Dodaj publikację
Autor
Karolina Zmysłowska-Kutysz
Data publikacji
2023-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Gra planszowa została przeze mnie przygotowana przy okazji Tygodnia Świadomości Dysleksji. Do jej przeprowadzenia potrzebne jest przygotowanie planszy - wzorowanej na chińczyku. Ja stworzyłam jej dużą wersję - podłogową, ale wystarczy dość duża stolikowa. W opisie zawarłam oznaczenia na planszy podlegające pytaniom - ich rozmieszczenie i częstotliwość jest dowolna i zależy od czasu jaki chcemy poświęcić grze. Nauka poprzez zabawę - to podstawowe założenie tej lekcji.
 Pobierz (docx, 77,9 KB)

Podgląd treści

Lekcja przygotowana i przeprowadzona z okazji Tygodnia Świadomości Dysleksji przez nauczyciela języka polskiego Karolinę Zmysłowską – Kutysz

Temat: Ówczesny czy współczesny, Chińczyk czy Polak uniwersalne reguły ortografii swej ojczystej znać powinien.

Czas realizacji: 90 minut

Lekcja powtórzeniowa.

Cel główny:

- wyrobienie świadomości językowej uczniów poprzez wzmożenie czujności ortograficznej

Cele operacyjne

Uczeń:

- zna i podaje reguły ortograficzne przewidziane w podstawie programowej II etapu edukacyjnego,

- potrafi uzasadnić pisownię wyrazu konkretną regułą,

- zna wyjątki od reguł ortograficznych,

- wykorzystuje wiedzę i wyciąga wnioski,

- ćwiczy koncentrację i zapamiętywanie

- współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za wyniki tej pracy

- prezentuje i ocenia efekty pracy swojej i grupy.

Metody i techniki pracy:

Edukacyjna gra planszowa – uczniowie podzieleni są na cztery pięcioosobowe drużyny składające się z lidera i 4 uczniów – pionków. Prowadzący losuje pytania, lider kieruje pionkami, musi jak najszybciej wystawić wszystkich graczy i ma możliwość trzykrotnego poprawienia wypowiedzi ucznia – pionka. Uczeń pionek porusza się po planszy, odpowiada na pytania przygotowane przez nauczyciela lub lidera i ma za zadanie jak najszybciej dotrzeć do bazy.

Formy pracy:

praca z całą klasą, praca w grupach

Pomoce dydaktyczne:

Plansza do gry „Chińczyka”, losy z pytaniami, kolorowe motylki – dobra odpowiedź, czarne motylki – zła odpowiedź, arkusze papieru dla grup do zebrania zdobytych punktów

Przebieg lekcji:

1. Uczniowie po wejściu do klasy siadają w grupach przy stolikach oznaczonych kartkami z napisami żółci, zieloni, niebiescy, czerwoni (nauczyciel wcześniej wybiera liderów grup a dzień przed lekcją odbywa się losowanie drużyn).

2. Po przeprowadzeniu czynności organizacyjnych nauczyciel poleca uczniom zapisanie tematu lekcji, przedstawia jej cele oraz zasady pracy podczas gry w grę edukacyjną.

3. Uczniowie grają w grę planszową. Lider drużyny wykonuje rzut kostką i wskazuje członka swojej drużyny, który wykona ruch na planszy jako pionek. W zależności od pola na jakim się znajdzie uczeń - pionek, odpowiada on na pytanie z przygotowanej przez nauczyciela puli lub na pytanie lidera grupy przeciwnej.

OZNACZENIA NA PLANSZY:

Książki – podanie reguły ortograficznej.

Litery – uzasadnienie pisowni konkretną regułą.

Szary – znajomość wyjątków.

Zebra – pytanie lidera.

Za dobrą odpowiedź na pytanie otrzymuje kolorowego motylka za złą odpowiedź czarnego motylka i musi wrócić na poprzednie miejsce na planszy. Zadaniem grupy jest jak najszybsze wyprowadzenie na trasę wszystkich zawodników i przeprowadzenie ich do bazy a także zgromadzenie jak największej ilości punktów dodatnich. Czas przeznaczony na grę 45 minut

4. Podczas drugiej części lekcji uczniowie oceniają efekty swojej pracy.

Za zgromadzony komplet czterech kolorowych motylków uczniowie nagrodzeni będą fragmentem układanki. UWAGA !!! CZARNE MOTYLKI ODEJMUJĄ PUNKTY GRUPIE!!! Grupa, która zbierze ...