Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
raz w
składa
tygodniu po 60 minut. Program
Program TUS polega na uczeniu się umiejętności społecznych poprzez modelowanie.
Zajęcia skierowane są do uczniów klasy czwartej. Spotkania odbywają się w małej
grupie,
się z kilku bloków
tematycznych. Zajęcia zawierają elementy treningu komunikacji, pracy nad emocjami
oraz służą
innymi.
Cel główny:
interpersonalnych
i współpracy
z
poprawie
umiejętności
• zdobycie umiejętności niezbędnych do nawiązywania
i utrzymywania relacji
międzyludzkich oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
Cele szczegółowe ( umiejętności ):
• Potrafi rozpocząć, podtrzymać, zakończyć rozmowę.
• Potrafi uważnie słuchać.
• Prowadzi dialog.
• Jest świadomy istnienia różnic między ludźmi, potrafi to zaakceptować.
• Wskazuje swoje mocne i słabe strony.
• Rozumie pojęcie krytyka, komplement.
• Rozpoznaje emocje własne i innych.
• Zna sposoby radzenia sobie z emocjami.
• Potrafi radzić sobie w sytuacja trudnych : zaczepki, agresja, podpuszczanie.
• Zna znaczenie słowa „asertywność”.
• Rozpoznaje sytuacje, w których należy prosić o pomoc/przysługę.
• Współpracuje w grupie.
• Zna znaczenie słowa „kompromis”.
Ramowy plan zajęć:
• Przywitanie z uczestnikami i prowadzącym.
• Rundka – opis ostatnich wydarzeń, samopoczucie w aktualnym dniu.
• Gra / zabawa.
• Wprowadzenie do tematu.
• Modelowanie – zaprezentowanie sytuacji lub filmy modelowe.
• Scenki – prezentowanie i omawianie.
• Ocena pracy uczniów, uwzględniając system motywacji.
Bloki tematyczne i treści zajęć :
Treści zajęć:
1. Integracja grupy.
• Przedstawienie zasad oraz struktury zajęć.
• Ustalenie systemu motywacji.
• Zawarcie kontraktu pomiędzy uczestnikami i prowadzącymi zajęcia.
• Zabawy integrujące grupę.
2. Komunikacja z innymi.
• Zasady obowiązujące podczas komunikacji.
• Kontakt wzrokowy, postawa ciała, przestrzeń osobista.
• Rozpoczęcie, podtrzymywanie oraz zakończenie rozmowy z rówieśnikami i dorosłymi.
• Umiejętność uważnego słuchania, prowadzenia dialogu, zadawania pytań.
3. Moje zalety i wady.
• Rozwijanie świadomości własnych mocnych i słabych stron.
• Każdy jest inny - akceptowanie siebie oraz innych.
• Rozumienie pojęcia krytyka oraz komplement.
• Reagowanie na krytykę i wyrażanie krytyki wobec innych.
• Sposoby reagowania na komplementy oraz komplementowanie innych osób.
4. W świecie pełnym emocji.
• Rozpoznawanie emocji swoich i innych.
• Mowa ciała.
• Wyrażanie i radzenie sobie z negatywnymi emocjami.
5. Trudne sytuacje.
• Reagowanie na agresję ze strony innych (zaczepki / podpuszczanie rówieśników).
• Asertywność – postawa asertywna w różnych sytuacjach.
• Radzenie sobie ze strachem.
6. Jestem dobrym kolegą.
• Pozytywne relacje z kolegą.
• Umiejętność dzielenia się.
• Pomoc a przysługa – wyjaśnienie pojęć.
• Proszenie o pomoc/ przysługę, pomaganie innym.
7. Współpraca w grupie.
• Umiejętność współpracy w grupie.
• Kompromis a uleganie.
• Jak radzić sobie z przegrywaniem?
Tematy zajęć:
1. Integracja grupy. Kim jestem – opisywanie siebie. Sprawy organizacyjne.
2. Poznajemy zasady prawidłowej komunikacji – kontakt wzrokowy, postawa ciała,
przestrzeń osobista.
3. Czas na rozmowę – rozpoczęcie, podtrzymanie, zakończenie.
4. Czym jest dialog?
5. Uważne słuchanie – szacunek dla rozmówcy.
6. Poznajemy swoje mocne i słabe ...