Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Andrzej Drynda – nauczyciel wychowania fizycznego i biologii
METODY AKTYWIZUJĄCE NA LEKCJACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Zgodnie z podstawą programową wychowania fizycznego w klasach IV-VII.
Celami kształcenia – wymaganiami ogólnymi są:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej.
Zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej.
Poznawanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej.
Kształtowanie umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych.
Kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających całożyciowej aktywności fizycznej.
Jak zachęcić uczniów do tego, aby uczestniczyli w lekcjach wychowania fizycznego?
Jak spowodować, że chętnie przebiorą się w szatni w stroje sportowe?
Jak zmotywować uczniów mniej sprawnych fizycznie do podejmowania wysiłku na miarę swoich możliwości?
Tego typu pytania spędzają nauczycielom wychowania fizycznego sen z powiek. Uczeń, który nie ćwiczy podczas zajęć i tak pozostaje przecież pod opieką nauczyciela. Jak prowadzić lekcję z grupą uczniów i jednocześnie pilnować tych, którzy w danym dniu nie ćwiczą?
Rozwiązaniem są metody aktywizujące na lekcjach wychowania fizycznego. W literaturze znajdziemy opis takich metod jak:
- Metoda bezpośredniej celowości ruchu – zadaniowa
- Metoda Krla Orffa – ruchowo-muzyczno-słowna
- Metoda – ruch i rytm
- Metoda ruchowej ekspresji twórczej
- Metoda opowieści ruchowej
- Metoda problemowa
- Metoda zabawowa
Bibliografia1. Sobczak D., Metody aktywizujące w pracy nauczyciela wychowania fizycznego – 2020r.
2. Pichcińska M. „Atrakcyjne wychowanie fizyczne w szkole” – 2011r.
Najlepszą metodą aktywizującą jest kreatywny nauczyciel.
Uczeń będzie chętnie ćwiczył na lekcjach jeśli będą to lekcje ciekawe, różnorodne, nie będą się powtarzać. Są nauczyciele, którzy rzucą dzieciom piłkę
Na lekcjach wychowania fizycznego też można wykorzystać metody aktywizujące znane nauczycielom innych przedmiotów. Np.:
Metoda projektów:
Uczniowie sami realizują zadanie według instrukcji. Praca metodą projektu może być pracą zespołową lub indywidualną.
Celem tej metody jest kształtowanie umiejętności planowania i organizowania pracy, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, komunikowania się itp.
Przykłady: Zajęcia terenowe, biegi przełajowe, ćwiczenia na siłowni na świeżym powietrzu – czytanie instrukcji, ścieżka zdrowia w parku z instrukcją do ćwiczeń, przygotowanie imprezy sportowej, itp.
Rozmowa dydaktyczna:
Dzięki tej metodzie możemy wprowadzić nowe treści, zadawać pytania, systematyzować wiedzę, itp.
Celem tej metody jest uporządkowanie wiedzy uczniów, poznanie nowych treści.
Przykłady: Wprowadzenie przepisów dyscypliny sportowej, zasad fair play, pomiaru tętna, informacji o danej partii mięśni jaka jest aktywowana w danym ćwiczeniu, itp.
Gry i zabawy dydaktyczne:
To częsta metoda stosowana na lekcjach wychowania fizycznego. Uczniowie rywalizują w grach zespołowych, zabawach sportowych.
Celem tej metody jest współpraca uczniów w ramach zespołu, zdrowa rywalizacja, itd.
Przykłady: Wszystkie gry zespołowe, zabawy ruchowe zespołowe – rzędy, berek, itd.
Mapa mentalna ...