Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych
Temat: U jak ule – wprowadzenie litery U, u, ó w opracowaniu wielozmysłowym.
Cel główny: Odkrywanie litery u, ó: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Cele:
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej,
- rozpoznawanie i nazywanie małej i wielkiej litery u, ó
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Metody i techniki pracy: zadań stawianych dziecku, metoda samodzielnych doświadczeń
Środki dydaktyczne: zdjęcia przedmiotów zawierających u, ó, alfabet sensoryczny, fasolki, szablon litery u, ó do wypełnienia, karta pracy z literą u, wydrukowany napis „ule”, karta pracy: labirynt, rebusy, karta z rysunkami uli, w których brakuje elementu i napis „ule”, który uczniowie muszą odwzorować i zapisać.
Formy pracy: z całą grupą, indywidualnie.
Przebieg zajęć:
Wyodrębnianie wyrazu podstawowego „ule”
Dzieci rozwiązują zagadkę: Pszczoły w nich mieszkają, miodek pyszny wyrabiają. (ule)
Analiza i synteza słuchowa słowa ule.
Dzieci dzielą słowo ule na głoski. Liczą, ile jest w słowie ule sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę u słychać na początku, końcu oraz w środku wyrazu.
Odkrywanie litery u małej i wielkiej, pisanej i drukowanej.
Nauczyciel umieszcza na tablicy model słowa – ule. Pokazuje litery: U, u, ó. Dzieci określają ich wygląd.
Polisensoryczne poznawanie litery u.
Uczniowie kreślą literę u, ó zgodnie ze wskazówkami na karcie pracy. Następnie nauczyciel rozkłada plansze sensoryczne z literą u, ó. Dzieci kreślą z pamięci u. ó. W dalszej kolejności w ćwiczeniach piszą literkę w liniaturze i wybierają najpiękniejszą rysując nad nią koronę.
Utrwalenie wyglądu litery u, ó – drukowanej.
Uczniowie odnajdują na karcie pracy literę „U, u, ó” spośród innych liter.
Utrwalenie wyglądu litery u, ó – pisanej.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z konturami litery. Zadaniem dzieci jest wypełnienie konturów litery fasolą. Następnie uczniowie z pamięci układają na podłodze za pomocą fasolki literę u.
Analiza wzrokowa i utrwalanie prawidłowego chwytu pisarskiego.
Zadaniem uczniów jest uzupełnienie brakujących elementów ula według wzoru i napisanie najpierw po śladzie a później z pamięci wyraz „ule”.
Labirynt literowy - ćwiczenia chwytu pisarskiego.
Dzieci muszą odnaleźć i połączyć ze sobą literki „u”, które utworzą drogę do rozwiązania labiryntu.
Rebusy – ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej, praca zespołowa.
Uczniowie rozwiązując rebusy głoskują wyrazy, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Ewaluacja. Praca domowa. Zakończenie zajęć.
Nauczyciel zadaje pytania uczniom, co im się podobało w czasie zajęć, czy któreś zadanie było dla nich trudne i dlaczego? Chwali i nagradza dzieci za wykonaną pracę i zachowanie ...