Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
Informacje o uczniu:
Afazja
Mocne strony:
Słabe strony:
Cele:
• Rozwijanie funkcji poznawczych.
• Rozwijanie funkcji komunikacyjnych.
• Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
• Rozwijanie funkcji percepcyjno- motorycznych (percepcja wzrokowa, słuchowa)
• Usprawnianie funkcji słuchowych (pamięć słuchowa i fonologiczna).
• Rozwijanie samodzielności.
• Rozwijanie chęci i motywacji do pracy.
• Rozwijanie mocnych stron ucznia.
Metody pracy:
• Metoda oglądowa, słowna, praktycznego działania
Formy pracy:
•
Indywidualna
Organizacja zajęć:
• 120 minut w tygodniu.
Treści:
ROZWIJANIE MOWY ORAZ WZBOGACANIE SŁOWNIKA
• Rozwijanie słownictwa
• Rozwijanie umiejętności tworzenia dłuższej wypowiedzi oraz prowadzenia dialogu.
• Ćwiczenia usprawniające mowę pod względem gramatycznym.
• Odpowiadanie na pytania.
• Kształtowanie umiejętności stawiania pytań.
• Wzbogacanie pojęć (określanie ogólnej grupy przedmiotów).
• Słuchanie
treści opowiadań podawanych ustnie
lub w połączeniu
z materiałem konkretnym.
• Dobieranie obrazków do całości z próbą uzasadnienia wyboru.
• Powtarzanie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań po nauczycielu.
• Układanie zdań do ilustracji.
• Opowiadanie treści obrazków, historyjki obrazkowej.
• Zabawy fonologiczne (z rymem, ortofoniczne, z sylabami, z głoskami).
• Zabawy tematyczne.
ROZWÓJ EMOCJONALNO – SPOŁECZNY
• Rozpoznawanie i nazywanie różnych emocji.
• Wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy.
• Wdrażanie do samodzielności, poszerzanie zakresu pełnionych ról społecznych.
• Wdrażanie do nawiązywania właściwych kontaktów społecznych.
• Kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań oraz odpowiedzialności
za swoje czyny.
• Rozwijanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu.
• Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
• Kształcenie umiejętności szukania pomocy, rozładowywania napięcia.
• Odgrywanie scenek sytuacyjnych
PERCEPCJA WZROKOWA, SŁUCHOWA
• Ćwiczenia spostrzegawczości.
• Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
• Ćwiczenia pamięci fonologicznej.
• Układanie puzzli o różnym stopniu trudności.
• Układanie rozsypanek literowych, sylabowych, wyrazowych, zdaniowych.
• Dobieranie obrazków pasujących do siebie według wskazanej cechy
lub kategorii.
• Wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach.
• Szukanie wskazanych elementów na planszy.
• Wykreślanki wyrazowe.
• Naśladowanie dźięków.
• Nauka krótkich wierszyków i rymowanek.
• Tworzenie rymów.
• Kojarzenie dźwięków z przedmiotami.
• Ćwiczenia w uważnym słuchaniu opowiadań.
WZBOGACANIE WIEDZY OGÓLNEJ, UWAGA, PAMIĘĆ, MYŚLENIE
• Wzbogacanie wiedzy ogólnej.
• Ćwiczenia myślenia logicznego.
• Ćwiczenia koncentracji uwagi.
• Rozwiązywanie zagadek dydaktycznych, rozwiązywanie rebusów.
• Podawanie znaczenia i zastosowania przedmiotów.
• Wyszukiwanie błędów i braków na obrazkach.