Dodaj publikację
Autor
Julita Gąsiorowska
Data publikacji
2023-05-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ćwiczenia rozwijające poszczególne zmysły mogą być prowadzone w formie zajęć dodatkowych lub w ramach zajęć lekcyjnych, a także zajęć o charakterze terapeutycznym.
 Pobierz (docx, 20,2 KB)

Podgląd treści

Ćwiczenia rozwijające poszczególne zmysły

Zmysły są narzędziem, które pomagają uzyskać informacje z ciała i naszego otoczenia. Z każdą sekundą odbieramy miliony danych za pomocą zmysłów takich jak: wzrok, węch, słuch, dotyk i smak oraz również mięśnie i stawy, a także układu przedsionkowego.

Propozycje ćwiczeń rozwijających poszczególne zmysły

Dotyk

Kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter;

Dotykanie poszczególnymi palcami odpowiednich faktur;

Szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kasztanami, piłeczkami, makaronami, ryżem itp.;

Wklejanie obrazków z plasteliny kaszy makaronów itp.;

Robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu;

Wkładanie rąk i nóg do pojemnika wypełnionego materiałami o różnej fakturze;

Zabawy kostkami lodu;

Masy sensoryczne;

Malowanie za pomocą dłoni i różnych substancji takich jak budyń lub piana;

Rozpoznawanie w umieszczonych woreczkach drobnych przedmiotów codziennego użytku bez kontaktu wzrokowego;

Rysowanie figur lub liter na tacce wypełnionych materiałem sypkim o różnej fakturze takich jak kasza, ryż czy piasek;

Układ przedsionkowy i proprioceptywny

Podskoki takie jak żabki, obunóż;

Przysiady;

Skakanie na materacu;

Chodzenie po linie;

Chodzenie na szczudłach;

Przeciąganie liny;

Masaż pędzelkiem, szczotką;

Zawijanie w koc;

Zabawy z woreczkami sensorycznymi poprzez przenoszenie za pomocą stóp;

Skakanie na dmuchanych piłkach;

Dywany sensoryczne;

Słuch

Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;

Rozpoznawanie odgłosów zwierząt i ich naśladowanie;

Zapamiętywanie sekrecji występowania dźwięków;

Rozpoznawanie kolejności występowania dźwięków;

Różnicowanie dźwięków ze względu na ich stopień natężenia;

Tworzenie szczegółów rytmicznych;

Przesypywanie różnego typu materiałów;

Trening uważności i ćwiczenia wyciszające, „słuchanie ciszy”;

Opisywanie dźwięków: głośny – cichy, krótki - długi, przyjemny – nieprzyjemny;

Wykonywanie określonego ćwiczenia ruchowego na ustalony sygnał na przykład bieganie na gwizdek;

Zagadki dźwiękowe;

Klaskanie w rytm muzyki;

Taniec do rytmu;

Skakanie na skakance;

Zabawy słuchowe takie jak głuchy telefon;

Wysłuchiwanie i powtarzanie ciągów słownych sensownych i bezsensownych;

Tworzenie wyrazów rozpoczynający się na wskazane głoski w nagłosie;

Wzrok, koordynacja wzrokowo – ruchowa

Śledzenie wzrokiem ruchu ołówka lub palca z nasadką kreślącego w powietrzu kształty;

Zabawy z latarką i cieniami, teatr cień;

Zabawa w kubeczkami (chowanie przedmiotów pod kubeczkami)

Szukanie określonego przedmiotu w Sali, naprowadzanie za pomocą wskazówek;

Rysowanie wzrokiem kształtów;

Rysowanie synchroniczne- oburącz;

Segregowanie według kształtów kolorów, wysokości i długości;

Ćwiczenia spostrzegawcze;

Wyszukiwanie różnic w obrazkach;

Mieszanie barw;

Tworzenie rysunków z pomocą odcieni jednego koloru;

Śledzenie wzrokiem przez znajdujący się w pozycji leżącej lub siedzącej, poruszającego się przedmiotu;

Wodzenie wzrokiem za światłem;

Origami;

Gra w domino, memory ;

Określenie położenia przedmiotów w kwadracie;

Rozszyfrowywanie wiadomości;

Układanie lewopółkulowe;

Pisanie po śladzie;

Wyszukiwanie wyrazów umieszczonych w innych wyrazach;

Wykreślanie wyrazowe;

Łączenie identycznych figur geometrycznych ...