Dodaj publikację
Autor
Iga Śmigielska
Data publikacji
2023-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
14

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć przewidzianych na 9 miesięcy roku szkolnego, mający na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami na temat krajów członkowskich Unii Europejskiej.
 Pobierz (docx, 28,3 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH

"TANECZNYM KROKIEM PRZEZ EUROPĘ"

DLA UCZNIÓW ZESPOŁU

SZKOLNO- PRZEDSZKOLNEGO NR ….

W KRAKOWIE

Opracowała: Iga Ś.

SPIS TREŚCI:

Wstęp:

Metody pracy

Formy pracy

Termin realizacji

Literatura

Treści programowe

Podsumowanie i ewaluacja

Wstęp

Autorski prorgam zajęć świetlicowych z zakresu edukacji europejskiej powstał z myślą o uczniach z klas młodszych (1-3) spędzających czas w świetlicy szkolnej.

Członkostwo Polski w Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku zobowiązuje nas – nauczycieli – do rozpowszechniania wiedzy na temat samej Unii, jak również poszczególnych krajów członkowskich już od pierwszego etapu kształcenia w szkole podstawowej. Rośnie teraz i kształci się pokolenie, które od najmłodszych lat doświadcza wielokulturowości i różnorodności narodów europejskich. Dzieci już od pierwszej klasy mają styczność z kolegami i koleżankami różnego pochodzenia, na lekcjach języka angielskiego pojawiają się wolontariusze różnych narodowości. Wyszłam więc z założenia, że należy przybliżać dzieciom kulturę i tradycję krajów Unii Europejskiej, poszerzać ich wiedzę zdobywaną w trakcie zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Stworzony przez mnie program ma na celu rozwinąć ciekawość świata wśród uczniów, kształcić u nich postawę otwartości i tolerancji wobec różnych narodowości, ich obyczajów, wyglądu czy innego języka.

Cele programu:

Cel główny: poszerzenie wiedzy o krajach członkowskich Unii Europejskiej w powiązaniu z ich położeniem geograficznym, językiem, tradycjami kulturowymi i obyczajowymi.

Cele szczegółowe:

-zrozumienie i utrwalenie pojęć: Polak, Europejczyk, Europa, Unia Europejska

-poznanie podstawowych zwrotów w językach obcych

-poznanie podstawowych symboli narodowych krajów Unii Europejskiej

-poznanie ciekawostek (kulturowych, obyczajowych, kulinarnych,itp.) w/w krajów

-nauka i utrwalenie podstawowych kroków tanecznych charekterystycznych dla tańców narodowych poszczególnych krajów

-kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności kultury, języka, wyglądu ludzi różnych narodowości.

Metody pracy:

twórczośc plastyczna, techniczna

dyskusja

pogadanka

zajęcia ruchowe/taneczne

poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

pokaz

opis

prezentacje multimedialne

burza mózgów

Formy pracy:

praca w grupach

praca indywidualna

praca zbiorowa

Termin realizacji:

rok szkolny 2022/2023

Literatura:

Forma Bożena, Majdańska Grażyna : Wędrówki po krajach Unii Europejskiej. – Płock: "Iwanowski" Wydawnictwo i Poligrafia, 2005

Nering Alicja : Mały Europejczyk. – Toruń : Wydawnictwo Aksjomat, 2004

Folwarczna Krystyna : Edukacja europejska w świetlicy szkolnej // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze. – 2004

Kisiel Mirosław : Przybliżanie dzieciom pojęć o Unii Europejskiej // Życie Szkoły – 2005

TREŚCI PROGRAMOWE

TEMAT

DZIAŁANIA I UWAGI

CEL

“Ja – Europejczyk”

poznanie legendy o powstaniu Europy.

wskazanie konturów Europy na mapie świata

wyjaśnienie pojęcia Unia Europejska

wysłuchanie hymnu UE

przedstawienie flagi UE

flaga UE – praca plastyczna

waluta UE - prezentacja

zna legend o Europie

potrafi wskazać Europę na mapie świata i globusie

swoimi słowami opisuje czym jest UE

rozpoznaje hymn UE, wie ...