Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bryczek-Wiewiórka
Data publikacji
2024-01-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna realizowana w oddziałach przedszkolnych dla 3, 4, 5 - latków, zawierająca elementy metody M. Montessori.
 Pobierz (docx, 8,2 KB)

Podgląd treści

Opis innowacji pedagogicznej

realizowanej w Oddziałach Przedszkolnych

Tytuł innowacji: SAMODZIELNY PRZEDSZKOLAK

Autor innowacji: Katarzyna Bryczek – Wiewiórka

Rodzaj innowacji: metodyczna

Data wprowadzenia: 01.09.2021 r.

Data zakończenia: 30.06.2023 r.

Zakres innowacji: innowacją zostaną objęte wszystkie dzieci uczęszczające do Oddziałów Przedszkolnych

Nowatorstwo w obszarze programowym będzie polegało na rozwijaniu umiejętności samodzielnego radzenia sobie w różnych sytuacjach przy wykorzystaniu metod i zasad stosowanych w Pedagogice Montessori. Mottem określającym tę metodę są słowa „Pomóż mi zrobić to samodzielnie”. Nauczanie przedszkolne według metody Montessori ma przede wszystkim zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i sprawić, by przychodząc do przedszkola, czuło się pewnie. Celem tej metody jest rozwijanie indywidualnych cech osobowości, zdobywanie wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania poprzez pomoc dziecku w:

- rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,

- wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,

- wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,

- osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem, praca w ciszy,

- uniezależnieniu od nagrody, postawa wzajemnej pomocy bez rywalizacji,

- szacunku dla pracy innych,

- rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,

- osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa,

- umiłowanie do rzeczywistości i otoczenia.

Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:

Źródłem inspiracji powstania innowacji ,,Samodzielny Przedszkolak” jest wyjście naprzeciw zachodzącym zmianom w edukacji. Wychowawcy planują realizację innowacji mając świadomość, że jednym z najważniejszych obowiązków nauczyciela przedszkola jest dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz umożliwienie im jak najłagodniejszego przejścia z przedszkola do szkoły. Ponadto sytuacja epidemiczna poprzez ograniczenie bezpośredniego kontaktuz rodzicami, wymusiła na dzieciach większą samodzielność. Pojawiła się potrzeba wsparcia i przygotowania dziecka do radzenia sobie bez pomocy dorosłych. Innowacja ma pomóc dzieciom w osiągnięciu trzyaspektowej samodzielności: praktycznej, społecznej i umysłowej oraz podnieść rezultaty własnej pracy  wychowawczej z dzieckiem w zakresie skutecznego wdrażania go do samodzielności.

Procedura wdrażania innowacji:

Innowacja będzie prowadzona podczas każdej aktywności dzieci w przedszkolu, zarówno w czasie zajęć edukacyjnych, zabaw dowolnych, ruchowcy, czynności samoobsługowych, realizowanych w ramach podstawy programowej poszerzonych o treści zawarte w programie innowacji – elementy metody Montessori. Innowacja obejmować będzie działania w zakresie usprawniania samoobsługi dzieci (samodzielne zakładanie butów i ubrań wierzchnich, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków, prawidłowe posługiwania się przyborami do zajęć plastycznych). Obejmuje również prace porządkowe w ogrodzie przedszkolnym, pomoc dzieciom mniej samodzielnym i w miarę możliwości integrację międzygrupową (pomoc dzieciom młodszym przez starsze).W ramach innowacji będą realizowane warsztaty kulinarne skierowane na samodzielność w przygotowaniu prostych posiłków, podczas których dzieci będą poznawały zasady zdrowego i racjonalnego żywienia.

Wspieranie przez osobę dorosłą będzie odbywać się ...