Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘCIA
dla dzieci 3 letnich
25.05.2022r.
Autor: Ewa Krzymińska
TEMAT: Świat kolorów wokół nas – skąd się wzięły kolory pochodne czyli kolory przyjaźni?
CEL GŁÓWNY: Zachęcanie dzieci do eksperymentowania i poszukiwania odpowiedzi na różne pytania badawcze.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W obszarze fizycznym dziecko:
- reaguje na sygnały słowne,
- swobodnie tańczy do muzyki
- W obszarze emocjonalnym dziecko:
- odczuwa zaciekawienie,
- wyraża radość z doświadczania, eksperymentowania,
- osiąga sukces,
- próbuje cierpliwie czekać na swoją kolej
W obszarze społecznym dziecko:
- dzieli przestrzeń z rówieśnikami,
- pokonuje trudności podczas wykonywania zadań,
W obszarze poznawczym dziecko:
- zna zjawisko tęczy,
- odpowiada prostymi zdaniami na pytania nauczyciela,
- rozpoznaje i nazywa kolory podstawowe oraz wybrane kolory pochodne,
- eksperymentuje i wyciąga wnioski,
- doskonali sprawność dłoni i palców,
- doświadcza sensorycznie
Metody:
- pogadanka,
- obserwacja,
- metoda samodzielnych doświadczeń
Formy:
- indywidualna,
- zespołowa,
- z grupą
Środki dydaktyczne: płyta CD z utworami, chusta animacyjna, barwne chusteczki, plansza z kolorami podstawowymi, woda, ręczniki papierowe, przezroczyste miski, słoiki, talerz, cukierki, kolorowe bibuły, farby, plastelina, tektury, folia spożywcza
PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE:
Piosenka na powitanie pt: „Tęcza nad łąką”.
Krótka rozmowa z dziećmi na temat zjawiska tęczy.
Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
Czy wiecie co to jest tęcza?
Jak wygląda?
Gdzie można ją zobaczyć?
Czy ktoś z Was widział tęcze?
A kto wie jak powstaje?
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania N-la.
Następnie N-l demonstruje na planszy kolory podstawowe, dzieci rozpoznają je i nazywają (żółty, czerwony, niebieski).
Zabawy w czarowanie
Z POMOCĄ NAUCZYCIELA
Tęcza na talerzu.
Na okrągłym talerzu nauczyciel demonstruje ułożone dookoła kolorowe cukierki. Następnie prosi wybrane dzieci o pomoc: nalanie niewielkiej ilości wody do talerza z cukierkami – barwnik z cukierków zaczyna pomału się rozpuszczać tworząc kolory tęczy.
Na stoliku N-l demonstruje przezroczyste naczynie z wodą w kolorze żółtym oraz słoik wypełniony wodą w kolorze czerwonym. Nauczyciel zanurza słoik w naczyniu – dzieci obserwują co się dzieje – powstał nowy kolor POMARAŃCZOWY, dzieci próbują go nazwać.
Motyle na łące
Swobodny taniec do muzyki z barwnymi chustkami.
PRZY STOLIKACH – zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela
Dzieci przy stolikach wrzucają do przezroczystego naczynia z wodą kawałki żółtej bibuły. Obserwują co się dzieje - woda zabarwia się na żółto. Następnie wrzucają kawałki czerwonej bibuły – powstaje kolor pomarańczowy.
Dzieci otrzymują kawałki plasteliny w dwóch różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest połączenie ich w całość i sprawdzenie jaki kolor powstał.
Kleksowy obrazek Żabki - Dzieci rozcierają palcami na tekturze owiniętej folią spożywczą dwa kleksy w kolorze niebieskim i żółtym zamalowując żabkę – otrzymują w ten sposób kolor zielony.
Zabawa ruchowa z użyciem chusty animacyjnej „Kolory ...