Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
kopacze, 2023-05-17, ocena:
Dobry pomysł nie tylko merytorycznie, ale sposób na komunikacje i zabieranie głosu w grupie
Rafał Korczak
Scenariusz debaty ,,za – przeciw” samochodom elektrycznym
Klasa: 8b, 8c
Przedmiot: godzina z wychowawcą, wiedza o społeczeństwie
Czas: 2 x 45 min.
- 45 min – lekcja wprowadzająca
- 45 min – debata
Cele lekcji:
- Uczniowie i uczennice dowiadują się jakie korzyści niesie ze sobą pojawienie się samochodów elektrycznych;
- Uczniowie i uczennice poznają argumenty za i przeciw oraz kształtują swoją opinię na temat samochodów elektrycznych;
- Uczniowie i uczennice poznają formę debaty ,,za i przeciw” oraz zasady kulturalnej i merytorycznej dyskusji.
Pytania kluczowe: Jakie są wady i zalety samochodów elektrycznych? Czy wybór samochodu elektrycznego powinien być dobrowolny czy przymusowy?
Czym są debaty?
Debata to forma dyskusji i wymiany poglądów o mniej lub bardziej (w zależności od rodzaju debaty) sformalizowanej formie. Celem debaty jest wybór najlepszego rozwiązania omawianego problemu lub sprawy, przy jednoczesnym zaangażowaniu publiczności
Lekcja wprowadzająca-przebieg zajęć (45 min):
Czas
Działania
Materiał źródłowy,
notatki
3-5 min
Sprawy organizacyjne
7 min
Na początek lekcji w celu „rozruszania” klasy zachęcamy do wspólnej burzy mózgów. Poproś uczniów, aby powiedzieli z czym kojarzy się im samochód elektryczny i aby zapisali skojarzenia na oddzielnych karteczkach. Następnie niech przykleją je do tablicy tworząc mapę myśli lub niech jeden z uczniów zapisze je na tablicy.
burza mózgów
mapa myśli – zapisujemy wokół centralnego pojęcia za pomocą strzałek.
3-5 min
Powiedz uczniom, że na następnej lekcji wezmą udział w debacie ,,za – przeciw” samochodom elektrycznym”. Powiedz dlaczego warto o tym rozmawiać.
Np.:
Co jakiś czas w europejskiej i zatem także polskiej debacie publicznej powraca temat ustanowienia obowiązkowego zakazu produkcji aut spalinowych i zastąpienia ich hybrydami oraz elektrykami. Pomysł ten wywołuje ogromne kontrowersje, z uwagi na sprzeczność z interesami przemysłu samochodowego, a także koszt produkcji zakupu samochodu elektrycznego przez zwykłego obywatela UE.
20 min
W ramach wprowadzenia do tematyki debaty, podziel klasę na 3 grupy i rozdaj im fragmenty.
Powiedz, że opisane sytuacje dotyczą różnych modeli e-mobility i pozwolą uczniom i uczennicom wyrobić sobie zdanie na temat, o którym będziecie debatować na następnej lekcji. Poproś, żeby grupy porozmawiały na ich temat przez 10 min i zapisały wspólne wnioski. Poproś o zaprezentowanie wniosków na forum, np. na tablicy.
Następnie zapytaj grupy, jak im się rozmawiało, czy była możliwość, aby każdy powiedział swoje zdanie. Spiszcie zasady, które przydają się w dyskusji oraz posłużą Wam podczas debaty. Przykładowy kodeks dobrego debatanta znajdziesz w Załączniku nr 4.
Zał. 1
Zał. 2
Zał. 3
Zał. 4
5 min
Podsumowanie
Część II
45 min
Debata ,,za – przeciw”
5 – 10 min
Sprawy ...