Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Szwarc, Paulina Płonka
Data publikacji
2023-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ciekawa propozycja zajęć dydaktycznych dla przedszkolaków.
 Pobierz (pdf, 129,0 KB)

Podgląd treści

Temat: Owoce z sadu - zabawy dydaktyczne.

Cele ogólne:

- poszerzanie wiedzy przyrodniczej;

- utrwalenie wiadomości na temat owoców;

- rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek;

- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej;

- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6;

- doskonalenie zmysłów dotyku i smaku;

- wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy;

- nabywanie umiejętności współdziałania w zespole w trakcie wykonywania zadań.

Cele szczegółowe:

- zna nazwy i wygląd owoców pochodzących z sadu;

- rozwiązuje zagadki słowne;

- potrafi podać właściwą liczbę owoców na obrazku;

- poprawnie rozpoznaje owoce za pomocą dotyku, smaku;

- współdziała z rówieśnikami podczas wykonywania zdań;

- przestrzega reguły zabawy.

Metody pracy:

- oglądowe

- czynne

- słowna

Formy pracy:

- praca zbiorowa

- praca zespołowa

-praca indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

Emblematy z owocami, 3 miski, 3 worki ( żółty, czerwony, zielony), karteczki z zadaniami dla
każdego zespołu, owoce dla każdego zespołu ( po 6 sztuk), owoce (śliwka, jabłko, winogrona,
gruszka, brzoskwinia), serwetka, chustka, pocięte obrazki w kopertach, zagadki słowne, 3 ilustracje
przedstawiające różną liczbę owoców: 2, 4, 6 ( jabłka, gruszki, śliwki), obrazki z owocami będące
rozwiązaniem zagadek.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie. Nauczyciel wspólnie z dziećmi śpiewa piosenkę: "Na powitanie" M. Bogdanowicz

Na powitanie wszyscy razem

Hip, hip, hura 3x

Z całego serca wszyscy razem

Witamy Was 3x

2. Dzieci losują obrazki przedstawiające owoce ( 3 rodzaje: jabłka, gruszki, śliwki). Dzieci, które
mają taki sam obrazek, tworzą zespół. Zespoły siadają obok miski, na której jest przyklejony
obrazek danego zespołu.

3. Nauczyciel przygotowuje 3 worki z zadaniami dla każdego zespołu ( czerwony: zespół „jabłka”
żółty: zespół „śliwki”, zielony : zespół -”gruszki”).Wybrana osoba z zespołu losuje kartkę z
zadaniem. Każdy zespół po prawidłowo wykonanym zadaniu wkłada do miski 1 owoc.

4. Zadania dla zespołów:

• Ułóż obrazek z części i powiedz, co przedstawia. ( maliny, gruszki, śliwki )

• Popatrz na obrazek z owocami. Zaklaszcz tyle razy, ile jabłek ( gruszek, śliwek) jest na

obrazku.

• Rozwiąż zagadkę słowną i wskaż właściwy obrazek, będący rozwiązaniem zagadki.

• Jaki owoc jest schowany pod serwetką? Dziecko z zawiązanymi chustką oczami, rozpoznaje

owoc za pomocą dotyku. ( śliwka, jabłko, winogrona, gruszka, brzoskwinia).

• Spróbuj kawałek owocu. Powiedz, co to jest za owoc?

• Podziel nazwę owocu na sylaby. Ułóż na talerzyku tyle owoców, z ilu sylab składa się wyraz.

5. Nauczyciel wspólnie z dziećmi przelicza owoce w miskach. Wygrywa ten zespół, który zebrał
najwięcej owoców.

Przykłady zagadek autorstwa Ewy Stadtmuller:

Okrągłe , rumiane,
każde dziecko powie,
że wszystkim prócz Śnieżki,
wychodzą na zdrowie. ( jabłka)

Większa niż śliweczka
słodsza niż jabłuszka,
złocista, soczysta
pyszna pani .... (gruszka)

Zielone, żółte lub fioletowe
pyszne w powidłach,
pyszne surowe. (śliwki)