Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat : Współczesne środowisko życia człowieka
KLASA
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Poziom wiadomości - uczeń wie i rozumie:
- co to jest ochrona środowiska, zachowanie proekologiczne,
- rozumienie, że przyroda jest dla człowieka użyteczna i należy ją szanować,
- jakie zagrożenia dla środowiska przyrodniczego stwarza człowiek,
- jakie działania można podjąć na rzecz ochrony przyrody,
- wie, że należy dbać o powietrze.
2. Poziom umiejętności - uczeń potrafi:
- wyjaśnić czym jest ochrona środowiska,
- wytłumaczyć pojęcia: powietrze, niska emisja, ekoznak,
- wypowiedzieć się na określony temat,
- przedstawić zagrożenia dla środowiska oraz zniszczenia, jakie powoduje człowiek,
- wyjaśnić skutki jakie powstają poprzez zatrucie powietrza,
- wskazać działania jakie można podjąć na rzecz ochrony przyrody,
- chronić przyrodę, szanować rośliny,
- współpracować w grupie
3. Poziom postaw - uczeń:
- będzie bardziej wrażliwszy i świadomy swojego postępowania wobec przyrody,
będzie potrafił w życiu codziennym podjąć działania na rzecz ochrony przyrody
w swoim środowisku,
- będzie miał zdolność oceny niewłaściwego zachowania się innych wobec przyrody
i reagowania na nie
METODY I TECHNIKI:
- asymilacji wiedzy: pogadanka
- problemowa: burza mózgów
- praktycznego działania
- waloryzacyjna: ekspresyjna
FORMY PRACY:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karty pracy
- ilustracja: Ziemia, dym z kominów, chory chłopiec, dziewczynka z alergią
- kartki z „szarymi chmurkami”
- biały blok rysunkowy A3
- papiery kolorowe
- słowniki języka polskiego
- mini-dyplomy
- ulotki – quiz
- fragmenty z książki „Uff ! Jak dbać o powietrze” Jimenes N.E. i Curto R.M.
- przybory szkolne: ołówki, długopisy, kredki, pisaki, nożyczki
- magnesy
- drewniany patyczek
- kłębek wełny
- memory
- krótka prezentacja multimedialna
PRZEBIEG ZAJĘĆ
CZAS TRWANIA: 90 min (2x45min)
Czynności organizacyjne
„Witam wszystkich uczniów, którzy..” – wspólne powitanie w kręgu, na dywanie, gdy nauczyciel wypowie zdanie np. „Witam wszystkich którzy wstali dzisiaj z uśmiechem na ustach..”, te dzieci wstają i zamieniają się miejscami z kolejną osobą. (3 minuty)
Następnie dzieci przechodzą do swoich ławek.
„O czym będziemy dziś rozmawiać?” – karta pracy, tworzenie rysunku z kropek.
Utworzenie ilustracji jest informacją dla uczniów o czym będzie dzisiejsza lekcja. (10 minut)
Kiedy dzieci odgadną, że jest to latający balon, nauczyciel dopytuje dlaczego balon lata, dzieci odpowiadają, że (przez powietrze) i nawiązują z nauczycielem krótki dialog dotyczące tego czym jest powietrze, komu i po co jest potrzebne – swobodne wypowiedzi uczniów.
Krótkie wprowadzenie do tematu lekcji – Ziemia, technologia, przyroda, środowisko, jego degradacja, zdrowie, ochrona środowiska
„Moja książkowa ilustracja” – praca w grupach dotycząca projektowania swojej okładki do książki.
Uczniowie losują kolorowe karteczki i dzielą się na grupy. Od nauczyciela otrzymują kartki z fragmentem książki. Zadaniem uczniów jest stworzenie ilustracji do tekstu na dużym arkuszu papieru. Uczniowie mogą również korzystać ze ...