Dodaj publikację
Autor
Marlena Hoffmann
Data publikacji
2023-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna skierowana dla uczniów klas trzecich. Cel główny innowacji: - rozwijanie wiedzy historycznej w oparciu o umiejętności przyrodnicze.
 Pobierz (docx, 14,5 KB)

Podgląd treści

Marlena Hoffmann Gniezno, dnia 13 września 2021r.

nauczyciel

edukacji wczesnoszkolnej

Innowacja pedagogiczna

„ Zielone pomniki historii”

Rodzaj innowacji:

innowacja metodyczna

Opis innowacji:

Innowacja skierowana jest dla uczniów klasy 3A.

Uczniowie dokonują inwentaryzacji starych drzew w Gnieźnie i okolicy. Określają wiek drzewa za pomocą metody polegającej na zmierzeniu pierśnicy drzewa stojącego i odczytaniu wieku drzewa z tabeli. Pierśnica drzewa to jego średnica mierzona na wysokości 120 cm. Uczniowie określają, od kiedy rośnie dane drzewo i świadkiem jakich wydarzeń historycznych mogłoby być. Wszystko dokumentują zdjęciami, krótkim opisem drzewa jak przypisanym wydarzeniem historycznym; ilustrują. Tworzą kronikę, w której umieszczają spis drzew oraz przypisane do nich wydarzenia historyczne.

Planowany czas realizacji: wrzesień 2021 r. – maj 2022 r.

Sposób realizacji:

Podczas dwóch godzin zajęć lekcyjnych w szkole uczniowie pracują nad następującymi zagadnieniami:

- skąd czerpiemy wiedzę na temat przeszłości, kto może być świadkiem wydarzeń historycznych, różnice między legendą a zapisem w kronice, co to jest kronika,

- drzewa i ich funkcje

- zapoznanie się z metodą obliczania wieku drzewa

- poszukiwanie informacji na temat miejsc w Gnieźnie i okolicy, gdzie można dokonać badania drzew , np. okolice Katedry , cmentarz św. Krzyża, Park Miejski, Skorzęcin.

Kolejny etap to trzy/ cztery zajęcia w terenie, wycieczka do Skorzęcina/ Półwysep nad Jeziorem Białym

Metody pracy:

Na zajęciach będą wykorzystywane aktywizujące metody nauczania, takie jak:

burza mózgów, grupy zadaniowe, metody problemowe

Formy pracy:

praca w grupach, praca indywidualna

Cel główny innowacji:

- rozwijanie wiedzy historycznej w oparciu o umiejętności przyrodnicze.

Cele ogólne:

- wyposażenie uczniów w wiedzę umożliwiającą im poznanie otaczającego świata, a także kształtowanie odpowiednich umiejętności i postaw oraz rozbudzanie ciekawości przyrodniczej,

- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem historii najbliższego otoczenia oraz wpajanie uczniom ciekawości poznawczej, aktywnej postawy wobec rzeczywistości oraz podstawowych wartości humanistycznych i patriotycznych,

- przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,

- przygotowanie do korzystania i odbioru informacji przedstawianej w mediach,

- poznanie najbliższego środowiska i jego specyfiki,

- budowanie postawy szacunku dla przyrody,

- kształtowanie umiejętności pracy w grupie, skuteczne komunikowanie się z członkami zespołu

- planowanie, organizowanie, dzielenie się zadaniami.

Cele szczegółowe:

- uczeń wie, , jak wiele ważnych funkcji pełnią drzewa: chronią przed szkodliwymi pyłami, hałasem, produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla, chłodzą latem i są domem dla wielu zwierząt.

- uczeń posiada wiedzę na temat tego, co to jest kronika, potrafi przedstawić różnicę między legendą a zapisami w kronice,

- potrafi obliczyć wiek drzewa,

- poznaje wydarzenia historyczne,

- wykorzystuje wiedzę matematyczną,

- potrafi dokumentować swoją pracę.

Ewaluacja zajęć z innowacji:

Uczniowie przedstawią opis i przebieg swoich działań podczas ...