Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT
Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs Student -
Cyfrowe publiczne zasoby edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wiosną 2020 roku pandemia COVID-19 rzuciła mrok na szkoły na całym świecie. Jednak, jak wiadomo, po burzy zawsze wychodzi słońce i po roku trudnych doświadczeń wynikających z konieczności wprowadzenia nauki online zostało wypracowane nowe podejście do edukacji. W obszarze nauki zdalnej jest jeszcze wiele do zrobienia, aby uczniowie, którzy przeszli lub nadal przechodzą przez doświadczenie szkolne online, włączyli je do codziennego życia. Nawet gdy aspekty społeczne i emocjonalne są problemem dla wszystkich uczniów, to kiedy mówimy o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci i młodzieży, szkody te są jeszcze większe, bo mniej chodzi o wiedzę, a bardziej o rozwój we wszystkich ważnych obszarach: zdolnościach poznawczych, komunikacji, motoryce, percepcji, a nawet w podstawowych umiejętnościach z zakresu samoobsługi.
W czasie pandemii nauczyciele na całym świecie zmagali się ze znalezieniem właściwego sposobu pracy z uczniem w domu. Nawet posiadając umiejętności w zakresie ICT (Information Communication Technology) nikt nie był na to przygotowany. Rozwiązaniem okazał się projekt Digital PER-SEN, oferujący wiedzę w Praktycznym Poradniku oraz przykłady dobrych praktyk w Wirtualnej bibliotece. Szkoły specjalne i placówki włączające skupiły się nad opracowaniem metod pracy z grupą docelową projektu, którym głównym założeniem była nauka i dostarczanie nowych podejść i rozwiązań ICT w szkolnictwie specjalnym.
Zespół Szkolno-Rewalidacyjny Szkoła Życia w Rybniku w roku szkolnym 2021/2022 przystąpił do projektu, którego pełna nazwa brzmi: Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs Student - Cyfrowe publiczne zasoby edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Koordynatorem projektu został pan Wojciech Wieczorek, a jego zastępcą pani Ilona Kobus.
Głównym celem projektu było zmniejszenie negatywnych skutków, jakie na nauczycieli i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz na ich rodziny wywiera okres nauki zdalnej. Założeniem było również rozwinięcie umiejętności tworzenia, posługiwania się materiałami cyfrowymi w zakresie ICT a także zwiększenie świadomego działania nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodziców w kierunku edukacji online z wykorzystania ICT w trakcie i po okresie pandemii.
Plan realizacji projektu został podzielony na siedem różnych faz. W pierwszej zrealizowano warsztaty dla nauczycieli zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym, podczas których można było dzielić się swoimi doświadczeniami z nauczania online oraz odpowiednimi narzędziami do tworzenia i adaptacji materiałów cyfrowych. Faza druga polegała na opracowaniu materiałów cyfrowych (filmy, historie wirtualne, PPT, działania na platformach edukacyjnych itp.) nadających się zarówno do działań online, jak i bezpośrednich, dostosowanych do specjalnych potrzeb edukacyjnych ...