Dodaj publikację
Autor
Rafał Panuś
Data publikacji
2023-05-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
46

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł analizuje zagrożenia jakie mogą stanowić media społecznościowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w kontekście ich zdrowia psychicznego i wyników w nauce. Artykuł jest przeznaczony dla nauczycieli.
 Pobierz (docx, 29,0 KB)

Podgląd treści

Wpływ mediów społecznościowych na stan psychofizyczny, motywację do nauki i ogólną efektywność uczenia się wśród młodzieży w wieku szkolnym

Opracowanie: mgr Rafał Panuś

Nauczyciel języka angielskiego

w Szkole Podstawowej w Ołdakach

Media społecznościowe nigdy nie były tak popularne jak dziś, a ponad połowa światowej populacji jest aktywna w tych serwisach sieciowych, które nieustannie rozpowszechniają treści w znacznej większości mające negatywny wpływ na rozwój psychofizyczny młodego człowieka. W kluczowym okresie rozwoju mózgu nastolatka korzystanie z mediów społecznościowych powoduje spadek zadowolenia z życia, a także dodatkowe obawy dotyczące wizerunku swojego ciała, problemów ze snem i wielu innych.

Rozpowszechnienie mediów społecznościowych na skalę masową i nieograniczony do nich dostęp za pomocą smartfonów jest stosunkowo nowym zjawiskiem, zatem nie możemy jednoznacznie określić długoterminowych skutków, które objawią się w późniejszym etapie życia uczniów jako dorosłych. Biorąc pod uwagę, że zasadniczo wszyscy nastolatkowie korzystają obecnie w jakiejś formie z mediów społecznościowych, zasadne jest postawienie pytania, jaki wpływ długoterminowo będzie to miało na rozwój dorosłego człowieka.

Czy korzystanie z mediów społecznościowych unieszczęśliwia nasze dzieci? Jest coraz więcej dowodów na to, że istnieje związek między mediami społecznościowymi a depresją. W jednym z badań wykazano, że u młodzieży w wieku szkolnym, która spędza najwięcej czasu na Instagramie, Facebooku i innych platformach, obserwuje się znacznie (od 13 do 66 procent) wyższy wskaźnik zgłaszanej depresji niż w tej, która spędza najmniej czasu.

Czy to oznacza, że ​​Instagram i TikTok faktycznie powodują depresję? Te badania pokazują korelację, a nie związek przyczynowy. Warto jednak poważnie przyjrzeć się temu, jak media społecznościowe mogą negatywnie wpływać na dzieci i młodzież.

Jednym z powodów, dla których korelacja wydaje się bardziej niż przypadkowa, jest to, że wzrost depresji nastąpił równolegle ze wzrostem korzystania ze smartfonów. Badanie przeprowadzone w 2017 roku wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w USA wykazało, że liczba osób wykazujących wysoki poziom objawów depresyjnych wzrosła o 33 procent w ostatnich latach. W 2021 roku w Polsce 1496 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, niestety, 127 z tych prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 widzimy 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży.

Smartfony zostały wprowadzone na rynek w 2007 roku, a do 2021 roku już 92 procent nastolatków i młodych dorosłych posiadało smartfony. Wzrost objawów depresyjnych koreluje z popularnością smartfonów w tym okresie. W tym samym czasie nastąpił gwałtowny wzrost liczby doniesień o rodzicach szukających pomocy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i u psychologów , głównie z powodu depresji i lęków. Zapotrzebowanie na psychologów i ...