Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Kwiatkowska
Data publikacji
2023-06-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera opis zastosowania komputera na zajęciach rewalidacyjnych.
 Pobierz (pdf, 81,6 KB)

Podgląd treści

WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH

REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ

”Jestem tylko jeden, ale przecież jestem jeden.
Nie mogę zrobić wszystkiego, ale przecież mogę zrobić coś niecoś.
A ponieważ nie mogę zrobić wszystkiego, nie odmówię zrobienia tego,
co zrobić potrafię.”

E.E. Hale


Zajęcia rewalidacji indywidualnej obejmują zajęcia dydaktyczno –
wyrównawcze wyrównują braki z poszczególnych przedmiotów oraz zajęcia
korekcyjno – wyrównawcze, obejmują korekcję zaburzeń w zakresie pisania,
czytania, liczenia, koordynacji psychoruchowej, wad postawy, wad wymowy oraz
działania psychoterapeutyczne zmierzające do łagodzenia i usuwania zaburzeń
emocjonalnych. Aby możliwa była wnikliwa obserwacja dziecka, dostosowanie pracy
do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia zajęcia korekcyjno wyrównawcze muszą
być prowadzone indywidualnie. Pracując z jednym dzieckiem mamy możliwość
stymulacji jego rozwoju, a szczególnie tych funkcji, które są gorzej rozwinięte.

Do najważniejszych zadań rewalidacji należą:

 Usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych;
 Kompensowanie i korygowanie odchyleń oraz w miarę możliwości
eliminowanie przyczyn lub przejawów zaburzeń uniemożliwiających
prawidłowy rozwój i uczenie się;

 Wyrównywanie braków powstałych wskutek zaniedbań pedagogicznych;
 Łagodzenie napięć.

REWALIDACJA indywidualna stanowi integralną część edukacji dzieci
niepełnosprawnych. Jest blokiem zajęć wspomagających rozwój dziecka:
korekcyjnych, kompensacyjnych, usprawniających.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne obejmują różnego rodzaju ćwiczenia np.:

ćwiczenia dotyczące usprawniania nauki czytania i pisania: ćwiczenia orientacji
przestrzennej, orientacji położenia własnego ciała, ćwiczenia sprawności manualnej,
percepcji wzrokowej i słuchowej. Następnie: ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej,
słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowej.
W zakresie zaburzeń manualnych – ćwiczenia małej i dużej motoryki /dłoni, rąk,
palców/. Równocześnie powinny być prowadzone ćwiczenia logopedyczne.
Dobór ćwiczeń oraz metody ich prowadzenia zależą od rodzaju i złożoności zaburzeń
oraz wieku dziecka. W dążeniu do uzyskania jak najlepszych wyników w zakresie
rewalidacji indywidualnej, prowadzący zajęcia powinien uzupełniać i aktualizować
formy i metody postępowania z dzieckiem. Zajęcia powinny być prowadzone w
formie zabawowej, nieprzypominającej lekcji. Należy wykorzystywać różnego
rodzaju pomoce: łamigłówki, loteryjki, obrazki, dobieranki, gry edukacyjne i ostatnio
bardzo „modne” – programy komputerowe.

Dziecko przy okazji pracy z komputerem bawi się. Zabawa sprzyja
łatwiejszemu przyswajaniu nowych treści. Dzieci sprawne inaczej to uczniowie
spotykający w szkole wiele niepowodzeń. Terapeuta musi odbudować w nich wiarę
we własne możliwości, dodać im odwagi, organizować sukces. Wykonując zadania
na komputerze nie jest już gorsze od kolegów, rywalizuje jedynie z samym sobą.
Często słyszy pochwały, zdobywa nagrody. Wygrywając podnosi własną samoocenę,
a ta motywuje go do lepszej pracy i osiągania lepszych wyników. Poza tym uczy się
jego obsługi.

W zajęciach terapeutycznych z dziećmi niepełosprawnymi intelektualnie
i zespołem Aspergera duże znaczenie ma uczenie polisensoryczne, czyli uczenie
z zaangażowaniem wielu zmysłów jednocześnie. Dzięki temu dziecko jest w stanie
wykorzystać te zmysły ...