Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
"TANECZNYM KROKIEM PRZEZ EUROPĘ"
DLA UCZNIÓW ZESPOŁU
SZKOLNO- PRZEDSZKOLNEGO NR ….
W KRAKOWIE
Opracowała: Iga Ś.
SPIS TREŚCI:
Wstęp:
Metody pracy
Formy pracy
Termin realizacji
Literatura
Treści programowe
Podsumowanie i ewaluacja
Wstęp
Autorski prorgam zajęć świetlicowych z zakresu edukacji europejskiej powstał z myślą o uczniach z klas młodszych (1-3) spędzających czas w świetlicy szkolnej.
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku zobowiązuje nas – nauczycieli – do rozpowszechniania wiedzy na temat samej Unii, jak również poszczególnych krajów członkowskich już od pierwszego etapu kształcenia w szkole podstawowej. Rośnie teraz i kształci się pokolenie, które od najmłodszych lat doświadcza wielokulturowości i różnorodności narodów europejskich. Dzieci już od pierwszej klasy mają styczność z kolegami i koleżankami różnego pochodzenia, na lekcjach języka angielskiego pojawiają się wolontariusze różnych narodowości. Wyszłam więc z założenia, że należy przybliżać dzieciom kulturę i tradycję krajów Unii Europejskiej, poszerzać ich wiedzę zdobywaną w trakcie zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Stworzony przez mnie program ma na celu rozwinąć ciekawość świata wśród uczniów, kształcić u nich postawę otwartości i tolerancji wobec różnych narodowości, ich obyczajów, wyglądu czy innego języka.
Cele programu:
Cel główny: poszerzenie wiedzy o krajach członkowskich Unii Europejskiej w powiązaniu z ich położeniem geograficznym, językiem, tradycjami kulturowymi i obyczajowymi.
Cele szczegółowe:
-zrozumienie i utrwalenie pojęć: Polak, Europejczyk, Europa, Unia Europejska
-poznanie podstawowych zwrotów w językach obcych
-poznanie podstawowych symboli narodowych krajów Unii Europejskiej
-poznanie ciekawostek (kulturowych, obyczajowych, kulinarnych,itp.) w/w krajów
-nauka i utrwalenie podstawowych kroków tanecznych charekterystycznych dla tańców narodowych poszczególnych krajów
-kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności kultury, języka, wyglądu ludzi różnych narodowości.
Metody pracy:
twórczośc plastyczna, techniczna
dyskusja
pogadanka
zajęcia ruchowe/taneczne
poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
pokaz
opis
prezentacje multimedialne
burza mózgów
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca zbiorowa
Termin realizacji:
rok szkolny 2022/2023
Literatura:
Forma Bożena, Majdańska Grażyna : Wędrówki po krajach Unii Europejskiej. – Płock: "Iwanowski" Wydawnictwo i Poligrafia, 2005
Nering Alicja : Mały Europejczyk. – Toruń : Wydawnictwo Aksjomat, 2004
Folwarczna Krystyna : Edukacja europejska w świetlicy szkolnej // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze. – 2004
Kisiel Mirosław : Przybliżanie dzieciom pojęć o Unii Europejskiej // Życie Szkoły – 2005
TREŚCI PROGRAMOWE
TEMAT
DZIAŁANIA I UWAGI
CEL
“Ja – Europejczyk”
poznanie legendy o powstaniu Europy.
wskazanie konturów Europy na mapie świata
wyjaśnienie pojęcia Unia Europejska
wysłuchanie hymnu UE
przedstawienie flagi UE
flaga UE – praca plastyczna
waluta UE - prezentacja
zna legend o Europie
potrafi wskazać Europę na mapie świata i globusie
swoimi słowami opisuje czym jest UE
rozpoznaje hymn UE, wie ...