Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marlena Hoffmann Gniezno, dnia 13 września 2021r.
nauczyciel
edukacji wczesnoszkolnej
Innowacja pedagogiczna
„ Zielone pomniki historii”
Rodzaj innowacji:
innowacja metodyczna
Opis innowacji:
Innowacja skierowana jest dla uczniów klasy 3A.
Uczniowie dokonują inwentaryzacji starych drzew w Gnieźnie i okolicy. Określają wiek drzewa za pomocą metody polegającej na zmierzeniu pierśnicy drzewa stojącego i odczytaniu wieku drzewa z tabeli. Pierśnica drzewa to jego średnica mierzona na wysokości 120 cm. Uczniowie określają, od kiedy rośnie dane drzewo i świadkiem jakich wydarzeń historycznych mogłoby być. Wszystko dokumentują zdjęciami, krótkim opisem drzewa jak przypisanym wydarzeniem historycznym; ilustrują. Tworzą kronikę, w której umieszczają spis drzew oraz przypisane do nich wydarzenia historyczne.
Planowany czas realizacji: wrzesień 2021 r. – maj 2022 r.
Sposób realizacji:
Podczas dwóch godzin zajęć lekcyjnych w szkole uczniowie pracują nad następującymi zagadnieniami:
- skąd czerpiemy wiedzę na temat przeszłości, kto może być świadkiem wydarzeń historycznych, różnice między legendą a zapisem w kronice, co to jest kronika,
- drzewa i ich funkcje
- zapoznanie się z metodą obliczania wieku drzewa
- poszukiwanie informacji na temat miejsc w Gnieźnie i okolicy, gdzie można dokonać badania drzew , np. okolice Katedry , cmentarz św. Krzyża, Park Miejski, Skorzęcin.
Kolejny etap to trzy/ cztery zajęcia w terenie, wycieczka do Skorzęcina/ Półwysep nad Jeziorem Białym
Metody pracy:
Na zajęciach będą wykorzystywane aktywizujące metody nauczania, takie jak:
burza mózgów, grupy zadaniowe, metody problemowe
Formy pracy:
praca w grupach, praca indywidualna
Cel główny innowacji:
- rozwijanie wiedzy historycznej w oparciu o umiejętności przyrodnicze.
Cele ogólne:
- wyposażenie uczniów w wiedzę umożliwiającą im poznanie otaczającego świata, a także kształtowanie odpowiednich umiejętności i postaw oraz rozbudzanie ciekawości przyrodniczej,
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem historii najbliższego otoczenia oraz wpajanie uczniom ciekawości poznawczej, aktywnej postawy wobec rzeczywistości oraz podstawowych wartości humanistycznych i patriotycznych,
- przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- przygotowanie do korzystania i odbioru informacji przedstawianej w mediach,
- poznanie najbliższego środowiska i jego specyfiki,
- budowanie postawy szacunku dla przyrody,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie, skuteczne komunikowanie się z członkami zespołu
- planowanie, organizowanie, dzielenie się zadaniami.
Cele szczegółowe:
- uczeń wie, , jak wiele ważnych funkcji pełnią drzewa: chronią przed szkodliwymi pyłami, hałasem, produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla, chłodzą latem i są domem dla wielu zwierząt.
- uczeń posiada wiedzę na temat tego, co to jest kronika, potrafi przedstawić różnicę między legendą a zapisami w kronice,
- potrafi obliczyć wiek drzewa,
- poznaje wydarzenia historyczne,
- wykorzystuje wiedzę matematyczną,
- potrafi dokumentować swoją pracę.
Ewaluacja zajęć z innowacji:
Uczniowie przedstawią opis i przebieg swoich działań podczas ...