Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Wpływ pandemii na aktywność i sprawność fizyczną uczniów szkoły średniej”
Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka, a w szczególności młodego, na etapie rozwoju. Mimo tego, że zapotrzebowanie na sport oraz ruch w każdej postaci rośnie z roku na rok, pandemia COVID-19 wywołała bardzo negatywne skutki w aktywności fizycznej społeczności, a w szczególności, w społeczności szkolnej. Z jednej strony izolacja spowodowała zwiększenie czasu wolnego (nie były konieczne chociażby dojazdy do szkoły), z drugiej zaś efekt był taki, że wkradło się rozleniwienie. Młodzieży (w większości) nie chciało się uprawiać żadnej aktywności. Codzienne prace pry komputerze sprawiały, że uczniowie czuli się zmęczeni zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Część z nich nawet nie wychodziła z łóżka przez cały dzień. Stąd wzrost czasu wolnego nie przełożył się na wzmożoną aktywność uczniów. Co wcześniej mogło sugerować chęcią wyjścia z domu i zwykłego przewietrzenia się dla lepszego uczenia się, nie wspominając by nie dodawać kilogramów swojemu ciału podczas siedzącego trybu nauki. Pandemia nie sprzyjała aktywności fizycznej. Prawie 10 proc. dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat nie ćwiczyło ani jednego dnia w tygodniu. Co najmniej 4 razy w tygodniu miało z nią do czynienia 41 proc. badanych, o blisko 10 proc. mniej niż wcześniej – wynika z ustaleń pracowni IBRiS. Analizie poddano uczniów, którzy wykonywali testy sprawnościowe oraz udzielali odpowiedzi na ankiety. Obserwacje trwały trzy lata.
Czas wolny dla młodego człowieka jest bardzo ważny, a szczególnie gdy wykorzysta go w celach sportowych. Bo, jak wiemy, czas wolny związany jest zarówno ze stanem umysłu, jak i ciała. Te dwa elementy są ze sobą powiązane, ponieważ podejście musi być bardzo holistyczne. Stan psychiczny jest ściśle związany z kondycją ciała. Dlatego ruch jest tak ważny na etapie dojrzewania młodego człowieka. Pandemia i izolacja mocno wpłynęły na te dwa aspekty. Młodzież musiała odnaleźć się w tej nowej, nietypowej sytuacji. Stąd wyszła bardzo duża różnica w spędzaniu czasu wolnego. Bo jak wiemy, czas wolny można spędzać na dwa sposoby, aktywny i bierny. Wykonane testy, jak i ankiety, pokazały dużą rozbieżność wśród uczniów. I tutaj trzeba nadmienić, że różnice te występowały zarówno u dziewcząt, jak i chłopców. Wśród młodzieży szkolnej przejaw aktywności fizycznej i tak jest/był bardzo mały, a pandemia spowodowała jego pogłębienie. Podczas wykonanej ankiety 67% uczniów spędzała aktywnie czas wolny, liczone były zarówno czynny udział w klubie sportowym, jak i spacery po lekcjach. W trakcie izolacji ten wskaźnik diametralnie spadł, choć jest to uzależnione głównie ...