Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć z matematyki – zindywidualizowana ścieżka kształcenia
- dla ucznia kl. 7 z zespołem Aspergera
Rok szkolny ………….
Cele szczegółowe:
wdrażanie do samodzielności w pracy na zajęciach
stwarzanie optymalnych warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności
stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia
zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron
kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
podnoszenie samooceny, zachęcanie do wykorzystywania swoich możliwości
ćwiczenie koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu, mobilizowanie do pracy
wdrażanie do autokorekty i samokontroli, wzbudzanie odpowiedzialności za własny rozwój
rozwijanie aktywności poznawczej i zainteresowań
Metody:
Metody słowno-poglądowe
Metody problemowe
Ćwiczenia i zadania
Metody aktywne – nauka przez zabawę
Środki dydaktyczne:
Podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Plansze dydaktyczne
Karty pracy
Kalkulator
Sposoby osiągania celów kształcenia:
Zajęcia realizowane są 2 razy w tygodniu po 45 minut.
Wdrażając program, należy zwrócić szczególną uwagę na:
formułowanie zadań w sposób prosty i zrozumiały
uwzględnianie w pracy nadwrażliwości sensorycznej, stanu emocjonalnego, małej tolerancji na niepowodzenia
organizację cichego, bezpiecznego, uporządkowanego i przewidywalnego środowiska, unikanie nagłych zmian, uprzedzanie o zmianach; ograniczanie presji czasowej
pomoc w utrzymaniu uwagi na zadaniach, upewnienie się czy i jak zostały zrozumiane polecenia
proste i jak najbardziej konkretne formułowanie poleceń
akceptowanie odmiennego sposobu myślenia
wskazywanie chłopcu jego mocnych stron
zachęcanie do rozwijania zdolności (matematyczne)
konkretne przedstawianie wymagań wobec ucznia
wydłużanie czasu na sprawdzianach
obniżenie wymagań dotyczących jakości graficznej pisma
uwzględnienie tego, że chłopiec ma zaburzenia hiperkinetyczne (nadreaktywność dotykowa, dyspraksja, słaba koordynacja
bieżącą kontrolę i ocenę pracy ucznia.
Treści nauczania:
1. LICZBY I DZIAŁANIA
Liczby
Rozwinięcia dziesiętne liczb wymiernych
Zaokrąglanie liczb. Szacowanie wyników
Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich
Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich
Wyrażenia arytmetyczne
Działania na liczbach dodatnich i ujemnych
Oś liczbowa. Odległość liczb na osi liczbowej
2. PROCENTY
Procenty i ułamki
Diagramy procentowe
Jaki to procent?
Obliczanie procentu danej liczby
Podwyżki i obniżki
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent
O ile procent więcej, o ile mniej. Punkty procentowe
3. FIGURY GEOMETRYCZNE
Proste i odcinki
Kąty
Trójkąty
Przystawanie trójkątów
Czworokąty
Wielokąty foremne
Pole prostokąta. Jednostki pola
Pola wielokątów
Układ współrzędnych
4. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Do czego służą wyrażenia algebraiczne?
Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
Jednomiany
Sumy algebraiczne
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych
Mnożenie jednomianów przez sumy algebraiczne
Mnożenie sum algebraicznych
5. RÓWNANIA
Do czego służą równania?
Liczby spełniające równania
Rozwiązywanie równań
Zadania tekstowe
Procenty w zadaniach tekstowych
Przekształcanie wzorów
6. POTĘGI
Potęga o wykładniku naturalnym
Iloczyn i iloraz potęg o jednakowych podstawach
Potęgowanie potęgi
Potęgowanie iloczynu i ilorazu
Działania na potęgach
Notacja ...