Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Owoce z sadu - zabawy dydaktyczne.
Cele ogólne:
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej;
- utrwalenie wiadomości na temat owoców;
- rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek;
- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6;
- doskonalenie zmysłów dotyku i smaku;
- wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy;
- nabywanie umiejętności współdziałania w zespole w trakcie wykonywania zadań.
Cele szczegółowe:
- zna nazwy i wygląd owoców pochodzących z sadu;
- rozwiązuje zagadki słowne;
- potrafi podać właściwą liczbę owoców na obrazku;
- poprawnie rozpoznaje owoce za pomocą dotyku, smaku;
- współdziała z rówieśnikami podczas wykonywania zdań;
- przestrzega reguły zabawy.
Metody pracy:
- oglądowe
- czynne
- słowna
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca zespołowa
-praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
Emblematy z owocami, 3 miski, 3 worki ( żółty, czerwony, zielony), karteczki z zadaniami dla
każdego zespołu, owoce dla każdego zespołu ( po 6 sztuk), owoce (śliwka, jabłko, winogrona,
gruszka, brzoskwinia), serwetka, chustka, pocięte obrazki w kopertach, zagadki słowne, 3 ilustracje
przedstawiające różną liczbę owoców: 2, 4, 6 ( jabłka, gruszki, śliwki), obrazki z owocami będące
rozwiązaniem zagadek.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Nauczyciel wspólnie z dziećmi śpiewa piosenkę: "Na powitanie" M. Bogdanowicz
Na powitanie wszyscy razem
Hip, hip, hura 3x
Z całego serca wszyscy razem
Witamy Was 3x
2. Dzieci losują obrazki przedstawiające owoce ( 3 rodzaje: jabłka, gruszki, śliwki). Dzieci, które
mają taki sam obrazek, tworzą zespół. Zespoły siadają obok miski, na której jest przyklejony
obrazek danego zespołu.
3. Nauczyciel przygotowuje 3 worki z zadaniami dla każdego zespołu ( czerwony: zespół „jabłka”
żółty: zespół „śliwki”, zielony : zespół -”gruszki”).Wybrana osoba z zespołu losuje kartkę z
zadaniem. Każdy zespół po prawidłowo wykonanym zadaniu wkłada do miski 1 owoc.
4. Zadania dla zespołów:
• Ułóż obrazek z części i powiedz, co przedstawia. ( maliny, gruszki, śliwki )
• Popatrz na obrazek z owocami. Zaklaszcz tyle razy, ile jabłek ( gruszek, śliwek) jest na
obrazku.
• Rozwiąż zagadkę słowną i wskaż właściwy obrazek, będący rozwiązaniem zagadki.
• Jaki owoc jest schowany pod serwetką? Dziecko z zawiązanymi chustką oczami, rozpoznaje
owoc za pomocą dotyku. ( śliwka, jabłko, winogrona, gruszka, brzoskwinia).
• Spróbuj kawałek owocu. Powiedz, co to jest za owoc?
• Podziel nazwę owocu na sylaby. Ułóż na talerzyku tyle owoców, z ilu sylab składa się wyraz.
5. Nauczyciel wspólnie z dziećmi przelicza owoce w miskach. Wygrywa ten zespół, który zebrał
najwięcej owoców.
Przykłady zagadek autorstwa Ewy Stadtmuller:
Okrągłe , rumiane,
każde dziecko powie,
że wszystkim prócz Śnieżki,
wychodzą na zdrowie. ( jabłka)
Większa niż śliweczka
słodsza niż jabłuszka,
złocista, soczysta
pyszna pani .... (gruszka)
Zielone, żółte lub fioletowe
pyszne w powidłach,
pyszne surowe. (śliwki)