Dodaj publikację
Autor
Anna Matkowska
Data publikacji
2023-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Etapy pracy w terapii pedagogicznej, przebieg terapii: ćwiczenia koordynacji ruchowej, ćwiczenia funkcji wzrokowej orientacji przestrzennej, ćwiczenia słuchowej, ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne.
 Pobierz (docx, 14,8 KB)

Podgląd treści

Przebieg terapii u dzieci mających trudności w nauce czytania i pisania

Terapia pedagogiczna przebiega najczęściej w 3 etapach pracy.

1. Etap wstępny ( przygotowawczy),

2. Etap reedukacji (terapii właściwej),

3. Etap doskonalący umiejętności czytania i pisania.

Etap wstępny obejmuje ćwiczenia stymulujące i korekcyjne zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i ich koordynacji w formie zabaw i gier na materiale konkretnymi słownym oraz intensywne działania psychoterapeutyczne.

W etapie drugim przechodzi się do operowania materiałem dydaktycznym, literowym i wyrazowym w różnorodnych ćwiczeniach usprawniających umiejętność czytania i pisania.

Etap trzeci uwzględnia dalsze prowadzenie ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, usprawniających funkcję słuchową i wzrokową, kinetyczno-ruchową, oraz ich koordynację w czasie czytania i pisania. Celem tych ćwiczeń jest opanowanie umiejętności poprawnego czytania i pisania poprzez eliminowanie dysortografii tj. charakterystycznych błędów ortograficznych związanych ze specyfiką pisowni polskiej.

Przebieg terapii pedagogicznej w przypadku dziecka dyslektycznego Dziecko mające zaburzenia w sferze słuchowej, wzrokowej i manualnej, powinno zastosować w procesie terapii w pierwszym jej etapie następujące ćwiczenia:

1. Ćwiczenia rozwijające sprawności ruchowe i sprawności manualne takie jak:

a) ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej (koordynacji ruchowej i ruchowo wzrokowo słuchowej), np. ćwiczenia równowagi (chodzenie po ławeczce gimnastycznej, krawężniku, rysowanej linii), chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał (dźwiękowy, wzrokowy), ćwiczenia orientacji kierunkowej związane z percepcją słuchową, np. zabawa skąd głos dochodzi itp. zabawy ruchowe- zręcznościowe

(toczenie, rzucanie i chwytanie różnych przedmiotów: piłek, woreczków), zagadki ruchowe (imitowanie i odgadywanie czynności) jako ćwiczenie wyobraźni i pamięci ruchowej, zabawy zręcznościowe w sali gimnastycznej, np. bilard, kręgle, bierki;

b) ćwiczenia sprawności manualnej, do których należą: ćwiczenia rozmachowi, np. zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół, ćwiczenia manualne usprawniające ruchy ręki, np. układanki płaskie, klockowe, modelowane, wydzierani, wycinanie z papieru, ćwiczenia graficzne usprawniające drobne ruch ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu, np. rysowanie wzorów po śladzie kropkowym, rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, rysowanie szlaczków obrazkowych itp.

2. Ćwiczenia funkcji wzrokowej orientacji przestrzennej na podstawie materiału konkretnego (obrazkowego) i abstrakcyjnego (geometrycznego i literowego bez czytania)

a) dobieranie par jednakowych obrazków, np. domino obrazkowe,

b) wyszukiwanie różnic między obrazkami,

c) układanie obrazków według instrukcji słownej.

3. Ćwiczenia funkcji słuchowej na podstawie dźwięków otaczającego świata:

a) różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne oraz lokalizacja tych dźwięków, b) odtwarzanie struktur rytmicznych,

c) zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem lub wygrywaniem rytmu melodii na instrumentach perkusyjnych,

d) ćwiczenia słuchu fonetycznego, np. podział wyrazów na ...