Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej z plastyki w klasie 6
prowadząca: Aleksandra Sielatycka
Temat: Płaskorzeźba. Projekt elementu dekoracyjnego.
1.Cele główne:
- poznanie, nazywanie i rozróżnianie rodzajów płaskorzeźby(reliefu)
- doskonalenie umiejętności plastycznych poprzez modelowanie reliefu w technice „białe na białym”
2. Cele szczegółowe:
uczeń:
- zna i rozumie pojęcia: „płaskorzeźba”, „relief płaski” „relief wklęsły”, „relief wypukły”
- potrafi dokonać klasyfikacji płaskorzeźb wg podanych kryteriów
- określa płaskorzeźbę jako dzieło dwuwymiarowe i półprzestrzenne
- wie, jaką rolę odgrywa płaskorzeźba w architekturze
- potrafi wykonać element dekoracyjny, stosując technikę „białe na białym”
- umiejętnie posługuje się materiałem w celu uzyskania zamierzonej kompozycji
- świadomie uzyskuje w pracy zróżnicowaną powierzchnię, stosując różne formy z papieru
- rozwija zdolności manualne i umiejętność pracy w parze
- kształci wrażliwość oraz zainteresowanie sztuką
- odkrywa i rozwija indywidualne predyspozycje twórcze,
- dba o estetykę pracy,
- uczy się twórczego rozwiązywania problemów.
3. Metody pracy: asymilacji wiedzy, eksponujące, aktywizujące, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne).
4. Formy pracy: zbiorowa, w parach
5. Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna w aplikacji „Sway”( „Microsoft 365” ) instrukcja wykonania zadania, materiał graficzny ze zdjęciami, prace plastyczne w technice „białe na białym” , magnesy, rekwizyty będące płaskorzeźbami lub zawierające takie elementy, szkatułka z pytaniami, blok rysunkowy biały, klej, nożyczki, cyrkiel, linijka, laptop, projektor, sztaluga, stolik, zadanie dla chętnych w aplikacji „Google My Maps”
6.Technika plastyczna: papieroplastyka
7. Czas trwania zajęć: 45 minut
PRZEBIEG LEKCJI:
I CZĘĆ WSTĘPNA:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Podanie i zapis tematu w zeszycie.
3. Zaaranżowanie sytuacji skłaniającej uczniów do postawienia celu lekcji.
4. Przedstawienie celu ogólnego i celów szczegółowych w języku ucznia (NA CO BEZU) - slajd.
II CZĘŚĆ GLÓWNA:
1.Nawiązanie do wiadomości z ostatniej lekcji (kształty, formy).
2. Określenie cech charakterystycznych płaskorzeźby, odróżniających ją od rzeźby. Wyjaśnienie różnic pomiędzy reliefem płaskim, wypukłym i wklęsłym. Podanie przykładów dekoracji rzeźbiarskich w architekturze oraz jej funkcji. (prezentacja multimedialna w linku)
https://sway.office.com/5bbxBBqKTbgCbKXZ?ref=Link
3.Przedstawienie zadania plastycznego oraz sposobu jego realizacji wg podanych kryteriów i instrukcji. (slajdy)
Wykonanie na planie koła lub prostokąta projektu reliefu wypukłego, będącego elementem dekoracyjnym okna lub zewnętrznej ściany budynku - praca uczniów parach
Motywowanie uczniów do odwagi twórczej, dokonywanie korekty prac, stosowanie pozytywnych wzmocnień i pochwał oraz informacji zwrotnej. Dbanie o porządek na stanowiskach pracy i racjonalne gospodarowanie papierem.
III CZĘŚĆ KOŃCOWA:
1. Prezentacja prac i ocena wg podanych kryteriów.
2. Propozycja zadania dla chętnych uczniów:
Posługując się mapą z linku , na podstawie umieszczonych na niej w odpowiednich miejscach i ukrytych pod fioletowymi znacznikami zdjęć płaskorzeźb zlokalizuj obiekty, na których się ...