Dodaj publikację
Autor
Kinga Muszyńska-Pasowicz
Data publikacji
2023-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja otwarta z zakresu edukacji wczesnoszkolnej - tematyka: rycerstwo polskie.
 Pobierz (docx, 18,5 KB)

Podgląd treści

Lekcja otwarta z edukacji wczesnoszkolnej

Prowadzący: Kinga Muszyńska-Pasowicz

Data: 17.02.22

Klasa: III

Temat lekcji: Przenosimy się w czasy Zawiszy Czarnego.

Blok tematyczny: W kapsule czasu.

Cele operacyjne lekcji:

Po lekcji uczeń:

wie, kim jest paź i giermek;

wie, co to jest herb i turniej, pasowanie na rycerza i potrafi je opisać;

rozumie znaczenie kodeksu rycerskiego;

podaje przykładowe zasady kodeksu rycerskiego;

opowiada o Zawiszy Czarnym z Garbowa herbu Sulima;

rozumie znaczenie powiedzenia „polegać jak na Zawiszy”;

wymienia i opisuje elementy budowy zamku;

potrafi rozpoznać architekturę zamku średniowiecznego;

rozpoznaje różnice między zamkiem a pałacem;

potrafi zaplanować makietę średniowiecznego zamku.

Metody nauczania:  rozmowa nauczająca, burza mózgów, opowiadanie, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym i ilustracją, metoda projektu.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik, materiały filmowe, karty pracy, albumy, elementy dekoracyjne, materiały plastyczne, akcesoria dodatkowe, mapa Polski.

Przebieg lekcji:

faza wprowadzająca:

czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji itp.;

przekazanie uczniom tematu lekcji, wprowadzenie;

faza realizacyjna:

burza mózgów: uczniowie odpowiadają na pytania: kto to jest rycerz, z czym się kojarzy, słowa klucze - wprowadzenie pojęć – kodeks rycerski, turniej rycerski, Zawisza Czarny;

wykonanie ćwiczeń z kart pracy;

zwrócenie uwagi na etapy, jakie należało przejść, by zostać rycerzem;

praca z ilustracją: (podręcznik) nauczyciel omawia elementy zbroi rycerskiej

znaczenie herbu;

praca z ilustracją: nauczyciel omawia elementy budowy zamku  /karty pracy/;

nauczyciel prezentuje materiał filmowy – Jak żyło się w średniowiecznym zamku? Zamki krzyżackie i piastowskie;

praca na dywanie: planujemy makietę zamku.

faza powtórzeniowa:

podsumowanie zdobytych informacji o postaci Zawiszy Czarnego, a także wartości zasad kodeksu honorowego.

Ewaluacja:

Zadanie uczniom pytań:

Czy wiesz kim mógłbyś być z racji wieku?

Czy warto być paziem, giermkiem i rycerzem?

Co mogę zrobić, aby być rycerski?

Czy warto poznawać zwyczaje ludzi żyjących przed wiekami?

Czy uznajesz, że była to wyprawa w przeszłość?

Praca domowe:

Zadanie domowe: Przygotowanie materiałów do budowy makiety średniowiecznego zamku.