Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasie czwartej
Temat: Utrwalenie prawidłowej pisowni wyrazów z „u” z wykorzystaniem technik twórczego myślenia
Cele:
Utrwalenie pisowni wyrazów z „u”
Rozwijanie operacji umysłowych w zakresie asocjacji, analogii i dedukowania
Doskonalenie świadomości fonologicznej na poziomie metajęzykowym
Doskonalenie funkcji wzrokowo-przestrzennych
Usprawnianie motoryki dużej oraz reakcji równoważnych
Cele szczegółowe
Uczeń potrafi:
prawidłowo zapisać wyrazy z „u”
odgadnąć wyrazy, dokonując operacji na sylabach
utworzyć różne rodzaje skojarzeń do podanych słów
utrzymać równowagę, stojąc na kamieniach sensorycznych
utworzyć analogie według formuły „x jest jak y, bo…”z wylosowanych wyrazów
odczytać zakodowane wyrazy
dedukować, tworząc zakończenie zdania według formuły „Co by było, gdyby…”
samodzielnie sprawdzić poprawność zapisu wyrazów
Metody:
Metody aktywizujące angażujące funkcje słuchowe i motoryczne
Trening twórczego myślenia
Elementy kodowania
Elementy Integracji Sensorycznej
Formy:
Praca indywidualna
Praca w grupie
Lp.
Ćwiczenie
Cel ćwiczenia
Przebieg
Pomoce
Wprowadzenie
Przekazanie celu zajęć
Przypomnienie aktualnie omawianego ortogramu „u” z wykorzystaniem ortomapy.
Przekazanie uczniom głównych celów zajęć:
utrwalenie prawidłowej pisowni wyrazów z „u”
rozwijanie twórczego myślenia
Ortomapy wykonane przez uczniów na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych przedstawiające zasady pisowni „u”
Myślenie asocjacyjne: skojarzenia
„w gwiazdę”
Język „KA”
Rozwijanie umiejętności tworzenia różnych skojarzeń do podanego słowa
Doskonalenie świadomości fonologicznej na poziomie metajęzykowym (operacje na sylabach)
Utrwalenie obrazu graficznego wyrazów z „u”
Prowadząca wypowiada słowo językiem „KA”, czyli wstawiając przed każdą sylabą wyrazu dodatkową sylabę ka. Zadaniem kolejnych uczniów jest odgadnąć słowo.
Następnie wszyscy uczniowie tworzą jak najwięcej różnych skojarzeń do odgadniętego słowa w czasie wyznaczonym przez klepsydrę.
Kartoniki z zapisanymi wyrazami - załącznik 1:
tektura, lektura, amulet, kundel, kuzyn, nuta, uczta, ukłon, centrum
Klepsydra
Myślenie asocjacyjne: skojarzenia dyrektywne
Rozwijanie umiejętności tworzenia skojarzeń dyrektywnych
Doskonalenie motoryki dużej oraz reakcji równoważnych
Utrwalenie obrazu graficznego wyrazów z „u”
Uczniowie losują dwa kartoniki z wyrazami.
Ich zadaniem jest utworzyć ciąg 4 wyrazów - skojarzeń, które połączą dwa wylosowane słowa np.:
rurka – nogawka – spodnie – spódnica – ubranie
mucha – owad – skrzydła – latanie – jazda – skuter
Wypowiadając kolejne słowa, uczniowie przechodzą po kamieniach sensorycznych. W trakcie tworzenia skojarzenia muszą utrzymać równowagę, stojąc obunóż na kamieniu.
Kartoniki z wyrazami - załącznik 2:
burza, pudełko, konfitura, mucha,
ulewa, puchar, ubranie, futro,
rurka, skuter
Kamienie sensoryczne
Analogie
Rozwijanie umiejętności tworzenia analogii
Utrwalenie obrazu graficznego wyrazów z „u”
Uczniowie losują dwa kartoniki z wyrazami, kręcąc spinnerem. Układają je na planszy z formułą analogii:
„X jest jak Y, bo…”.
Następnie kończą zdanie według własnego pomysłu.
Np.
Duch jest jak ropucha, bo wzbudza strach.
Mamut jest jak budynek, bo jest duży.
Koło fortuny (spinner) z wyrazami -załącznik 3 ...