Dodaj publikację
Autor
Magdalena Kanikowska
Data publikacji
2023-10-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
32

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji wychowawczej dotycz. patriotyzmu, bohaterstwa, pojęć naród, ojczyzna, społeczeństwo, odpowiedzialność.
 Pobierz (docx, 31,3 KB)

Podgląd treści

konspekt przewidziany na 2 jednostki lekcyjne

przedmiot: godzina wychowawcza

Temat: Naród, ojczyzna, społeczeństwo, patriotyzm. Prawa człowieka i obywatela, powinności jednostki, uniwersalne wartości.

Formy i metody pracy:

praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, analiza materiałów źródłowych, gra edukacyjna, eksperyment, autorefleksja, debata.

Cele edukacyjne:

- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez analizę treści filmu pt. „Raport Pileckiego”, znaczenie drugiego planu,

- doskonalenie umiejętności argumentowania, refleksja nad zachowaniem własnym i innych,

- kształcenie dostrzegania poziomu niejednoznaczności, dostrzeganie zagadnień etycznych i ich eksploracja,

- rozwijanie umiejętności empatii,

- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na forum publicznym,

- rozwijanie kompetencji w  pogłębianiu znajomości ojczystego języka,

- omówienie funkcji preambuły do Konstytucji RP,

- kształtowanie postaw patriotycznych oraz moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji,

- wpajanie szacunku do tradycji narodowej oraz dziedzictwa ludzkości, - dostrzeganie motywów kierujących jednostką, która przeciwstawia się systemowi totalitarnemu,

- utrwalenie najważniejszych wydarzeń z życia pułkownika Witolda Pileckiego.

Rozpoczęcie eksperymentem – wybór ochotnika/ obie ręce podniesione do sufitu

- Krótkie wprowadzenie dotyczące tytułowej postaci filmu

pytamy- Jak możemy zwięźle opisać/nazwać bohatera ?

ok. 5 minut

Burza mózgów na temat obejrzanego filmu /przykładowe pytania :

- jakie są Wasze wrażenia?

- czy i dlaczego polecilibyście/ nie polecilibyście znajomym ten film?

- jakie sceny utkwiły Wam najbardziej w pamięci?

- czy a jeśli tak to jakie emocje towarzyszyły Wam w trakcie seansu?

-  jak jednym słowem określimy rzeczywistość, w której przyszło działać Witoldowi Pileckiemu- rotmistrzowi czy pułkownikowi ? (pytamy kto wie/ doczytał/ zapamiętał?)

Eksperyment- kontynuujemy lub zamykamy w zależności od samopoczucia ucznia ( po zakończeniu pytamy o odczucia, skalę zmęczenia, poziom skupienia na omawianych treściach) ok. 10 minut

3) Interpretacja preambuły do Konstytucji RP

- pytamy ucznia nieobecnego na poprzedniej lekcji wychowawczej- czy posiadasz w domu Konstytucję RP?

- interpretacja preambuły do Konstytucji RP- oglądamy:

https://www.facebook.com/wyborcza/videos/10153463407158557/

i jednocześnie otwieramy link do strony ( wzrokowiec, słuchowiec)

https://www.prezydent.pl/prawo/konstytucja-rp/preambula

w przypadku problemu z internetem- alternatywnie uczniowie odczytują treść z kartki,

- podział uczniów na grupy- zakreślają słowa nawiązujące do pojęcia patriotyzmu, jakie znajdą w treści preambuły,

- cała klasa wybiera wspólnie 5 kluczowych określeń z powyższych,

- rozmowa o uniwersalnych wartościach.

- tworzymy graficzną mapę ( szkic na daną chwilę) podstawowych praw człowieka i obywatela, który będzie można uzupełniać w trakcie dalszej części zajęć.

ok. 15minut

4) Na tablicy zapisujemy hasła:

- odwaga, honor, wolność, patriotyzm, solidarność wobec słabszych- dyskusja o ich semantyce

- prawdziwe bohaterstwo- debata czy dziś każdy z nas może dziś być bohaterem/ w jaki sposób?

ok. 5 minut

5) Na tablicy zapisujemy kolejno hasła:

- Naród ...