Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wskazówki do pracy z uczniem z autyzmem
J. polski:
Zapewnienie odpowiedniego miejsca w sali. Ograniczenie bodźców rozpraszających w otoczeniu.
Wsparcie ucznia w odczytywaniu treści i poleceń zawartych w podręczniku i ćwiczeniach oraz na sprawdzianach – tylko w miarę potrzeby pomagać w ich odczytaniu.
Dawanie więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, podczas samodzielnej pracy lub sprawdzianów.
Kontrolowanie stopnia rozumienia czytanej treści. Uwzględnianie trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem.
Stosowanie cząstkowych pytań dotyczących zrozumienia tekstu oraz pytań naprowadzających.
Indywidualizowanie stopnia trudności. Dostosowanie materiału do możliwości percepcyjnych chłopca.
Dzielenie materiału na mniejsze części, aby ułatwić zapamiętanie i odtworzenie.
Wydłużenie czasu potrzebnego na opanowanie materiału i wykonanie polecenia. Dawanie więcej czasu na prace pisemne.
Informowanie z dużym wyprzedzeniem o sprawdzianach, kartkówkach.
Wskazywanie wybranych fragmentów dłuższych tekstów do opracowania i na nich sprawdzanie techniki czytania.
Częste sprawdzanie zeszytów ucznia, kart pracy, ćwiczeń oraz ocenianie ich (ustalenie sposobu poprawy błędów, czuwanie nad ich poprawą).
Wsparcie ze strony nauczyciela współorganizującego w robieniu notatek. Sprawdzanie, czy uczeń skończył notatkę z lekcji, w razie potrzeby skracać wielkość notatek.
Czytanie lektur szkolnych rozłożyć w czasie. Zezwolenie uczniowi na korzystanie z nagranych lektur – audiobooków.
Stosowanie krótkich poleceń ustnych i pisemnych, unikanie metafor.
W przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie).
Jeśli zaistnieje konieczność - pozwalanie na wykonywanie prac na komputerze, zwłaszcza prac obszernych, wypracowań.
Wyrabianie nawyku autokontroli zapisu i pracy ze słownikiem ortograficznym.
Niewywoływanie ucznia do natychmiastowej wypowiedzi, zapowiadanie uczniowi, że będzie pytany (na przerwie lub na początku lekcji).
Zwiększenie ilości czasu przeznaczonego na wypowiedź ustną - pomoc w doborze słownictwa, naprowadzanie przez pytania pomocnicze.
Powtarzanie i przypominanie zdobytych wiadomości i umiejętności w celu ich utrwalenia.
Przywoływanie koncentracji uwagi, zachęcanie do uważnego słuchania. Przywoływanie uwagi, by wypowiedź była zgodna z tematem.
Poprzedzenie samodzielnej pracy ucznia dokładnym objaśnieniem, demonstracją.
Upewnienie się, czy polecenia kierowane do klasy zostały właściwie zrozumiane przez ucznia.
Stosowanie metod aktywnych (aktywizowanie ucznia podczas zajęć).
Stosowanie częstych pochwał po wykonanym zadaniu, aby zmotywować ucznia do pracy.
Konsekwentne egzekwowanie poleceń. Powtarzanie reguł obowiązujących w klasie oraz jasne wyznaczanie granic i egzekwowanie ich przestrzegania.
J. angielski:
Stosowanie instrukcji słownych w języku polskim.
Monitorowanie w zakresie rozumienia poleceń.
Indywidualizowanie stopnia trudności - dostosowanie materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Dzielenie materiału na mniejsze części, aby ułatwić zapamiętanie i odtworzenie. Wydłużenie czasu potrzebnego na opanowanie materiału i wykonanie polecenia.
Informowanie z dużym wyprzedzeniem o sprawdzianach, kartkówkach.
Zachęcanie do powtarzania zwrotów podczas zajęć. Objaśnianie nowych wyrazów ...