Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ćwiczenia rozwijające poszczególne zmysły
Zmysły są narzędziem, które pomagają uzyskać informacje z ciała i naszego otoczenia. Z każdą sekundą odbieramy miliony danych za pomocą zmysłów takich jak: wzrok, węch, słuch, dotyk i smak oraz również mięśnie i stawy, a także układu przedsionkowego.
Propozycje ćwiczeń rozwijających poszczególne zmysły
Dotyk
Kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter;
Dotykanie poszczególnymi palcami odpowiednich faktur;
Szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w koszu wypełnionym kasztanami, piłeczkami, makaronami, ryżem itp.;
Wklejanie obrazków z plasteliny kaszy makaronów itp.;
Robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu;
Wkładanie rąk i nóg do pojemnika wypełnionego materiałami o różnej fakturze;
Zabawy kostkami lodu;
Masy sensoryczne;
Malowanie za pomocą dłoni i różnych substancji takich jak budyń lub piana;
Rozpoznawanie w umieszczonych woreczkach drobnych przedmiotów codziennego użytku bez kontaktu wzrokowego;
Rysowanie figur lub liter na tacce wypełnionych materiałem sypkim o różnej fakturze takich jak kasza, ryż czy piasek;
Układ przedsionkowy i proprioceptywny
Podskoki takie jak żabki, obunóż;
Przysiady;
Skakanie na materacu;
Chodzenie po linie;
Chodzenie na szczudłach;
Przeciąganie liny;
Masaż pędzelkiem, szczotką;
Zawijanie w koc;
Zabawy z woreczkami sensorycznymi poprzez przenoszenie za pomocą stóp;
Skakanie na dmuchanych piłkach;
Dywany sensoryczne;
Słuch
Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;
Rozpoznawanie odgłosów zwierząt i ich naśladowanie;
Zapamiętywanie sekrecji występowania dźwięków;
Rozpoznawanie kolejności występowania dźwięków;
Różnicowanie dźwięków ze względu na ich stopień natężenia;
Tworzenie szczegółów rytmicznych;
Przesypywanie różnego typu materiałów;
Trening uważności i ćwiczenia wyciszające, „słuchanie ciszy”;
Opisywanie dźwięków: głośny – cichy, krótki - długi, przyjemny – nieprzyjemny;
Wykonywanie określonego ćwiczenia ruchowego na ustalony sygnał na przykład bieganie na gwizdek;
Zagadki dźwiękowe;
Klaskanie w rytm muzyki;
Taniec do rytmu;
Skakanie na skakance;
Zabawy słuchowe takie jak głuchy telefon;
Wysłuchiwanie i powtarzanie ciągów słownych sensownych i bezsensownych;
Tworzenie wyrazów rozpoczynający się na wskazane głoski w nagłosie;
Wzrok, koordynacja wzrokowo – ruchowa
Śledzenie wzrokiem ruchu ołówka lub palca z nasadką kreślącego w powietrzu kształty;
Zabawy z latarką i cieniami, teatr cień;
Zabawa w kubeczkami (chowanie przedmiotów pod kubeczkami)
Szukanie określonego przedmiotu w Sali, naprowadzanie za pomocą wskazówek;
Rysowanie wzrokiem kształtów;
Rysowanie synchroniczne- oburącz;
Segregowanie według kształtów kolorów, wysokości i długości;
Ćwiczenia spostrzegawcze;
Wyszukiwanie różnic w obrazkach;
Mieszanie barw;
Tworzenie rysunków z pomocą odcieni jednego koloru;
Śledzenie wzrokiem przez znajdujący się w pozycji leżącej lub siedzącej, poruszającego się przedmiotu;
Wodzenie wzrokiem za światłem;
Origami;
Gra w domino, memory ;
Określenie położenia przedmiotów w kwadracie;
Rozszyfrowywanie wiadomości;
Układanie lewopółkulowe;
Pisanie po śladzie;
Wyszukiwanie wyrazów umieszczonych w innych wyrazach;
Wykreślanie wyrazowe;
Łączenie identycznych figur geometrycznych ...