Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Blok dwugodzinnych zajęć z zakresu bezpieczeństwa w internecie.
„INTERNET BEZ TAJEMNIC”
Odbiorcy: młodzież 15-19 lat
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Cel ogólny:
uświadomienie uczniom zagrożeń czyhających w świecie wirtualnym,
promocja bezpiecznego i efektywnego korzystania z internetu,
zapoznanie z terminologią związaną z internetem.
Cele szczegółowe:
uczeń zna swoje prawa użytkownika globalnej sieci,
zna podstawowe pojęcia związane z internetem,
zna zasady bezpiecznego korzystania z sieci,
zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w internecie,
ma świadomość czym są fakenewsy-zasada ograniczonego zaufania,
Metody: pogadanka, burza mózgów, karty pracy.
Formy: I część-indywidualna, II część-pary, grupowa.
Karta pracy z ćwiczeniami dla uczniów szkół ponadpodstawowych
„Internet bez tajemnic”
Przed Tobą KARTA PRACY. Uważnie czytaj polecenia. Niektóre zadania należy wykonać samodzielnie lub w parach, ostatnie zadanie wykonasz wspólnie z klasą oraz nauczycielem.
Część I-zadania indywidualne
1. „Na hasło „statki”
Wpisz odpowiednie litery i cyfry w pola według zasad gry w „Statki”. Zwróć uwagę co powinno zawierać silne hasło. Zwróć uwagę na wielkość liter (caps lock!)
*Wersja dla nauczyciela-należy omówić zasady tworzenia bezpiecznych haseł.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
2
tab
Q
W
E
R
T
Y
U
I
O
P
3
caps lock
A
S
D
F
G
H
J
K
L
4
shift
Z
X
C
V
B
N
M
,
.
/
5
ctrl
fn
alt
1)F4
2)A3 H2
3)E2
4)G2
5)A3 I3
6)A3 J2
7)A3 F2
8)A3 H4
9)B3
10)C1
11)A3 G4
12)J2
13)E2
14)G2
b U r y K O T M a 3 N o r y
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
2. „Koło fortuny”
Znajdź i wstaw brakujące litery do haseł. Skorzystaj z różnych klawiatur: qwerty, azerty, telefoniczna.
*Wersja dla nauczyciela-należy omówić znaczenie terminów.
a) P I H N PHISHING
Q
W
E
R
T
Y
U
?
O
P
A
?
D
F
?
?
J
K
L
Z
X
C
V
B
N
M
b) F I E W L FIREWALL
?
Z
E
?
T
Y
U
I
O
P
Q
S
D
F
G
H
J
K
?
M
W
X
C
V
B
N
c) N T Y I E A NETYKIETA
1
2 abc
3 def ?
4 ghi
5 jkl ?
6 mno
7 pqrs
8 tuv ?
9 wxyz
*
0
#
Część II-zadanie w parach
„Wykrywacz kłamstw”
Przedyskutujcie ...