Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zdrowe ciało = zdrowy gitarzysta.
Świadoma praca z ciałem w
kontekście poprawy zdolności
manualnych i techniki gry
Marcin Chiliński
Dlaczego taki temat?
• Gra na każdym instrumencie prowadzi
do dysfunkcji w pewnych obszarach ciała
• Obserwacja zmian i dysfunkcji we własnym
ciele oraz zgłaszane przez uczniów różne
problemy bólowe doprowadziły mnie do
szerszego zainteresowanie tą tematyką
• Kolejnym celem jest zwiększenie świadomości
i potrzeby ruchu u muzyków
• Chciałbym również obalenie kilka mitów
dotyczących treningu siłowego u muzyków
Moja historia
• Problemy bólowe w trakcie mojej edukacji muzycznej pojawiły się podczas
nauki w szkole muzycznej II stopnia. Było to spowodowane zwiększoną
liczbą ćwiczeń na gitarze. Niestety pojawiły się wtedy u mnie liczne
napięcia, które uniemożliwiały mi dalszy rozwój. Wtedy po raz pierwszy
udałem się do fizjoterapeuty.
• Podczas studiów poznałem fizjoterapeutę:
Cyryl Piela – fizjoterapeuta
https://cyrylpiela.pl/cyryl-piela/, który w bardzo dokładny sposób wyjaśnił mi
mechanikę pracy mojego ciała podczas gry na gitarze. Dzięki niemu
rozpocząłem ekspolarcję tego tematu. Co doprowadziło mnie do poznania:
Igor Bilinskyi – trener MovNat Level 3
https://ruchnaturalny.pl/o-mnie/
To trener MovNat, czyli filozofii ruchu naturalnego, która zainspirowała mnie
do zmiany podejeścia na temat nauki nowych ruchów co bezpośrednio
przełożyło się na zmiany w technice gry na gitarze.
Podstawowe miejsca napięć
mięśniowych u gitarzystów
• Kończyny górne – czyli nasze ręce. Najczęstszymi
przypadłościami są łokieć tenisisty, łokieć golfisty i
zespół cieśni nadgarstka.
• Klatka piersiowa – zamknięta pozycja ciała podczas
gry na gitarze.
• Odcinek lędźwiowy kręgosłupa – miejsce
występowania bólu spowodowane wielogodzinnymi
ćwiczeniami w pozycji siedzącej.
„Przekąski ruchowe” w przerwie
ćwiczenia na gitarze
To idea wywodząca się z Ruchu MovNat według której nie potrzebujemy codziennie
wielogodzinnych treningów, aby utrzymać nasze ciało w dobrej kondycji. W trakcie 45
minutowej sesji ćwiczenia na instrumencie warto abyśmy znaleźli 2-3 minuty na ćwiczenia
fizyczne, czyli tzw. „przekąski ruchowe” tj. :
Krzesełko- siadamy na krześle. Plecy wyprostowane. Stopy oparte o ziemię. Lewa ręka
położona na wewnętrznej stronie lewego kolana i bardzo mocno napiera na kolano jakby
między nimi była jakaś puszka, którą chcemy zgnieść. Prawą rękę wyciągamy wyprostowaną
przed siebie i robimy obrót 180 stopni do tyłu rozciągając w ten sposób cała tylną taśmę
kręgosłupa. Później zmieniamy ręce.
Człowiek Witruwiański – to odwołanie do słynnej ryciny Leonarda da Vinci. Stajemy właśnie
w tej pozycji. Lewą rękę skręcamy w ten sposób aby wewnętrzna część dłoni była skierowana
do sufitu a wewnętrzna część prawej dłoni była skierowana do ziemi. Taj jakby nasze ręce i
barki były mokrym ręcznikiem, z którego chcemy wyżymać wodę. Potem zmiana ustawienia ...