Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Kocela
Koniecpol ul. Zielona 41
Telefon: 515 296 025
datę i miejsce urodzenia: 1975-05-16 Żytno
przedmiot nauczania fizyka
typ szkoły: szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
tytuł publikacji : Ładunki elektryczne. Zasada zachowania ładunku
sugerowaną kategorię publikacji: scenariusze lekcji
krótki opis publikacji: scenariusz lekcji przygotowany został podczas realizacji projektu „Lekcja enter”, może być realizowany na 1 lub 2 jednostkach lekcyjnych.
Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK na lekcji fizyki uruchamia wyobraźnię, szczególnie w sytuacjach gdy nie możemy
prowadzić lekcji stacjonarnie. Wzbogaca treści kształcenia i formy przekazu, zwiększa motywację
ucznia, ułatwia proces uczenia się oraz wspiera osobisty rozwój ucznia.
1. Cel ogólny zajęć
Na lekcji uczniowie pogłębią wiedzę na temat ładunku elektrycznego zgromadzonego w dowolnym ciele
i poznają zasadę zachowania ładunku elektrycznego, którą będą stosować do wyjaśniania zjawisk z
dziedziny elektrostatyki oraz obliczania ładunku ciał naelektryzowanych.
2. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń:
− posługuje się pojęciem ładunku elektrycznego jako wielokrotności ładunku elementarnego;
- stosuje jednostkę ładunku elektrycznego; informuje, że ładunek 1 C to wartość bezwzględna
ładunku około 6,24 * 10 18 elektronów;
- posługuje się do opisu zjawisk i obliczeń wartością ładunku elementarnego równą w przybliżeniu
1,6 * 10 -19 C;
− podaje treść zasady zachowania ładunku; posługuje się zasadą zachowania ładunku do
obliczania ładunku naelektryzowanych ciał;
− opisuje budowę i zasadę działania elektroskopu;
- opisuje i wyjaśnia wyniki obserwacji;
− opisuje na wybranych przykładach (np. kserograf i drukarka laserowa) praktyczne
zastosowanie oddziaływań elektrostatycznych;
− rozwiązuje typowe zadania lub problemy związane z obliczaniem ładunku naelektryzowanych
ciał i zastosowaniem zasady zachowania ładunku;
- wyodrębnia z tekstów i ilustracji informacje kluczowe;
- przelicza wielokrotności i podwielokrotności ładunku elektrycznego;
- wykonuje obliczenia, posługując się kalkulatorem i zapisuje wynik zgodnie z zasadami
zaokrąglania, z zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z danych;
- uzasadnia odpowiedzi.
3. Metody i formy pracy
- pogadanka
- dyskusja
- praca z podręcznikiem - analiza : infografiki, dodatku matematycznego
- analiza pokazanej symulacji, filmów
- ćwiczenia indywidualne lub w grupach
4. Środki dydaktyczne
- podręcznik
- karty pracy ucznia z zasobów Nowej Ery do cyklu "Odkryć fizykę"
- film "Dwa rodzaje ładunków elektrycznych"
- film "Działanie elektroskopu"
- film "Elektryzowanie przez indukcję"
- symulacja "Zderzenie fotonu z jądrem atomowym"
- kalkulator
5. Wymagania w zakresie technologii
- komputer z dostępem do Internetu
- mikrofon, głośniki
W przypadku nauczania zdalnego platforma edukacyjna Microsoft Teams
6. Przebieg zajęć
Czynności wstępne i organizacyjne
Nauczyciel aktywizuje uczniów aby przypomnieli wiadomości dotyczące zjawisk związanych z
elektryzowaniem ciał i budową atomu.
Zapoznaje uczniów z celem ogólnym lekcji.
Aktywność nr 1
Temat:
Dwa rodzaje ładunków elektrycznych.
Czas trwania
15 min
Opis aktywności
Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania filmu ...