Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ritter von Rodewald, 2023-05-05, ocena:
To jeden z moich ulubionych działów. Można śmiało dodać tutaj jeszcze ćwiczenie tego typu: die Straßenbahn, der Zug, das Fahrrad, die U-Bahn, die S-Bahn, die Diesellokomotive (was passt hier nicht?) ewentualnie Straßenbahn – Zug – Fahrrad – Stadtbahn – Untergrundbahn – Triebwagen (was passt hier nicht?). Scenariusz tej lekcji jest OK.
Scenariusz zajęć języka niemieckiego
autorka: Sylwia Modrakowska
kl. II LO
Czas: 45 minut
Temat: Unterwegs – Wiederholung.
Cel ogólny: Utrwalenie wiadomości z działu „Unterwegs”
Cele szczegółowe:
- U. operuje słownictwem potrzebnym do opowiadania o zaletach i wadach środków
transportu oraz o sposobach podróżowania
- U. pyta o drogę oraz opisuje ją w prosty sposób.
- U. stopniuje przymiotniki i przysłówki, używa przy tym konstrukcji porównawczych „als”,
„so/genauso… wie”
- U. tworzy tryb rozkazujący dla 2. os. l.p. i 2. I 3 os. l.mn.
- U. operuje słownictwem związanym z podróżowaniem koleją, kupowaniem biletu.
NaCoBeZU:
- Umiesz wymienić środki transportu, opowiedzieć o ich wadach i zaletach a także o
sposobach podróżowania.
- Potrafisz zapytać o drogę oraz opisać w prosty sposób jak dojść do celu.
- Potrafisz stopniować przymiotniki i przysłówki
- Potrafisz budować zdania używając konstrukcji porównawczych „als”, „so/genauso… wie”
- Umiesz utworzyć tryb rozkazujący dla 2. os. l.p. i 2. i 3 os. l.mn.
- Znasz słownictwo związane z podróżowaniem koleją, kupowaniem biletu oraz potrafisz
użyć go w zdaniach.
Elementy oceniania kształtującego:
- Określenie celów lekcji i sformułowanie ich w języku zrozumiałym dla ucznia.
- Ustalenie z uczniami kryteriów oceniania (NaCoBeZU)
- Stosowanie informacji zwrotnej.
- Budowanie atmosfery uczenia się
- Zadawanie pytań angażujących ucznia w lekcję.
- Ocena koleżeńska.
1
Formy pracy: praca w grupach, plenum
Metody pracy: pogadanka, gra dydaktyczna
Pomoce dydaktyczne: Tablica interaktywna, podręcznik Effekt 2
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Faza wstępna.
Nauczyciel zapisuje temat lekcji i prosi uczniów o podsumowanie, co było
najistotniejsze na poszczególnych zajęciach z działu „Unterwegs”, na co mieli zwrócić
szczególną uwagę. Uczniowie notują zagadnienia na sprawdzian.
3. Faza ćwiczeniowa.
Uczniowie dzielą się na grupy (ok. 5-osobowe). Nauczyciel wyświetla na tablicy quiz
w formie koła fortuny, na którym znajdują się zadania dotyczące najważniejszych
zagadnień z działu „Unterwegs”.
https://wordwall.net/pl/resource/23636833
Nauczyciel kręci kołem, a grupy kolejno odpowiadają na losowo wybrane pytania. Po
przeczytaniu pytania maja 30 sekund na uzgodnienie odpowiedzi. Za udzielenie
poprawnej odpowiedzi grupa otrzymuje 2 punkty. W przypadku niepoprawnej
odpowiedzi, pytanie przechodzi na pozostałe grupy (1pkt.). Uczniowie z grupy, która
otrzymała największą ilość punktów oraz najaktywniejsi uczniowie z pozostałych grup
otrzymują plusy na koniec zajęć.
4. Podsumowanie zajęć.
Przydzielenie uczniom punktów plusowych za aktywność. Nauczyciel zwraca uwagę
na treści, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas ćwiczeń i w razie
potrzeby ponownie je wyjaśnia.
2