Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wyniki ankiety dla nauczycieli ewaluacji wewnętrznej na temat : „Rola przedszkola w
rozwoju społecznym i emocjonalnym dziecka”.
Ankieta dla nauczycieli
1) W jaki sposób stymuluje Pani rozwój emocjonalny dzieci?
6 odpowiedzi:
• Zabawy tematyczne, dydaktyczne, np. w dom, lekarza, sklep.
• Rozmowy (indywidualne, grupowe, odnoszące się do konkretnej sytuacji).
5 odpowiedzi:
• Gry dydaktyczne.
• Bajki terapeutyczne.
4 odpowiedzi:
• Opowiadanie.
3 odpowiedzi:
• Drama.
2 odpowiedzi:
• Zabawy integracyjne.
• Techniki relaksacyjne.
• Odgrywanie ról.
1 odpowiedź:
• Karty do indywidualnej pracy.
• Historyjki obrazkowe.
• Zabawy ze śpiewem.
• Techniki plastyczne.
• Zabawy fabularyzowane.
• Przykłady z literatury.
• Nazywanie odczuwanych emocji.
• Pomoc w rozwiązywaniu problemów w grupie.
• Pogadanki z dziećmi.
• Częste rozmowy na temat rozpoznawania uczuć przez dzieci (szczególnie w
sytuacjach konfliktowych).
• Pochwały.
• Zajęcia grupowe z dziećmi.
• Czytanie.
• Gry zespołowe.
• Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi, do przełamywania lęku.
• Muzyka i zabawy z jej wykorzystaniem.
•
• Zabawy słowne.
• Rymowanki.
• Wyciszanki.
Improwizacja ruchowo – taneczne.
2) Proszę zaznaczyć, w jaki sposób pozyskuje Pani informacje o potrzebach
i możliwościach dzieci?
Odpowiedzi:
karta zgłoszeniowa do przedszkola
obserwacja dziecka
Ilość odpowiedzi:
3
10
wywiad
7
3) Proszę zaznaczyć, w jaki sposób wzmacnia Pani właściwe zachowania dzieci:
Odpowiedzi:
ustna pochwała przed grupą
wyróżnienie
pochwała
ustna pochwała przed rodzicami
drobne nagrody rzeczowe
Ilość odpowiedzi:
10
5
8
8
1
• Rozmowa z dziećmi na temat zaistniałej sytuacji kierowane jej toku tak, by to dzieci,
oceniły zachowanie kolegi lub koleżanki i pochwaliły;
• Kolorowanki, naklejki, obrazki;
• Pozwolenie na zabawę ulubioną zabawką w grupie jako pierwszy, najdłużej,
pozwolenie na ustawienie się w pierwszej parze, tablice motywacji.
4) Czy dziecko wrażliwe emocjonalnie rozwija się społecznie?
Tak
Inne
Nie
7
3
0
• Tak, ale napotyka ono na trudności. W sytuacji problemowych może reagować,
nieadekwatnie do sytuacji, co może budzić dezaprobatę grupy;
Jego rozwój jest utrudniony, wymaga więcej czasu i wsparcia;
•
• Dziecko wrażliwe emocjonalnie potrzebuje zachęty, wsparcie do działania.
5) Jakie trudności napotkała Pani w pracy po powrocie po przerwie związaną
z pandemią?
• Brak przestrzegania zasad (wcześniej ustalonych) przez dzieci;
• W wielu przypadkach było widać wyraźny brak pracy rodzica z dzieckiem w domu
(zatrzymanie się z poziomem wiedzy na etapie sprzed pandemii). Dzieci łatwiej
popadają ze sobą w konflikty, mają duże trudności w samodzielnym rozwiązywaniu
konfliktów, co wcześniej nie stanowiło dużego problemu. Po powrocie do
przedszkola należało wprowadzać od nowa wszelkie zasady, nawet te wcześniej
najbardziej wypracowane.
• Dzieci mają problem z adaptacją w przedszkolu, szczególnie te wrażliwe
emocjonalnie lub te młodsze. Starsze dzieci są spragnione kontaktu z rówieśnikami, a
ograniczenia związane z pandemią też źle wpływają na rozwój społeczny i
emocjonalny ...