Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ŚWIATOWY DZIEŃ TOLERANCJI – 15.11.2023
KAŻDY INNY, WSZYSCY RÓWNI - WARSZTATY
Scenariusz warsztatów
opracowała: Monika Salamon
Dnia 16.11.1023r. na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12.12.1995r., z inicjatywy UNESCO. Święto ma na celu promowanie postaw szacunku, empatii i akceptacji w stosunku do każdego człowieka.
Z tej okazji w naszej szkole 15.11.2023r. odbędą się warsztaty prowadzone przez nauczycieli wspomagających. Będą trwać 4 godziny lekcyjne, przed pokojem nauczycielskim, podczas których chętni uczniowie z klas 1-8 będą w nich aktywnie uczestniczyć.
Głównym celem warsztatów jest przede wszystkim uwrażliwienie dzieci i młodzież na wszelkie przejawy nietolerancji i przemocy wobec innych poprzez działania nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne (zabawy, ćwiczenia itp.)
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z terminem tolerancja,
- pokazanie, że odmienność może być twórcza i może nas rozwijać,
- zrozumienie barier, z jakimi spotykają się na co dzień osoby niepełnosprawne,
- przeciwdziałanie stereotypom,
- kształtowanie umiejętności pracy zespołowej i podejmowania wspólnych decyzji,
- uświadomienie groźnego zjawiska nietolerancji wobec innych.
Organizatorzy:
Zespół Nauczycieli Wspomagających
Czas trwania:
4 godziny lekcyjne
Odbiorcy:
Uczniowie klas I – VIII
Metody:
- dyskusja
- pogadanka
- metoda problemowa
- metoda projektu
- burza mózgów
- ćwiczenia indywidualne
- ćwiczenia integrujące
- zabawy
Środki:
- Kartki, brystole, szary papier
- kredki,
- miski z materiałami sypkimi (piasek, groch), owocami, warzywami (cebula, banan, pomarańcza itp.),
- opaski na oczy,
- stoliki,
- klocki,
- piłeczki,
- woreczki,
- poduszki sensoryczne,
- folia bąbelkowa
PRZEBIEG WARSZTATÓW
Wprowadzenie
Powitanie uczestników na warsztatach przez nauczycieli wspomagających prezentujących się jako Tolerancja i jej siostry: Akceptacja, Sympatia i Wyrozumiałość. Siostry na zachętę rozdają dzieciom odznaki z napisem „Dzień Tolerancji”, które mają na celu zmotywować dzieci do dalszej zabawy. Każda z nich będzie prowadziła inny sektor warsztatowy: teoretyczno-plastyczny, sensoryczny, zabawowy, praktyczny. Przedstawienie dzieciom głównego celu warsztatów i przedstawienie według jakich kryteriów będziemy pracować. Opisanie, co sprzyja tolerancji, co przeszkadza w równym traktowaniu innych osób. Wspomnienie o osobach niepełnosprawnych, ile barier napotykają w środowisku szkolnym bądź lokalnym. Dzieci same formułują regułkę tolerancji.
Zadanie 1
Pierwsza grupa będzie pracowała w sektorze teoretyczno – praktycznym, który ma polegać głównie na wykonaniu prac plastycznych przez dzieci na temat: Jakie składniki trzeba połączyć, aby powstała tolerancja? Każdy uczeń na kartce ma zobrazować swoją wizję tolerancji i wypowiedzieć się na temat swojej pracy. Dzieci opowiedzą jak widzą tolerancję , następnie opiszą, co narysowały. Prace uczniów prowadzący wieszają na tablicy, na głównym korytarzu. Powstaje dyskusja na temat powstałych obrazków. Dzieci będą również rozwiązywać łamigłówki o powyższej tematyce oraz zapisywać słowo tolerancja alfabetem Braille’a.
Burza mózgów: Jak ty zrozumiałeś ...