Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI
Imię i nazwisko : Anna Rękosiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Lodowce górskie i lądolody
Grupa docelowa: klasa I c - Branżowa Szkoła I stopnia
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cel ogólny:
Uczeń wyjaśnia proces powstawania lodowców i lądolodów , przedstawia ich występowanie na Ziemi-mapa , zna formy polodowcowe oraz skutki topnienia pokrywy lodowej
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki, które mają wpływ na powstawanie lodowców,
rozpoznaje poszczególne etapy powstawania lodu lodowcowego.
określa różnicę pomiędzy lodowcem górskim a lądolodem
zna najważniejsze formy polodowcowe
potrafi podać genezę powstania lokalnych jezior i pagórków morenowych
określa i ocenia skutki topnienia lodowców dla środowiska przyrodniczego i człowieka.
Metody nauczania: miniwykład, dyskusja, pogadanka, mapa mentalna , film edukacyjny
Formy pracy: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: emateriał, komputer, mapa świata, karty pracy, tablica interaktywna/monitor dotykowy/,prywatne zdjęcia
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności ).
Przedstawienie celów lekcji i toku lekcji
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie obszarów na mapie świata, gdzie odnotowuje się zawsze temperatury ujemne, a śnieg nigdy nie topnieje. Uczniowie zgłaszają pomysły-określają obszar na podstawie mapy fizycznej świata
Nauczyciel rozdaje karty pracy
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o warunki powstawania lodowców
Uczniowie na podstawie mapy zawartej w prezentacji wskazują obszary występowania lodowców górskich i lądolodów
Na podstawie zdjęć młodzież określa różnice pomiędzy lodowcem a lądolodem- wykonują zadnie 2 i 3 z karty pracy
Następnie nauczyciel korzystając z emateriału, wskazuje i wyjaśnia definicję granicy wiecznego śniegu – zwraca uwagę na szerokść geograficzną
Uczniowie analizując film edukacyjny i animacje zawartą w emateriale i omawiają etapy powstawania lodu lodowcowego – wypełniają kartę pracy – zadanie 1
Młodzież analizuje zdjęcie góry lodowej –odpowiadając na pytanie nauczyciela
„Piękno czy zagrożenie…”
„Wierzchołek góry lodowej – co oznacza?”
Nauczyciel omawia formy polodowcowe na podstawie zdjęć i schematów zawartych w prezentacji ( zwraca uwagę na lokalne formy- jeziora i moreny)
Dyskusja na temat globalnego ocieplenia i topnienia lodowców- zagrożenia
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez tworzenie mapy mentalnej
Nauczyciel ocenia wiedzę wszystkich uczniów na podstawie krótkiego testu wykorzystując- platformę Quizizz , jeśli zabraknie czasu ocenia najbardziej aktywnych