Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH
REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ
”Jestem tylko jeden, ale przecież jestem jeden.
Nie mogę zrobić wszystkiego, ale przecież mogę zrobić coś niecoś.
A ponieważ nie mogę zrobić wszystkiego, nie odmówię zrobienia tego,
co zrobić potrafię.”
E.E. Hale
Zajęcia rewalidacji indywidualnej obejmują zajęcia dydaktyczno –
wyrównawcze wyrównują braki z poszczególnych przedmiotów oraz zajęcia
korekcyjno – wyrównawcze, obejmują korekcję zaburzeń w zakresie pisania,
czytania, liczenia, koordynacji psychoruchowej, wad postawy, wad wymowy oraz
działania psychoterapeutyczne zmierzające do łagodzenia i usuwania zaburzeń
emocjonalnych. Aby możliwa była wnikliwa obserwacja dziecka, dostosowanie pracy
do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia zajęcia korekcyjno wyrównawcze muszą
być prowadzone indywidualnie. Pracując z jednym dzieckiem mamy możliwość
stymulacji jego rozwoju, a szczególnie tych funkcji, które są gorzej rozwinięte.
Do najważniejszych zadań rewalidacji należą:
Usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych;
Kompensowanie i korygowanie odchyleń oraz w miarę możliwości
eliminowanie przyczyn lub przejawów zaburzeń uniemożliwiających
prawidłowy rozwój i uczenie się;
Wyrównywanie braków powstałych wskutek zaniedbań pedagogicznych;
Łagodzenie napięć.
REWALIDACJA indywidualna stanowi integralną część edukacji dzieci
niepełnosprawnych. Jest blokiem zajęć wspomagających rozwój dziecka:
korekcyjnych, kompensacyjnych, usprawniających.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne obejmują różnego rodzaju ćwiczenia np.:
ćwiczenia dotyczące usprawniania nauki czytania i pisania: ćwiczenia orientacji
przestrzennej, orientacji położenia własnego ciała, ćwiczenia sprawności manualnej,
percepcji wzrokowej i słuchowej. Następnie: ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej,
słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowej.
W zakresie zaburzeń manualnych – ćwiczenia małej i dużej motoryki /dłoni, rąk,
palców/. Równocześnie powinny być prowadzone ćwiczenia logopedyczne.
Dobór ćwiczeń oraz metody ich prowadzenia zależą od rodzaju i złożoności zaburzeń
oraz wieku dziecka. W dążeniu do uzyskania jak najlepszych wyników w zakresie
rewalidacji indywidualnej, prowadzący zajęcia powinien uzupełniać i aktualizować
formy i metody postępowania z dzieckiem. Zajęcia powinny być prowadzone w
formie zabawowej, nieprzypominającej lekcji. Należy wykorzystywać różnego
rodzaju pomoce: łamigłówki, loteryjki, obrazki, dobieranki, gry edukacyjne i ostatnio
bardzo „modne” – programy komputerowe.
Dziecko przy okazji pracy z komputerem bawi się. Zabawa sprzyja
łatwiejszemu przyswajaniu nowych treści. Dzieci sprawne inaczej to uczniowie
spotykający w szkole wiele niepowodzeń. Terapeuta musi odbudować w nich wiarę
we własne możliwości, dodać im odwagi, organizować sukces. Wykonując zadania
na komputerze nie jest już gorsze od kolegów, rywalizuje jedynie z samym sobą.
Często słyszy pochwały, zdobywa nagrody. Wygrywając podnosi własną samoocenę,
a ta motywuje go do lepszej pracy i osiągania lepszych wyników. Poza tym uczy się
jego obsługi.
W zajęciach terapeutycznych z dziećmi niepełosprawnymi intelektualnie
i zespołem Aspergera duże znaczenie ma uczenie polisensoryczne, czyli uczenie
z zaangażowaniem wielu zmysłów jednocześnie. Dzięki temu dziecko jest w stanie
wykorzystać te zmysły ...