Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ks. Michał Szalaty
Formacja liturgiczna w soborowych i posoborowych dokumentach Kościoła
Artykuł naukowy
Rozwój duszpasterstwa liturgicznego, formacja liturgiczna wiernych oraz właściwa
recepcja postanowień Soboru Watykańskiego II domaga się katechezy parafialnej. Jest ona
niezbędna dla właściwej formacji i ukazania wychowawczego znaczenia liturgii. Jako istotne
zadanie Kościoła,
liturgia
jest bowiem głównym
i podstawowym
elementem
wychowawczym, które pozwala czerpać ducha chrześcijańskiego z pierwszego i niezbędnego
źródła1. W liście apostolskim Vigesimus quintus annus (skrót: VQA) Jana Pawła II, wydanego
w dwudziestą piątą rocznicę ogłoszenia konstytucji soborowej Sacrosanctum Concilium,
papież zauważa, że „jeżeli dziś można uznać, że reforma liturgii, jakiej chciał dokonać Sobór
Watykański II, została już zrealizowana, to zadaniem do wykonania pozostaje wciąż jeszcze
duszpasterstwo liturgiczne, które pozwoli z bogactwa liturgii obficie czerpać moc spływającą
z Chrystusa na wszystkie członki Jego Ciała, którym jest Kościół”2. Jan Paweł II podkreśla
ponadto, że najpilniejszym zadaniem jest formacja biblijna i liturgiczna Ludu Bożego,
pasterzy i wiernych (VQA 15). Do zakończenia właściwej recepcji postanowień Soboru
zalicza także: potrzebę głębszego dostosowania liturgii do różnych kultur (tamże, 16),
szerszego otwarcia wiernym świeckim możliwości pełnienia funkcji liturgicznych (tamże,
17), zwrócenie uwagi na ludową pobożność chrześcijan oraz zapewnienie jej ewangelizacji
(tamże, 18). Program odnowy liturgii wytyczony w Konstytucji liturgicznej zmierza do
osiągnięcia następujących celów: wzrostu chrześcijańskiego życia, zjednoczenia wszystkich
wierzących w Chrystusie oraz powołanie wszystkich ludzi do wspólnoty Kościoła.
Powodzenie soborowej odnowy zależy jednak, co podkreślił papież Jan Paweł II w wyżej
cytowanym dokumencie, od wszechstronnej
formacji duchowieństwa, które
jest
odpowiedzialne za sprawowanie liturgii wobec miejscowych wspólnot, a także właściwej
1 Zob. A. L. Szafrański, Liturgia i jej znaczenie wychowawcze, Lublin 1958, s. 10. W tym fragmencie autor
nawiązuje do słów papieża Piusa X, zob. List apostolski w formie Motu proprio, Tra le sollecitudini
(22.11.1903).
2 VQA 10.
formacji wiernych i ciągłego jej pogłębiania dla owocnego uczestnictwa w liturgii ogółu
wiernych3.
Również Katechizm Kościoła Katolickiego zwraca naszą uwagę na konieczność
katechezy. Jak czytamy: „Poza liturgią sakramentów i sakramentaliów katecheza powinna
brać pod uwagę formy pobożności wiernych i religijności ludowej”4. Tę myśl podejmuje i
pogłębia Dyrektorium o Pobożności Ludowej i Liturgii, które zaznacza, że z powodu braku
pogłębionej katechezy, dewiacje
i przesada zagrażają poprawnemu wyrazowi kultu
chrześcijańskiego oraz podkreśla, że nie można dopuścić do rozbicia jedności kultycznej, tak
aby elementy drugorzędne stały się ważniejsze niż formy istotne5. Ponadto katecheza ze
swojej natury jest związana z całym sprawowaniem liturgii i sakramentów6, dlatego „oprócz
ukazywania znaczenia liturgii i sakramentów, powinna wychowywać ...