Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
konspekt przewidziany na 2 jednostki lekcyjne
przedmiot: godzina wychowawcza
Temat: Naród, ojczyzna, społeczeństwo, patriotyzm. Prawa człowieka i obywatela, powinności jednostki, uniwersalne wartości.
Formy i metody pracy:
praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, analiza materiałów źródłowych, gra edukacyjna, eksperyment, autorefleksja, debata.
Cele edukacyjne:
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez analizę treści filmu pt. „Raport Pileckiego”, znaczenie drugiego planu,
- doskonalenie umiejętności argumentowania, refleksja nad zachowaniem własnym i innych,
- kształcenie dostrzegania poziomu niejednoznaczności, dostrzeganie zagadnień etycznych i ich eksploracja,
- rozwijanie umiejętności empatii,
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na forum publicznym,
- rozwijanie kompetencji w pogłębianiu znajomości ojczystego języka,
- omówienie funkcji preambuły do Konstytucji RP,
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji,
- wpajanie szacunku do tradycji narodowej oraz dziedzictwa ludzkości, - dostrzeganie motywów kierujących jednostką, która przeciwstawia się systemowi totalitarnemu,
- utrwalenie najważniejszych wydarzeń z życia pułkownika Witolda Pileckiego.
Rozpoczęcie eksperymentem – wybór ochotnika/ obie ręce podniesione do sufitu
- Krótkie wprowadzenie dotyczące tytułowej postaci filmu
pytamy- Jak możemy zwięźle opisać/nazwać bohatera ?
ok. 5 minut
Burza mózgów na temat obejrzanego filmu /przykładowe pytania :
- jakie są Wasze wrażenia?
- czy i dlaczego polecilibyście/ nie polecilibyście znajomym ten film?
- jakie sceny utkwiły Wam najbardziej w pamięci?
- czy a jeśli tak to jakie emocje towarzyszyły Wam w trakcie seansu?
- jak jednym słowem określimy rzeczywistość, w której przyszło działać Witoldowi Pileckiemu- rotmistrzowi czy pułkownikowi ? (pytamy kto wie/ doczytał/ zapamiętał?)
Eksperyment- kontynuujemy lub zamykamy w zależności od samopoczucia ucznia ( po zakończeniu pytamy o odczucia, skalę zmęczenia, poziom skupienia na omawianych treściach) ok. 10 minut
3) Interpretacja preambuły do Konstytucji RP
- pytamy ucznia nieobecnego na poprzedniej lekcji wychowawczej- czy posiadasz w domu Konstytucję RP?
- interpretacja preambuły do Konstytucji RP- oglądamy:
https://www.facebook.com/wyborcza/videos/10153463407158557/
i jednocześnie otwieramy link do strony ( wzrokowiec, słuchowiec)
https://www.prezydent.pl/prawo/konstytucja-rp/preambula
w przypadku problemu z internetem- alternatywnie uczniowie odczytują treść z kartki,
- podział uczniów na grupy- zakreślają słowa nawiązujące do pojęcia patriotyzmu, jakie znajdą w treści preambuły,
- cała klasa wybiera wspólnie 5 kluczowych określeń z powyższych,
- rozmowa o uniwersalnych wartościach.
- tworzymy graficzną mapę ( szkic na daną chwilę) podstawowych praw człowieka i obywatela, który będzie można uzupełniać w trakcie dalszej części zajęć.
ok. 15minut
4) Na tablicy zapisujemy hasła:
- odwaga, honor, wolność, patriotyzm, solidarność wobec słabszych- dyskusja o ich semantyce
- prawdziwe bohaterstwo- debata czy dziś każdy z nas może dziś być bohaterem/ w jaki sposób?
ok. 5 minut
5) Na tablicy zapisujemy kolejno hasła:
- Naród ...