Dodaj publikację
Autor
Ewa Niezgoda
Data publikacji
2023-05-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
266

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wyniki końcowej diagnozy gotowości szkolnej - grupa 6-latków. Arkusze gotowości szkolnej - wydawnictwo MAC 2022
 Pobierz (docx, 17,8 KB)

Podgląd treści

Podsumowanie końcowej diagnozy gotowości szkolnej w grupie

dzieci sześcioletnich

Badaniem zostało objętych 13 dzieci. Zadania zawarte w arkuszu określają poziom rozwoju dziecka w czterech sferach: fizycznej, emocjonalnej, społecznej oraz poznawczej.

Sfera fizyczna (zadania od nr 1 do nr 22). Dzieci wykonywały szereg ćwiczeń tj. przysiady, podskoki, stanie na jednej nodze, rzucanie piłki. Największą trudność sprawiło im skakanie przez skakankę. Z resztą ćwiczeń nie miały żadnych problemów. Prawie wszystkie dzieci potrafią bez problemu posługiwać się nożyczkami, coraz dokładniej wycinają określone kształty. Trudność sprawiło dzieciom wiązanie sznurowadeł, tylko dwoje dzieci to potrafi. Zadania określające lateralizację wykazały, iż dwoje dzieci z grupy jest leworęcznych, pozostałe praworęczne.

Kolejną sferą jest sfera rozwoju emocjonalna (zadania od 23- 30).

Dzieci były oceniane na podstawie długotrwałej obserwacji. Starają się kontrolować swoje emocje, jednak niektóre dzieci przejawiają nadmierne reakcje na odczuwane emocje i często nie radzą sobie z emocjami w przypadku przegranej. Trudność im sprawia oczekiwanie na swoją kolej. Coraz lepiej radzą sobie z nazywaniem emocji.

Kolejną sferą jest sfera rozwoju społecznego (zadania 31- 42)

Dzieci prawidłowo nawiązują relacje z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi, chętnie współpracują w grupie z innymi dziećmi. Niektórym dzieciom zdarza się nie podporządkować do norm, reguł i umów zawartych w grupie. Z łatwością wymieniają członków swojej rodziny oraz potrafią określić swoją tożsamość (imię, nazwisko, przynależność do grupy, rodziny, narodu)

Kolejną sferą jest strefa poznawcza - ta sfera obejmowała zadania od 43-83. Dzieci samodzielnie poradziły sobie z układaniem obrazka z puzzli niektóre jednak robiły to dużo wolniej od innych. Doskonale poradziły sobie z podziałem wyrazów na sylaby, trudność sprawiło im dzielenie na głoski. Niektóre dzieci nie radziły sobie z rysowaniem szlaczków. Dzieci miały problem z prawidłowym ułożeniem historyjki obrazkowej i opowiedzeniem o niej. Natomiast nie miały problemu z wymienieniem pór roku i nazw tygodnia, trudność sprawiały nazwy miesięcy i ich kolejność. Wszystkie dzieci wymieniły po 3 owoce, warzywa, zwierzęta żyjące w naszym kraju oraz egzotyczne. Większość dzieci odpowiadała poprawnie na pytania o kraj w jakim żyjemy oraz o najdłuższą rzekę w Polsce, największą trudność większości dzieci sprawiło odpowiedzenie na pytania dotyczące podania stolicy Polski oraz rozpoznania flagi Unii Europejskiej. Wszystkie dzieci prawidłowo wskazują i nazywają podane części ciała, starają się prawidłowo określać lewą i prawą stronę w schemacie własnego ciała, jak również prawie wszyscy prawidłowo stosują określenia przyimkowe (na, nad, pod, obok, z lewej strony, z prawej strony). Większość dzieci prawidłowo rozpoznaje wszystkie litery. Kilkoro dzieci z grupy potrafi przeczytać krótkie zdania. Dobrze radzą sobie z ...