwować, eksperymentować. Metoda projektów jest sposobem wspierania aktywnego, zaangażowanego i celowego uczenia się dzieci, które przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat. Temat wypływa z zainteresowań dzieci, jest dla nich ciekawy, łączy się z ich doświadczeniami i zainteresowaniami. Większa część pracy polega na szukaniu  przez dzieci odpowiedzi na postawione przez siebie pytania przy wsparciu nauczyciela. Poprzez obserwacje, badania, eksperymentowanie, rozmowy dzieci znajdują odpowiedzi, pogłębiają zrozumienie zjawisk i wydarzeń zachodzących w ich otoczeniu. W czasie projektu  dzieci mają okazję do pracy samodzielnej, w małych grupach i całej grupie. Dzięki podejmowaniu wspólnych działań związanych z rozwiązywaniem problemów, rozwijają umiejętności pracy zespołowej, uczą się od siebie wzajemnie, uczą się współpracy i współdziałania. Jednym z najistotniejszych aspektów pracy ...