Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej z plastyki w klasie 5
Lekcja realizowana w ramach innowacji „Młody artysta w świecie wielkiej sztuki”
prowadząca: Aleksandra Sielatycka
Temat: Barwy kontrastowe.
1. Cele ogólne:
poznanie i zrozumienie pojęcia barw kontrastowych
podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystywane są formy i struktury dzieła sztuki
doskonalenie umiejętności plastycznych poprzez twórczą ekspresję
2. Cele szczegółowe:
UCZEŃ:
klasyfikuje pary barw kontrastowych
wie, na jakiej zasadzie są tworzone pary barw kontrastowych
wskazuje położenie barw na kole barw
dokonuje analizy i wysuwa poprawne wnioski
formułuje i wyraża własne argumenty
potrafi współpracować w grupie
dokonuje analizy dzieła sztuki
tworzy układy kompozycyjne na płaszczyźnie wykorzystując różnorodność kształtów i form
doskonali umiejętności plastyczne, ekspresję twórczą i kreatywność inspirowane dziełem sztuki
rozpoznaje i identyfikuje w dziełach artystów oraz pracach kolegów kontrasty barw
zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania zadania plastycznego oraz ład i porządek na stanowisku pracy
3. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
4. Metody pracy: asymilacji wiedzy, eksponująca, aktywizująca, praktycznego działania
5. Środki i pomoce dydaktyczne: plakat interaktywny w aplikacji „Genial.ly”, plansze ilustrujące: koło barw, barwy podstawowe i pochodne oraz kontrastowe, reprodukcja obrazu V. van Gogha „Irysy”, przykłady dzieł w barwach kontrastowych, kartki w kolorach barw kontrastowych, zestawy sześciu kolorów karteczek do pracy w grupach, magnesy, projektor, laptop
6. Czas trwania:45 minut
7. Technika: pastele (olejne lub suche)
PRZEBIEG LEKCJI
I CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Podanie i zapis tematu do zeszytu.
3 Przedstawienie celu ogólnego i celów szczegółowych w języku ucznia (NA CO BEZU) - slajd.
II CZĘŚĆ GŁÓWNA:
1. Nawiązanie do wiadomości z ostatniej lekcji.
2. Wyjaśnienie pojęcia „barwy kontrastowe” poprzez rozmowę naprowadzającą.
3.Poszukiwanie par barw kontrastowych poprzez ćwiczenie praktyczne (praca w grupach).
Uczniowie są dzieleni na rzędy, w nich na dwie 3-4 osobowe grupy. Dopasowują najbardziej kontrastowy kolor karteczki do tej, którą wcześniej wyznaczył im nauczyciel: do żółtej, czerwonej i niebieskiej (jeden kolor na jeden rząd).
PRACA NA PLAKACIE MULTIMEDIALNYM:
https://view.genial.ly/6429597a5a553d00117b2183/interactive-image-interactive-image
4. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania. Zaprezentowanie i określenie, jakie barwy tworzą pary barw kontrastowych (podstawowa i pochodna; ciepła i zimna ) oraz gdzie są położone na kole barw.
5. Analiza dzieła sztuki na podstawie obrazu V. van Gogha „Irysy”.
6. Określanie użytych zestawów barw kontrastowych w przykładowych obrazach.
7. Przedstawienie zadania plastycznego oraz podanie kryteriów oceniania .
Wykonaj pracę inspirowaną analizowanym dziełem sztuki (pkt.5). Zastosuj wybraną ilość zestawów barw kontrastowych :jeden ,dwa lub trzy - praca indywidualna uczniów.
Motywowanie uczniów do odwagi twórczej, dokonywanie korekty prac ...