Dodaj publikację
Autor
Monika Salamon
Data publikacji
2023-12-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Potrzeba stworzenia innowacji wynikała z pojawiania się w szkole ogólnodostępnej coraz więcej dzieci ze SPE. Szczególnie na początku nowego roku szkolnego, kiedy to podczas wakacji zmieniają się relacje i powiązania socjometryczne miedzy uczniami. Tym trudniejsze jest to w przypadku dzieci ze SPE, które są częścią zespołu klasowego.
 Pobierz (docx, 9,7 KB)

Podgląd treści

Opis innowacji metodycznej

„Przez integrację poprawiamy relacje”

prowadzonej w Zespole Szkół Publicznych w Szewnie

przez Monikę Salamon

w roku szkolnym 2023/24

MOTYWY PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ

Potrzeba stworzenia innowacji wynikała z pojawiania się w szkole ogólnodostępnej coraz więcej dzieci ze SPE. Szczególnie na początku nowego roku szkolnego, kiedy to podczas wakacji zmieniają się relacje i powiązania socjometryczne miedzy uczniami. Tym trudniejsze jest to w przypadku dzieci ze SPE, które są częścią zespołu klasowego. Uczniowie mają problem z nawiązaniem pozytywnych relacji z kolegami i integracji z nimi, a pozostała część klasy nie rozumie intencji dzieci ze SPE. Dlatego należy podkreślić potrzebę popularyzacji idei integracji poprzez promowanie jej w środowisku szkolnym oraz kształtowanie postaw i zachowań prospołecznych wśród uczniów. Również nadużywanie telefonów komórkowych przez dzieci ma negatywny wpływ na zawarcie znajomości, nawiązanie kontaktu z rówieśnikiem. Dlatego, aby wyrównać różnice wewnątrzklasowe należy podjąć takie działania, które pozwolą na zintegrowanie zespołu klasowego, pracę nad rozwojem kultury osobistej, stosowanie zasad kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach, co wpłynie na dobre relacje wśród dzieci.

Działalność innowacyjna polega na przeznaczeniu 20 minut godziny wychowawczej w klasie 5, na grupowe zabawy integracyjne, ćwiczenia ruchowe, odgrywanie scenek, tworzenie rzeźb z ciał uczniów, wspólne opracowanie plakatu grupy, ćwiczenia relaksacyjne.

O rozpoczęciu planowanego działania uczniowie dowiedzą się od wychowawcy klasy, a rodzice przez dziennik elektroniczny. Szczegółowy plan działania będzie ewaluował wraz z zaangażowaniem uczniów.

PRZEWIDYWANE EFEKTY/KORZYŚCI WDROŻENIA INNOWACJI:

Korzyści dla uczniów:

- współdziałanie w grupie rówieśniczej

- nauka funkcjonowania w środowisku społecznym

- doświadczanie satysfakcji i radości z obcowania z otaczającymi go ludźmi

- nauka tolerancji, poszanowania siebie i innych

- uwrażliwianie na potrzeby rówieśników

- opieka nad słabszymi kolegami, rozumienie ich potrzeb

- poznawanie, współtworzenie i przestrzeganie norm i zasad przyjętych w grupie

Korzyści dla szkoły:

- zwiększenie efektywności współpracy uczniów neurotypowych z uczniami ze SPE

- efektywniejsza praca w grupach podczas lekcji

- poszerzenie atrakcyjności szkoły

Korzyści dla nauczycieli:

- wskazanie nowych rozwiązań wychowawczych w konfliktach grupowych

- uzyskanie narzędzia, które pozwoli na sprawniejszą pracę w grupie

CEL OGÓLNY

Głównym celem jest integracja i współdziałanie uczniów neurotypowych z rówieśnikami ze SPE, a także rozwijanie wzajemnych kontaktów i dzielenie przestrzeni ze wszystkimi dziećmi.

CELE SZCZEGÓŁOWE

- uczenie się tolerancji i empatii, akceptacja odmienności,

- zapobieganie zjawiskom agresji,

- budowanie poczucia własnej wartości,

- przełamywanie własnych słabości i ograniczeń,

- nabywanie przydatnych umiejętności interpersonalnych (asertywność, budowanie

wiary w siebie i zespół, rozwiązywania konfliktów),

- kształcenie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,

- wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się wobec innych oraz wczuwanie się

w ich sytuację,

- zaspokajanie potrzeby uznania, akceptacji i ...