Dodaj publikację
Autor
Justyna Pawełek
Data publikacji
2023-06-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zawiera cele, metody, wykorzystane środki dydaktyczne a także szczegółowy opis wraz z kartami pracy do przeprowadzenia lekcji bądź warsztatów dla uczniów szkoły podstawowej, który może być wykorzytany na lekcjach poświęconych edukacji ekonomicznej. Projekt powstał w ramach potrzeb organizowania w sposób ciekawy zajęć dla uczestników Szkolnej Kasy Oszczędności prowadzonej w szkole podstawowej.
 Pobierz (pdf, 173,7 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI
GRA TERENOWA O NBP

1. Czas trwania zajęć: 60 min
2. Odbiorcy: uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych, zadania można modyfikować
odpowiednio dla potrzeb danej grupy wiekowej
Powiązanie z podstawą programową: wiedza o społeczeństwie, doradztwo zawodowe, matematyka,
zajęcia z wychowawcą.
3. CEL OGÓLNY:

poszerzenie wiedzy uczniów na temat roli i zadań Narodowego Banku Polskiego

4. CELE SZCZEGÓŁOWE:

➢ Wyjaśnienie pojęć: bank emisyjny, bank centralny, bank banków, Rada Polityki Pieniężnej,
Narodowy Bank Polski, emisja banknotów i monet, znaki pieniężne, środek płatniczy,
system rozliczeń pieniężnych, inflacja, hiperinflacja, stabilizacja cen, stabilność sektora
bankowego

➢ Poznanie funkcji NBP
➢ Poznanie zadań NBP
➢ Poznanie organów NBP
➢ Pokazanie korzyści płynących z zadań wykonywanych przez NBP
➢ Ćwiczenie umiejętności pracy z różnymi źródłami informacji, wyszukiwania, analizy i

selekcji informacji

➢ Zdobywanie umiejętności współpracy w grupie
➢ Ćwiczenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy w oparciu o materiały źródłowe

podane w postaci netografii

➢ Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
➢ Zdobywanie wiedzy z zakresu aktualnych zagadnień ekonomicznych
➢ Ćwiczenie umiejętności pracy pod presją czasu i wyniku

METODY I FORMY PRACY:

➢ Odwrócona lekcja
➢ Terenowa gra dydaktyczna zadań praktycznych
➢ Burza mózgów
➢ Dyskusja
➢ Praca z tekstem
➢ Praca z tekstem ikonograficznym

➢ Analiza źródeł

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

➢ Teksty zadań
➢ Kolorowe kartki, np. żółte, niebieskie, zielone, czerwone
➢ Pudełko do losowania
➢ Materiały do pracy w formie zadań tekstowych, ikonograficznych i multimedialnych
➢ Karty oceny zadań
➢ Karty zespołów
➢ Karta odpowiedzi
➢ Komputer z dostępem do Internetu
➢ Telefony komórkowe uczniów z dostępem do Internetu

PRZYGOTOWANIE WSTĘPNE DO LEKCJI:

Tydzień przed planowanym terminem zajęć nauczyciel rozdaje uczniom netografię do
tematu lub rozsyła ją za pomocą poczty elektronicznej i prosi o zapoznanie się z materiałami
(Załącznik nr 1 - propozycja netografii). Przygotowane materiały są niezbędne do przeprowadzenia
zaplanowanych zajęć.

Uwaga: Zajęcia przeprowadzone są metodą odwróconej lekcji, która zakłada odwrócenie
tradycyjnego modelu. Praca domowa zadawana jest przed lekcją, jako wprowadzenie do niej, gdzie
uczniowie, korzystając z materiałów przygotowanych lub wybranych wcześniej przez nauczyciela,
zapoznają się z tematem lekcji przed zajęciami. Umożliwia to przeznaczenie zajęć lekcyjnych na
grupową pracę uczniów, motywowanie uczniów do pracy, wprowadzenie metod aktywizujących,
takich jak dyskusja czy rozwiązywanie problemów, ćwiczenie i utrwalanie nabytych wcześniej
wiadomości i umiejętności.

Odwrócona lekcja – zadania uczniów:

1. Uczniowie powinni przygotować się do lekcji w domu lub jeśli nie mają dostępu do

komputera i internetu - w szkole.

2. Uczniowie zapoznają się z przygotowanymi wcześniej przez nauczyciela materiałami,
czytają wybrane teksty, oglądają krótkie filmy edukacyjne, słuchają nagrań, odpowiadają na
zadane przez nauczyciela pytania.

Odwrócona lekcja – zadania drużyny:

1. Rolą Drużyny Ambasadorów (pod okiem nauczyciela) jest samodzielne opracowanie
materiałów ...