Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis innowacji metodycznej
„Przez integrację poprawiamy relacje”
prowadzonej w Zespole Szkół Publicznych w Szewnie
przez Monikę Salamon
w roku szkolnym 2023/24
MOTYWY PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ
Potrzeba stworzenia innowacji wynikała z pojawiania się w szkole ogólnodostępnej coraz więcej dzieci ze SPE. Szczególnie na początku nowego roku szkolnego, kiedy to podczas wakacji zmieniają się relacje i powiązania socjometryczne miedzy uczniami. Tym trudniejsze jest to w przypadku dzieci ze SPE, które są częścią zespołu klasowego. Uczniowie mają problem z nawiązaniem pozytywnych relacji z kolegami i integracji z nimi, a pozostała część klasy nie rozumie intencji dzieci ze SPE. Dlatego należy podkreślić potrzebę popularyzacji idei integracji poprzez promowanie jej w środowisku szkolnym oraz kształtowanie postaw i zachowań prospołecznych wśród uczniów. Również nadużywanie telefonów komórkowych przez dzieci ma negatywny wpływ na zawarcie znajomości, nawiązanie kontaktu z rówieśnikiem. Dlatego, aby wyrównać różnice wewnątrzklasowe należy podjąć takie działania, które pozwolą na zintegrowanie zespołu klasowego, pracę nad rozwojem kultury osobistej, stosowanie zasad kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach, co wpłynie na dobre relacje wśród dzieci.
Działalność innowacyjna polega na przeznaczeniu 20 minut godziny wychowawczej w klasie 5, na grupowe zabawy integracyjne, ćwiczenia ruchowe, odgrywanie scenek, tworzenie rzeźb z ciał uczniów, wspólne opracowanie plakatu grupy, ćwiczenia relaksacyjne.
O rozpoczęciu planowanego działania uczniowie dowiedzą się od wychowawcy klasy, a rodzice przez dziennik elektroniczny. Szczegółowy plan działania będzie ewaluował wraz z zaangażowaniem uczniów.
PRZEWIDYWANE EFEKTY/KORZYŚCI WDROŻENIA INNOWACJI:
Korzyści dla uczniów:
- współdziałanie w grupie rówieśniczej
- nauka funkcjonowania w środowisku społecznym
- doświadczanie satysfakcji i radości z obcowania z otaczającymi go ludźmi
- nauka tolerancji, poszanowania siebie i innych
- uwrażliwianie na potrzeby rówieśników
- opieka nad słabszymi kolegami, rozumienie ich potrzeb
- poznawanie, współtworzenie i przestrzeganie norm i zasad przyjętych w grupie
Korzyści dla szkoły:
- zwiększenie efektywności współpracy uczniów neurotypowych z uczniami ze SPE
- efektywniejsza praca w grupach podczas lekcji
- poszerzenie atrakcyjności szkoły
Korzyści dla nauczycieli:
- wskazanie nowych rozwiązań wychowawczych w konfliktach grupowych
- uzyskanie narzędzia, które pozwoli na sprawniejszą pracę w grupie
CEL OGÓLNY
Głównym celem jest integracja i współdziałanie uczniów neurotypowych z rówieśnikami ze SPE, a także rozwijanie wzajemnych kontaktów i dzielenie przestrzeni ze wszystkimi dziećmi.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- uczenie się tolerancji i empatii, akceptacja odmienności,
- zapobieganie zjawiskom agresji,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- przełamywanie własnych słabości i ograniczeń,
- nabywanie przydatnych umiejętności interpersonalnych (asertywność, budowanie
wiary w siebie i zespół, rozwiązywania konfliktów),
- kształcenie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
- wyrabianie nawyków prawidłowego zachowania się wobec innych oraz wczuwanie się
w ich sytuację,
- zaspokajanie potrzeby uznania, akceptacji i ...