Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
Język polski
Data: 07.03.2023 r.
Czas trwania zajęć lekcyjnych: 45minut
Temat: Funkcje tekstów językowych.
Cel ogólny:
odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji,
porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w przekazie,
rozpoznawanie funkcji tekstów.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi wymienić podstawowe funkcje języka,
umie rozpoznać w tekstach funkcje stanowiące, magiczne,
potrafi wskazać w tekstach pisanych funkcje komunikatywne,
odczytuje sens tekstów pisanych,
czyta ze zrozumieniem i interpretuje fragmenty tekstów pisanych,
potrafi odczytać i poprawnie zinterpretować intencje nadawczo-odbiorcze w procesie komunikacji,
słucha ze zrozumieniem,
umie porządkować przekazywane informacje,
potrafi na bieżąco selekcjonować analizowany materiał.
Cele wychowawcze:
rozwijanie aktywności umysłowej,
kształtowanie motywacji do zdobywania wiedzy i umiejętności, współdzielenie się wiedzą,
rozwijanie współpracy i komunikacji.
Metody i formy pracy:
metody aktywizujące: mapa myśli, dywanik pomysłów,
elementy wykładu,
praca z tekstem pisanym,
metoda eksponująca-film,
metoda dyskusji,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
karta pracy wyświetlana na projektorze ( załącznik 1),
fragmenty tekstów pisanych, wyświetlane na projektorze ( załącznik 2),
fragmenty tekstów pisanych ( załącznik 3),
karta pracy ( załącznik 4),
karta pracy- praca domowa ( załącznik 5),
papier A0,
film,
pisaki,
samoprzylepne karteczki
projektor
komputer z dostępem do Internetu
Przebieg zajęć lekcyjnych:
I Czynności organizacyjne:
Wpisanie tematu lekcyjnego do dziennika elektronicznego, sprawdzenie obecności uczniów.
II Część wstępna:
Podanie uczniom tematu lekcji, przedstawienie celów lekcji.
III Część realizacyjna:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje przypomnienia wiadomości z ostatnich lekcji na temat funkcji językowych, tworząc mapę myśli. Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy, które są omawiane następnie przez nauczyciela. ( metoda ,,mapa myśli”).
Uczniowie oglądają krótkie filmy, na podstawie którego starają się określić intencje nadawczo-odbiorcze oraz dostrzec treści: informującą, stanowiącą, poetycką, mającą wpływ na odbiorcę wypowiedzi oraz służącą wyrażeniu uczuć. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zanotowali dostrzegane funkcje językowe w oglądanych filmach. Następnie omawiane są wspólnie za pomocą dyskusji sytuacje w filmie, w których występują funkcje językowe. ( metoda dyskusji)
Nauczyciel wyświetla na projektorze zadanie polegające na połączeniu w pary przytoczone wypowiedzi z rodzajami funkcji, które w nich dominują. Uczniowie wykonują zadanie, nauczyciel je podsumowuje. ( załącznik 1)
Następnie wyświetlane są przez nauczyciela fragmenty tekstów pisanych, uczniowie odczytują je na głos, dokonują ich interpretacji oraz wskazują w nich funkcje językowe. Nauczyciel omawia poprawność wskazanych przez uczniów funkcji. ( załącznik 2)
Uczniowie pracujący w zespołach, czytają przygotowane krótkie teksty pisane przez nauczyciela. Zadaniem uczniów jest interpretacja krótkiego tekstu oraz wskazanie funkcji językowych w tych tekstach. Po wykonanej pracy omawiane są przez zespoły rezultaty pracy. ( załącznik 3, załącznik zawiera również tekst i zadanie do ...