Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja otwarta z edukacji wczesnoszkolnej
Prowadzący: Kinga Muszyńska-Pasowicz
Data: 17.02.22
Klasa: III
Temat lekcji: Przenosimy się w czasy Zawiszy Czarnego.
Blok tematyczny: W kapsule czasu.
Cele operacyjne lekcji:
Po lekcji uczeń:
wie, kim jest paź i giermek;
wie, co to jest herb i turniej, pasowanie na rycerza i potrafi je opisać;
rozumie znaczenie kodeksu rycerskiego;
podaje przykładowe zasady kodeksu rycerskiego;
opowiada o Zawiszy Czarnym z Garbowa herbu Sulima;
rozumie znaczenie powiedzenia „polegać jak na Zawiszy”;
wymienia i opisuje elementy budowy zamku;
potrafi rozpoznać architekturę zamku średniowiecznego;
rozpoznaje różnice między zamkiem a pałacem;
potrafi zaplanować makietę średniowiecznego zamku.
Metody nauczania: rozmowa nauczająca, burza mózgów, opowiadanie, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym i ilustracją, metoda projektu.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, materiały filmowe, karty pracy, albumy, elementy dekoracyjne, materiały plastyczne, akcesoria dodatkowe, mapa Polski.
Przebieg lekcji:
faza wprowadzająca:
czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji itp.;
przekazanie uczniom tematu lekcji, wprowadzenie;
faza realizacyjna:
burza mózgów: uczniowie odpowiadają na pytania: kto to jest rycerz, z czym się kojarzy, słowa klucze - wprowadzenie pojęć – kodeks rycerski, turniej rycerski, Zawisza Czarny;
wykonanie ćwiczeń z kart pracy;
zwrócenie uwagi na etapy, jakie należało przejść, by zostać rycerzem;
praca z ilustracją: (podręcznik) nauczyciel omawia elementy zbroi rycerskiej
znaczenie herbu;
praca z ilustracją: nauczyciel omawia elementy budowy zamku /karty pracy/;
nauczyciel prezentuje materiał filmowy – Jak żyło się w średniowiecznym zamku? Zamki krzyżackie i piastowskie;
praca na dywanie: planujemy makietę zamku.
faza powtórzeniowa:
podsumowanie zdobytych informacji o postaci Zawiszy Czarnego, a także wartości zasad kodeksu honorowego.
Ewaluacja:
Zadanie uczniom pytań:
Czy wiesz kim mógłbyś być z racji wieku?
Czy warto być paziem, giermkiem i rycerzem?
Co mogę zrobić, aby być rycerski?
Czy warto poznawać zwyczaje ludzi żyjących przed wiekami?
Czy uznajesz, że była to wyprawa w przeszłość?
Praca domowe:
Zadanie domowe: Przygotowanie materiałów do budowy makiety średniowiecznego zamku.