Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Radka
Data publikacji
2023-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
176

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program TUS polega na uczeniu się umiejętności społecznych poprzez modelowanie. Zajęcia skierowane są do uczniów klasy czwartej. Spotkania odbywają się w małej grupie, raz w tygodniu po 60 minut. Program składa się z kilku bloków tematycznych. Zajęcia zawierają elementy treningu komunikacji, pracy nad emocjami oraz służą poprawie umiejętności interpersonalnych i współpracy z innymi.
 Pobierz (pdf, 124,0 KB)

Podgląd treści

raz w

składa

tygodniu po 60 minut. Program

Program TUS polega na uczeniu się umiejętności społecznych poprzez modelowanie.
Zajęcia skierowane są do uczniów klasy czwartej. Spotkania odbywają się w małej
grupie,
się z kilku bloków
tematycznych. Zajęcia zawierają elementy treningu komunikacji, pracy nad emocjami
oraz służą
innymi.


Cel główny:

interpersonalnych

i współpracy

z

poprawie

umiejętności

• zdobycie umiejętności niezbędnych do nawiązywania

i utrzymywania relacji

międzyludzkich oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.



Cele szczegółowe ( umiejętności ):

• Potrafi rozpocząć, podtrzymać, zakończyć rozmowę.
• Potrafi uważnie słuchać.
• Prowadzi dialog.
• Jest świadomy istnienia różnic między ludźmi, potrafi to zaakceptować.
• Wskazuje swoje mocne i słabe strony.
• Rozumie pojęcie krytyka, komplement.
• Rozpoznaje emocje własne i innych.
• Zna sposoby radzenia sobie z emocjami.
• Potrafi radzić sobie w sytuacja trudnych : zaczepki, agresja, podpuszczanie.
• Zna znaczenie słowa „asertywność”.
• Rozpoznaje sytuacje, w których należy prosić o pomoc/przysługę.
• Współpracuje w grupie.
• Zna znaczenie słowa „kompromis”.



Ramowy plan zajęć:

• Przywitanie z uczestnikami i prowadzącym.
• Rundka – opis ostatnich wydarzeń, samopoczucie w aktualnym dniu.
• Gra / zabawa.
• Wprowadzenie do tematu.
• Modelowanie – zaprezentowanie sytuacji lub filmy modelowe.
• Scenki – prezentowanie i omawianie.
• Ocena pracy uczniów, uwzględniając system motywacji.







Bloki tematyczne i treści zajęć :

Treści zajęć:

1. Integracja grupy.
• Przedstawienie zasad oraz struktury zajęć.
• Ustalenie systemu motywacji.
• Zawarcie kontraktu pomiędzy uczestnikami i prowadzącymi zajęcia.
• Zabawy integrujące grupę.

2. Komunikacja z innymi.
• Zasady obowiązujące podczas komunikacji.
• Kontakt wzrokowy, postawa ciała, przestrzeń osobista.
• Rozpoczęcie, podtrzymywanie oraz zakończenie rozmowy z rówieśnikami i dorosłymi.
• Umiejętność uważnego słuchania, prowadzenia dialogu, zadawania pytań.

3. Moje zalety i wady.
• Rozwijanie świadomości własnych mocnych i słabych stron.
• Każdy jest inny - akceptowanie siebie oraz innych.
• Rozumienie pojęcia krytyka oraz komplement.
• Reagowanie na krytykę i wyrażanie krytyki wobec innych.
• Sposoby reagowania na komplementy oraz komplementowanie innych osób.

4. W świecie pełnym emocji.
• Rozpoznawanie emocji swoich i innych.
• Mowa ciała.
• Wyrażanie i radzenie sobie z negatywnymi emocjami.

5. Trudne sytuacje.
• Reagowanie na agresję ze strony innych (zaczepki / podpuszczanie rówieśników).
• Asertywność – postawa asertywna w różnych sytuacjach.
• Radzenie sobie ze strachem.

6. Jestem dobrym kolegą.
• Pozytywne relacje z kolegą.
• Umiejętność dzielenia się.
• Pomoc a przysługa – wyjaśnienie pojęć.
• Proszenie o pomoc/ przysługę, pomaganie innym.

7. Współpraca w grupie.
• Umiejętność współpracy w grupie.
• Kompromis a uleganie.
• Jak radzić sobie z przegrywaniem?

Tematy zajęć:

1. Integracja grupy. Kim jestem – opisywanie siebie. Sprawy organizacyjne.
2. Poznajemy zasady prawidłowej komunikacji – kontakt wzrokowy, postawa ciała,

przestrzeń osobista.

3. Czas na rozmowę – rozpoczęcie, podtrzymanie, zakończenie.
4. Czym jest dialog?
5. Uważne słuchanie – szacunek dla rozmówcy.
6. Poznajemy swoje mocne i słabe ...