Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘCIA
dla dzieci 5-6 letnich
09.02.2021r.
Autor: Ewa Krzymińska
TEMAT: Zimowe zabawy z kodowaniem i nie tylko.
CEL GŁÓWNY: Wspieranie całościowego rozwoju dzieci w toku działań edukacyjnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W obszarze fizycznym dziecko:
- uczestniczy w zabawie ruchowej zgodnie z instrukcją nauczyciela,
- wykonuje ćwiczenia na miarę swoich możliwości
W obszarze emocjonalnym dziecko:
- szanuje emocje swoje i innych osób,
- wyraża radość i zadowolenie z uczestnictwa w zabawach,
- odczuwa zaciekawienie,
- odkrywa,
- osiąga sukces
W obszarze społecznym dziecko:
- respektuje prawo do wypowiadania się innych osób,
- współdziała w zespole,
- pokonuje trudności podczas wykonywania zadań,
- sprząta po działaniu, dba o estetykę, ład i porządek,
- dba o bezpieczeństwo własne oraz innych
W obszarze poznawczym dziecko:
- reaguje na polecenia nauczyciela,
- prawidłowo odczytuje i rozumie symbole, znaki,
- poprawnie koduje drogę,
- zapamiętuje kod,
- odwzorowuje,
- logicznie myśli,
- przelicza,
- rozwiązuje zadania matematyczne,
- rozpoznaje wybrane litery,
- czyta globalnie,
- podejmuje próbę pisania przy użyciu tabletu graficznego
Metody:
- el. met. kodowania,
- el. met. G. Domana,
- met. poszukująca,
- met. praktycznego działania
Formy:
- indywidualna,
- zespołowa,
- z całą grupą
Środki dydaktyczne: duże arkusze szarego papieru z przygotowanymi planszami do zabaw z kodowaniem, koperty z literami i kolorowymi kołami, „magiczny obrazek”, karty do nauki czyt. metodą Domana, indywidualne karty pracy dla każdego dziecka, wizytówki, kleje, farby akwarelowe, pędzel, tacki, kolorowe krążki, laptop, tablet graficzny, rzutnik
PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE:
I CZĘŚĆ ZAJĘCIA:
Magiczny obrazek ze świeczki – wprowadzenie do zajęcia.
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel zamalowuje kartkę farbą akwarelową. Dzieci w skupieniu obserwują co się dzieje. W trakcie malowania obrazek zaczyna się pojawiać. Nauczyciel dopytuje wychowanków co to może być – padają propozycje.
Trening umysłu – rozgrzewka przed działaniami.
Zabawa w kręgu - dzieci powtarzają sekwencję ruchów nauczyciela.
Zimowe zabawy z kodowaniem – praca w zespołach.
Zakodowany wyraz
Zadaniem każdego zespołu jest podążanie za strzałką do właściwych liter wg instrukcji graficznej (np.: strzałka w dół, strzałka w lewo) zaczynając od wytłuszczonej litery zaznaczonej na planszy oraz ułożenie i odczytanie hasła z liter.
Kolorowe kodowanie
Każdy zespół ma za zadanie dopasować odpowiednie litery na podstawie kolorowej legendy oraz przyporządkować właściwy obrazek i odczytać hasło.
Kod obrazkowo – literowy
Zespół dopasowuje odpowiednie litery korzystając z kodu obrazkowo – literowego i odczytuje hasło.
Odwzorowywanie kodu
Zadaniem zespołu jest ułożenie na połowie planszy kół w różnych kolorach zgodnie z odbiciem lustrzanym tworząc wzór.
„Magiczny tor” – zabawa ruchowa
Dzieci pokonują trasę. Każdy kolor to odpowiedni sposób pokonania trasy – należy zapamiętać kod i wykonać ćwiczenie.
Ćwiczenia w czytaniu globalnym.
Odczytywanie wyrazów z otrzymanych wcześniej haseł met. Domana
Zabawa ...